וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי ביטחון מזהירים: ביטול מכירת ה-35-F לאמירויות יפגע ישירות בישראל

2.2.2021 / 15:02

לדברי הגורמים, ההחלטה האמריקנית לבחון מחדש את העסקה עלולה לפגוע ביישום הנורמליזציה. לטענתם, ההסכמים משרתים אסטרטגיית את ארה"ב, שמעוניינת לבנות קואליציה אנטי-איראנית. ראש המוסד צפוי לחשוף מידע מודיעיני על הגרעין האיראני בפני ממשל ביידן

בווידאו: הרמטכ"ל מתייחס להתבססות האיראנית בסוריה/צילום: INSS

גורמי ביטחון הזהירו כי החלטת ממשל ביידן לבחון מחדש את עסקת מכירת מטוסי ה-35-F לאיחוד האמירויות הערביות עלולה לפגוע ביישום הסכם הנורמליזציה עם ישראל - כך נודע היום (שלישי) לוואלה! NEWS. לטענת הגורמים, ביטול מכירת החמקנים יפגע ישירות בישראל.

בשיחה בין שר הביטחון בני גנץ לשר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בשבוע שעבר, הדגיש האחרון את חשיבות הסכמי אברהם והשפעתם על האזור. הגורמים אמרו כי ההסכמים משרתים אסטרטגיית גם את ארצות הברית, שמעוניינת לבנות קואליציה אנטי-איראנית ולהדק את הקשרים עם המדינות הסוניות במזרח התיכון.

מטוס F-35 של חיל האוויר במהלך תרגיל ה"בלו פלאג" בבסיס עובדה ב-11 בנובמבר 2019. רויטרס
ביטול מכירת החמקנים יפגע ישירות בישראל. F-35/רויטרס

במקביל, גורמים מדיניים ובכירים במערכת הביטחון פועלים בימים האחרונים לחיזוק הקשר בין האמירויות לצה"ל ולקדם אפשרות לאימונים צבאיים משותפים. הסוגיה הועלתה גם בפני מפקד הפיקוד המרכזי של ארצות הברית (סנטקום), גנרל קנת' מקנזי.

גורמי הביטחון מעריכים כי כניסתה של ישראל תחת תחום האחריות של הפיקוד תקצר את תהליך ההתרעה מפני טילים בליסטיים שישוגרו מעיראק, איראן או תימן, אותה מקבלת ישראל מארצות הברית.

ראש המוסד יחשוף מידע מודיעיני על הגרעין האיראני בפני ממשל ביידן

לקראת המו"מ עם טהראן, ראש המוסד יוסי כהן ייפגש בשבועות הקרובים עם בכירים בממשל ביידן במטרה למנוע חזרה להסכם הגרעין עם איראן. בפגישה, כהן יציג מידע מודיעיני רגיש על פרויקט הגרעין האיראני, תהליך ההתבססות בסוריה ומימון ותכנון פעולות טרור במזרח התיכון, שאנשיו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יתקשו להתעלם ממנו לפני התקדמות במשא ומתן.

גורמים מדיניים אמרו לוואלה! NEWS כי הכוורת של ביידן מורכבת ברובה מאנשי ממשל אובמה - מומחים ותיקים מהתחום המדיני ולא אנשי ביטחון - ובישראל עולה החשש שיובילו את הנשיא להמשיך בקו הפרגמטי כלפי איראן ולחזור להסכם המקורי.

יוסי כהן בכנס סייבר באוניברסיטת תל אביב. פלאש 90, אתר רשמי
ניסיון לעצירת החזרה להסכם. כהן/אתר רשמי, פלאש 90

"השתנו המון דברים מאז 2015 באיראן, והם בהכרח לרעה", אמר אחד הגורמים. "אם הם רוצים להיות הכהונה השלישית של אובמה זה אתגר גדול. אם ביידן רוצה להיות הקדנציה הראשונה של ביידן ולתקן את מה שאובמה עשה, ויתנו לנו קשב במקומות הנכונים - אז אנחנו במקום אחר".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על שורת צווים נשיאותיים לטובת המאבק בשינויי האקלים, 27 בינואר 2021. רויטרס
כוורת של אנשי אובמה. ביידן/רויטרס

החשש בקרב הדרג המדיני וראשי מערכת הביטחון הוא שממשל ביידן ירוץ לעבר הסרת סנקציות וחזרה להסכם הגרעין מ-2015 מבלי להיות מודע לשינויים המהותיים שהתרחשו בשנים האחרונות. השינויים המדוברים כוללים בין היתר את הצנטריפוגות המהירות והחדשות שהאיראנים הכניסו למתקני הגרעין, מניעת הפיקוח והסתרת הפעילות, התבססות בסוריה ובמקומות נוספים, מימון טרור והלבנת כספים. במערכת הביטחון מעריכים כי הצגת המידע המודיעיני לאמריקנים תוכל להשפיע משמעותית על קבלת ההחלטות בבית הלבן.

לצד זאת, גורמי ביטחון אמרו בימים האחרונים כי איראן מנסה באופן בלתי פוסק לנקום על חיסולי בכירים במדינה שיוחסו לישראל, בהם מפקד כוח קודס קאסם סולימאני ואבי תכנית הגרעין מוחסן פחריזאדה, אך קהילת המודיעין הישראלית מצליחה לסכל את מרבית הפעולות, ולכן הם מציגים רמה נמוכה של ביצוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully