וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נזק עצום": מבצע חיסוני הקורונה המקרטע של אירופה ספג מכה נוספת

ההודעה של אסטרהזניקה על אספקה קטנה מהמצופה של החיסונים עוררה זעם בקרב מדינות היבשת, שמתקשות להגביר את קצב החיסונים. "אלו חדשות רעות מאוד", אמרו באוסטריה, ובנציבות האירופית דורשים הסברים. באיטליה זועמים גם על העיכובים של פייזר: "הפרות חוזה חמורות"

בווידאו: בריטניה פותחת אתרי חיסון המוניים/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

כמה מדינות באירופה נערכות לירידה חדה בהיקף אספקת חיסוני הקורונה, בעקבות ההודעה של חברת אסטרהזניקה הבריטית על כמות קטנה מהמצופה של החיסונים. האזהרה של החברה מצטרפת לזו של פייזר משבוע שעבר, שדחתה את המשלוחים שלה בעקבות עבודות באחד ממפעליה המרכזיים בבלגיה.

השיבושים באספקה מצטרפים לחששות הגוברים מהמוטציות של הנגיף, במיוחד מזו שהתגלתה בבריטניה ונמצאה מדבקת יותר מהזן המקורי. בסך הכול, יותר מ-692 אלף איש מתו באירופה מאז פרוץ המגיפה, וכ-32 מיליון אובחנו עם הווירוס.

האיחוד האירופי אישר עד עתה לשימוש את החיסונים של פייזר ושותפתו הגרמנית ביונטק, ושל חברת מודרנה האמריקנית. ב-29 בינואר אמורה להתקבל ההחלטה לגבי אסטרהזניקה, שפיתחה חיסון לנגיף יחד עם אוניברסיטת אוקספורד.

דיירי אחד מבתי האבות בקופנהגן, דנמרק מקבלים את מנת החיסון השנייה לנגיף הקורונה 23 בינואר 2021. רויטרס
יותר מ-692 אלף איש מתו מהנגיף ביבשת. חיסוני קורונה בבית אבות בקופנהגן/רויטרס

החברה הודיעה כי אם האישור יתקבל, "הכמויות הראשוניות יהיו נמוכות מהמצופה", על אף שתחילת האספקה לא תידחה. היא האשימה זאת ב"תפוקה קטנה יותר באתר יצור בתוך שרשרת האספקה שלנו באירופה". עוד נאמר כי בכל מקרה, היא תספק לאיחוד האירופי "מיליוני מנות" בזמן שתגביר את היצור בחודש הבא ובמרץ.

נציבת הבריאות של האיחוד, סטלה קיריאקדיס, אמרה כי ההכרזה הובילה ל"תסכול רב" בקרב חברות האיחוד, "המתעקשות על לוח זמנים מדויק לאספקה".

שר הבריאות של אוסטריה, רודולף אנשובר, כינה זאת "חדשות רעות מאוד מאוד" ואמר כי ארצו תקבל בחודש הבא רק קצת יותר מחצי מ-650 אלף המנות של אסטרהזניקה שלהן ציפתה. בליטא אמרו כי הם צופים 80% פחות מנות של החברה ברבעון הראשון של השנה.

בכמה מדינות אחרות, לעומת זאת, ניסו להרגיע את הציבור השחוק והמוכה מחודשים ארוכים של המגיפה, וקצב החיסונים האיטי. "יש לנו חיסונים חדשים בדרך. יש לנו פייזר, שמגבירה את יכולות היצור שלה", אמרה שרת התעשייה של צרפת, אגנס פנייה-רונאשה."רצינו להגיע למיליון מחוסנים עד סוף ינואר. אנחנו ב-950 אלף כיום, כך שנעבור את המטרה הזו".

שר הבריאות של גרמניה, ינס שפאן, אמר כי תחילת האספקה תהיה בחודש הבא, אך הוא הוסיף: "עלינו להבהיר עם אסטרהזניקה ועם האיחוד האירופי את הכמות בימים הקרובים".

בקבוקון עם מנת חיסון לנגיף הקורונה בבית חולים בגרוסטו, איטליה 18 בינואר 2021. רויטרס
שיבושים בתכניות החיסונים. חיסון לנגיף הקורונה בבית חולים בגרוסטו, איטליה/רויטרס

האיחוד האירופי הזמין 400 מיליון מנות מאסטרהזניקה, ובסך הכול הוא חתם על חוזים לרכישת יותר משני מיליארד מנות חיסונים עבור כ-450 מיליון תושבי היבשת. היתרון של החיסון הזה הוא מחירו הזול ביחס למתחרים, והוא קל יותר לאחסון ולהובלה.

בשבדיה צופים שיקבלו אחרי האישור של האיחוד רק 700 אלף מנות ולא מיליון כפי שציפו תחילה, ונורבגיה, שאינה חברה באיחוד האירופי אך עוקבת אחרי החלטות הרגולציה של הגוש, הביעה "אכזבה" מהעיכובים. היא נערכת לקבל רק 200 אלף מנות של אסטרהזניקה - הרבה פחות מ -1.12 מיליון המנות שציפתה להן בתחילה.

ממשלת הונגריה, שמתחה ביקורת תקופה ארוכה על הזמן שנדרש לאישור החיסון, סיכמה עם רוסיה על ררכישת כמויות גדולות של חיסון "ספוטניק 5" שלה, למרות שלא קיבלה את אישור האיחוד האירופי.

באיטליה זועמים

בינתיים, גם הביקורת על פייזר גוברת באירופה, אחרי ההודעה על העיכובים באספקה בשל השינויים שהיא עושה במפעל הבלגי שלה, שלטענתה הכרחיים לטובת הגדלת היצור.

"אנו מאמינים שפייזר אשמה", אמר דומניקו ארקורי, האחראי על המאבק במגיפה באיטליה. הוא אישר בריאיון לעיתון "לה סטמפה" כי רומא מתכננת צעדים משפטיים נגד החברה. "ההפחתה של 20% באספקת החיסונים של פייזר אינה הערכה, אלא ודאות עצובה", אמר. הוא הוסיף כי בריאותם של אזרחי איטליה אינה "פתוחה למשא ומתן".

ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, אמר כי העיכובים באספקת החיסונים של שתי החברות "לא מקובלים", והאשים אותן בהפרות חמורות של החוזים שנחתמו עמן. "תוכנית החיסון שלנו גובשה על בסיס התחייבויות חוזיות שנעשו באופן חופשי על ידי חברות התרופות מול הנציבות האירופית", כתב קונטה בפייסבוק. הוא הוסיף כי זה "גורם נזק עצום לאיטליה ולמדינות אחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully