וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהירות מול יעילות: מלחמת חיסוני קורונה בין האיחוד האירופי לבריטניה

בצרפת טוענים כי הקצב המהיר בממלכה ביחס לגוש נובע מ"סיכונים" בחיסון של אסטרהזניקה בקרב בני 65 ומעלה, אך התסכול ממבצע החיסונים בגוש גובר. מקרון: "אנחנו צריכם להיות יעילים יותר". בממלכה זעמו על בריסל אחרי שניסתה להגביל אספקה לצפון אירלנד, עד שהתקפלה

חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון: החיסון שפיתחנו נגד קורונה יעיל ב-66%/צילום: רויטרס

בריטניה לקחה "סיכונים רבים" בביצוע מבצע חיסוני הקורונה שאינם היו מתקבלים אצל הציבור בצרפת - כך אמר היום (שני) השר לענייני אירופה בצרפת, קלמנט בון, שהגן על מבצע החיסונים של האיחוד האירופי למרות הקצב האיטי. בזן ש-14% מהאוכלוסייה הבוגרת של בריטניה קיבלה את המנה הראשונה, לעומת 3% בגוש המונה 27 מדינות, חוסר שביעות הרצון גובר.

הנציבות האירופית הייתה מעורבת בעימות פומבי עם חברת אסטרהזניקה בעקבות היקף נמוך מהמצופה של מספר המנות שתעביר ברבעון הראשון של השנה, מה שהעלה שאלות לגבי המומנטום של מבצע החיסונים בשבועות הקרובים. לטענתו של השר הצרפתי, אין קשר בין ההפרשים בקצב החיסונים לבין הברקזיט.

"אין לזה שום קשר לברקזיט, אבל אני מבין את ההשוואה", אמר בון. "מצב הבריאות בבריטניה קשה במיוחד. הם לוקחים סיכונים רבים בקמפיין החיסונים. אני יכול להבין זאת, אבל הם לוקחים סיכונים רבים". הוא מתח ביקורת על ההחלטה של הממלכה לאפשר מרווח של 42 ימים בין שתי המנות, בהתאם לאישור ארגון הבריאות העולמי, ועל תלותה בחיסון של אסטרהזניקה בשיתוף אוקספורד.

הוא אמר כי "המדענים" הביעו התנגדות להפרשים בין שתי המנות וכי לגרמניה יש ספקות לגבי יעילות החיסון הספציפי הזה בקרב בני 65 ומעלה. "בריטניה השתמשה בחיסון על קבוצת הגיל הזו. אני מבין שהמצב הבריאותי שלהם קשה, ולכן הם לוקחים סיכונים נוספים, אבל אני לא חושב שהאזרחים שלנו יסכימו שניקח את הסיכונים האלו למרות ההמלצות של המדענים שלנו", אמר.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מבקר במרכז חיסוני קורונה ביורקשייר, 1 בפברואר 2021. Jon Super, pool, AP
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, מבקר במרכז חיסוני קורונה ביורקשייר, היום/AP, Jon Super, pool

ביום שישי אישרה סוכנות התרופות של האיחוד האירופי את החיסון עבור בני 18 ומעלה במדינות האיחוד, ללא הגבלות גיל. מפתחי החיסון והמומחים בבריטניה הגנו על היעילות של אסטרהזניקה בקרב כל הגילים, אך בגרמניה ובאיטליה ציינו כי יש מחסור במידע על היעילות בקרב בני 65 ומעלה, וההמלצה היא שרק אנשים צעירים יותר יחוסנו עם חיסון זה.

לעומת אסטרהזניקה ואוקספורד, בחברת פייזר הבהירו כי אין להם מידע לגבי ההגנה שמעניקה המנה הראשונה של החיסון שלהם נגד קורונה אחרי שלושת השבועות הראשונים.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הודה היום כי על האיחוד להאיץ את קצב החיסונים. "אנחנו במרוץ נגד הזמן מול הנגיף", אמר מקרון שאירח את נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ'. "אנחנו, בתור אירופים, צריכים להיות יעילים יותר בנושא. אני שזאת הכוונה של הקנצרלית מרקל והנשיאה פון דר ליין. אנחנו נמשיך להאיץ את העניינים בשבועות ובחודשים הקרובים".

בנציבות האירופית הביעו שביעות רצון מכך שאסטרהזניקה העלתה את יעד אסקפת החיסונים שלה לאיחוד מ-31 מיליון מנות ל-40 מיליון עד לסוף החודש הבא, אך דובר מטעם הנציבות אמר היום אף שמדובר בשיפור, "זאת ללא ספק לא הכמות שציפינו לקבל את סוף הרבעון הראשון, כך שוודאי שהדיונים יימשכו".

גבר ממתין לאחר קבלת חיסון לקורונה, פרנקפורט, 28 בינואר 2021. Michael Probst, AP
בבריסל עשו פניית פרסה לא צפויה. גבר ממתין לאחר קבלת חיסון בפרנקפורט, בשבוע שעבר/AP, Michael Probst

החדשות הרעות ממבצע החיסונים המקרטע של האיחוד האירופי הגיעו לשיאן בסוף השבוע, כשבבריסל עשו פניית פרסה לא צפויה מהתכניות לפקח על המעבר בין צפון אירלנד, שהיא חלק מבריטניה, לבין אירלנד, שהיא חלק מהאיחוד על מנת להבטיח שאין העברה לא חוקית של חיסונים לממלכה, שעזבה סופית את הגוש בתחילת השנה.

שמירה על הגבול פתוח על מנת לשמור על שלום באי האירי הייתה חלק מרכזי בהסכם הגירושים בין האיחוד לבריטניה, והתכנית בוטלה עוד לפני שהתקבלה סופית אך גרמה למבוכה דיפלומטית רבה עבור הנציבות האירופית וללעג אצל התקשורת הבריטית, אם כי הממשלה בלונדון שמרה על פרופיל נמוך בנושא.

בגרמניה, הקנצלרית אנגלה מרקל ומנהיגי מדינות המחוז אמורים להיוועד עם נציגי תעשיית התרופות על מנת לדון בדרכים להאצת קמפיין החיסונים המדשדש במדינה, ביתה של חברת ביונטק שיחד עם פייזר פיתחה את החיסון לקורונה. נכון לאתמול, 1.93 מיליון איש בלבד קיבלו את המנה הראשונה בגרמניה, שבה חיים 83 מיליון איש, ו-532 אלף איש קיבלו את המנה השנייה. לעומת זאת, בבריטניה, שבה חיים 67 מיליון איש, תשעה מיליון כבר קיבלו את המנה הראשונה.

למרות המהלומות הרצופות, באיחוד אופטיימים לגבי הצלחת המדינות החברות לעמוד ביעד של חיסון 70% מהאוכלוסייה המבוגרת עד סוף הקיץ בציפייה לקבלת 400 מיליון מנות עד לסוף יוני, בהן 75 מיליון של פייזר ושל ביונטק הגרמנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully