וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן מינה את רוב מאלי, מאדריכלי הסכם הגרעין, לשליח לענייני איראן

נשיא ארה"ב מינה את מי שהיה אחד ממובילי צוות המשא ומתן שהגיע להסכם הגרעין עם איראן תחת ממשל אובמה. המינוי גרר ביקורת מצד רפובליקנים וארגונים פרו-ישראליים שטוענים כי הוא יהיה רך מדי עם איראן ויחזור להסכם הגרעין, אך מנגד בכירים גוננו: "מנוסה ושקול"

בווידאו: דובר בממשלת איראן מביע תקווה שממשל ביידן יחזור להסכם הגרעין/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מינה את רוברט מאלי לשליח לענייני איראן - כך אמר הבוקר (שישי) בכיר בממשל האמריקני. בתקופת ממשל הנשיא לשעבר ברק אובמה, מאלי היה אחד ממובילי צוות המשא ומתן שהגיע עם איראן להסכם הגרעין ב-2015 ושימש יועץ לענייני המזרח התיכון.

בכיר במשרד החוץ האמריקני אמר כי "שר החוץ בלינקן בונה צוות מסור, הכולל מומחים מפוקחים עם דעות מגוונות. מי שיוביל את הצוות הזה כשליח המיוחד שלנו לאיראן יהיה, רוב מאלי, שמגיע לתפקיד עם ניסיון של הצלחה במשא ומתן שמגביל את תכנית הגרעין האיראני". הוא הוסיף כי "השר בטוח שהוא וצוותו יוכלו לעשות זאת פעם נוספת".

מעמדותו של מאלי לתפקיד עוררה ביקורת חריפה מצד חלק מחברי המפלגה הרפובליקנית וארגונים פרו-ישראליים שהביעו חשש שהוא יהיה רך כלפי איראן וקשה כלפי ישראל.

רוברט מאלי, שליחו של אובמה למזרח התיכון. GettyImages
יהיה דמות מפתח ביחסים עם איראן. רוב מאלי/GettyImages

עם זאת, שורה של מומחים במדיניות חוץ מיהרו להגנתו, שיבחו אותו וסיפרו כי הוא דיפלומט מנוסה ושקול. מאלי יהיה לאיש המרכזי במאמציו של ביידן להתמודד עם איראן, שתחת ממשלו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ היחסים בינה ובין ארצות הברית נעשו מתוחים אף יותר, בעקבות הפרישה מהסכם הגרעין עם טהראן והסנקציות הכלכליות המשתקות שהטיל עליה.

מאלי מילא תפקידים בכירים רבים גם תחת ממשלו של אובמה וגם במסגרת ממשלו של הנשיא לשעבר ביל קלינטון, והתמקד בקביעת מדיניות המזרח התיכון והמפרץ. כמו כן, הוא ייעץ באופן בלתי רשמי לצוותו של ביידן במהלך הקמפיין לנשיאות. לאחרונה, הוא כיהן כנשיא קבוצת המשברים הבינלאומית, ארגון ללא כוונת רווח המתמקד בסכסוכים עולמיים.

רוב מאלי שמונה לתפקיד השגריר המיוחד לאיראן מטעם ממשל ביידן במשא ומתן על הסכם הגרעין עם איראן. 29 במרץ 2015. רויטרס
רוב מאלי בשיחות המשא ומתן על הסכם הגרעין, 2015/רויטרס

מינויו של מאלי מגיע בזמן שביידן ויועציו למדיניות חוץ מגבשים את גישתם ביחס לאיראן. גורם בקיא בפרטים מסר כי מאלי צפוי להתייצב לצד שר החוץ בלינקן. ביום רביעי, השר דבק בעמדת הממשל החדש לפיה איראן חייבת לחזור לעמוד בהסכם הגרעין המקורי, לפני שוושינגטון תעשה זאת.

מאלי, בנו של עיתונאי מצרי ומומחה לאיראן, שימש גם יועץ לא רשמי לקמפיין של אובמה ב-2008. אך הוא התפטר לאחר שהתברר כי נפגש עם נציגי ארגון הטרור חמאס, בעת שעבד עבור קבוצת המשברים הבינלאומית. רק לאחר מכן הוא הצטרף לממשל אובמה, בו כיהן ביידן כסגן נשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully