וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-2 מיליון מתים בעולם מקורונה, משלוח חיסוני פייזר לאירופה מתעכב

עודכן לאחרונה: 15.1.2021 / 21:22

שנה לאחר איתור הנדבק הראשון בוואהן, אוניברסיטת ג'ונס הופקינס האמריקנית עדכנה על רף נוסף שנחצה. בתוך כך, חברת התרופות הודיעה שהחיסונים יגיעו לאיחוד האירופי כמה שבועות לאחר התכנון בשל עבודות במפעל בבלגיה. שש מדינות הגיבו בחריפות: "המצב בלתי מתקבל על הדעת"

בווידאו: מדינות אירופה החלו לחסן נגד קורונה/צילום: רויטרס

מעט יותר משנה לאחר שחולה הקורונה הראשון אותר בוואהן שבסין, מספר המתים מהנגיף ברחבי העולם עלה ליותר משני מיליון איש - כך הודיעה הערב (שישי) אוניברסיטת ג'ונס הופקינס האמריקנית. חציית הרף באה ברקע ניסיונות לקדם את הפצת החיסונים למדינות השונות, שנתקלו במחסום כשחברת התרופות פייזר עדכנה מוקדם יותר על עיכובים בהגעת המשלוחים לאיחוד האירופי.

ההגעה למיליון מתים לקחה שמונה חודשים, אך הקצב עלה ככל שהתפשטה המגיפה. בארבעת חודשים שאחריהם מתו מיליון נוספים, כשהמספר הכולל שווה בגודלו לאוכלוסייה של בריסל, מכה, מינסק או וינה. בעוד הספירה מבוססת על דיווחי רשויות ממשלתיות ברחבי העולם, הנתון האמיתי ככל הנראה גבוה באופן משמעותי, בין היתר בשל מיעוט בדיקות.

עובד בחדר מתים מוביל גופה של חולה קורונה בברצלונה, ספרד, 5 בנובמבר 2021. AP
רף נוסף נחצה. חדר מתים בברצלונה/AP

מוקדם יותר היום, פייזר בישרה למדינות האיחוד האירופי כי משלוחי החיסונים יתעכבו בשבועות הקרובים בשל עבודות במפעל בבלגיה. לדבריהם, השיפוצים במפעל נועדו להרחיב את קיבולת הייצור החל מאמצע החודש הבא.

שש מדינות החברות באיחוד האירופי שלחו מכתב חריף בתגובה, במטרה ללחוץ על פייזר וחברת ביונטק "להבטיח יציבות ושקיפות במשלוחים המתוזמנים". על המכתב חתמו שרי הבריאות של שבדיה, דנמרק, פינלנד, ליטא, לטביה ואסטוניה, אחרי שהחברה עדכנה אותם כי כמות החיסונים עליה סיכמו תפחת בשבועות הקרובים. "המצב בלתי מתקבל על הדעת. לא רק שזה משפיע על לוחות הזמנים המתוכננים לחיסונים, זה גם מוריד מאמינות מבצע החיסונים", כתבו.

מפעל של חברת התרופות פייזר בבלגיה, 15 בינואר 2021. AP
"מצפים לשקיפות לגבי המשלוחים הבאים". מפעל פייזר בבלגיה/AP

למשרד הבריאות בגרמניה נמסר על עיכובים של שלושה עד ארבעה שבועות. "בהודעה קצרה, המועצה האירופית, ודרכה גם מדינות האיחוד האירופי, עודכנו כי פייזר לא תצליח להגיע ליעד שהובטח בשלושת עד ארבעת השבועות הקרובים בשל שינויים במפעל בפורס", הודיעו.

"הסקנו את המסקנות מהחדשות הלא צפויות, שהגיעו ברגע האחרון, בצער רב, בעיקר משום שהתאריכים למשלוחים שיגיעו עד אמצע פברואר נקבעו על ידי החברות עצמן", הוסיפו. "אנחנו מצפים מהמועצה האירופית לדרוש שקיפות וודאות לגבי המשלוחים הבאים ולתאריכי המשלוחים בהקדם האפשרי".

מאמצע החודש הבא, החברה תתחיל להחזיר את כמויות החיסונים החסרות. הממשל הגרמני ציין כי החיסונים שסוכם על הגעתם ברבעון הראשון של השנה יושלמו עד סוף מרץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully