וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

16 שנים אחרי: נשיא ביהמ"ש המחוזי בחיפה תיקן טעות בגזר דין שנתן

1.2.2021 / 15:47

בנובמבר 2000 טל יצחק, אז חייל משוחרר, הסיע את ארבעת חבריו לאחר בילוי לילי משותף, כשרכבו סטה וכל הארבעה נהרגו. בעקבות התאונה הטראגית, יצחק הורשע בהריגה ברשלנות ורשיונו נפסל ל-18 שנים, אך במתן גזר הדין לא נוכו השנים בהן התקיימו ההליכים המשפטיים

היכל המשפט בחיפה, 2016. ללא, אתר רשמי
"אנחנו מסכימים כי הטעות תתוקן היום". בית המשפט בחיפה/אתר רשמי, ללא

נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט ד"ר רון שפירא, תיקן אתמול (ראשון) טעות בגזר דין שנתן לפני שש עשרה שנים על תאונה קטלנית בחיפה, בה נהרגו ארבעה בני אדם. בזמן מתן גזר הדין ב-2005 ובניגוד למקובל - ארבע השנים במהלכן נערכו ההליכים המשפטיים לא נוכו מ-18 שנות פסילת הרשיון שהוטלו על הנהג, שהורשע בגרימת מוות ברשלנות.

"עדיף תיקון טעות תוך חריגה מסדרי הדין המקובלים על פני הנצחת טעות ופגיעה בזכויות", קבע שפירא בדיון שקיים בתיק שזה מכבר נשלח לארכיון בית המשפט.

התאונה אירעה בשעת לילה מאוחרת בנובמבר 2000, בעת שטל יצחק, כיום בעל דוכן שווארמה בן 40 מטירת כרמל ואז חייל בן 20 בשירות סדיר, נהג ברכב השברולט שלו בעודו עייף מאוד לאחר בילוי ב"דיסקוטק" בקיבוץ יגור, כדי להסיע את ארבעת חבריו כל אחד לביתו. בכניסה לחיפה, בדרך בר יהודה, רכבו של יצחק סטה ימינה, עלה על המדרכה והתנגש בעוצמה רבה בעמוד שילוט. כל ארבעת הנוסעים נהרגו.

נשיא בית המשפט המחוזי חיפה, אב בית הדין, השופט ד"ר רון שפירא. יואב איתיאל
"יש מקום לתקן את הטעות גם אם חלף זמן". השופט שפירא/יואב איתיאל

יצחק עמד למשפט, זוכה בתיק מעבירת הריגה מחמת הספק, אך בערעור שהגישה המדינה לבית המשפט העליון, הוא הורשע בגרימת מוות ברשלנות ובעבירות תעבורה. רישיונו של יצחק נשלל מיד בעקבות התאונה, ובהמשך נפסל עד לתום ההליכים.

לאחר שהתקבל הערעור, חזר הדיון לבית המשפט המחוזי בחיפה בינואר 2005, שם ניתן גזר הדין המדובר, במסגרתו נגזר עליו עונש של שנתיים מאסר בפועל, שנה מאסר על תנאי וכן פסילת רשיון לתקופה של 18 שנים. איש מהצדדים לא טען לעניין ניכוי תקופת הפסילה ובית המשפט לא התייחס לנושא במסגרת גזר הדין.

"נראה כי באי כוח הצדדים דאז, כמו גם בית המשפט, שכחו את נושא הפסילה עד לתום ההליכים", קבע השופט שפירא. "זאת, על רקע השתלשלות הדיון בעניינו של המבקש והדיון כולו התמקד בסוגיית משך המאסר". רישיון הנהיגה היה אמור לשוב ליצחק זה מכבר, אך במשרד הרישוי הביטו בגזר הדין ועל פי מניינם טרם חלפה תקופת הפסילה מאז שניתן. הדיון בנושא התקיים אתמול, לבקשת הסניגוריה הציבורית באמצעות עו"ד אולג פרגין.

"החלטה אנושית ונכונה של בית המשפט"

בבית המשפט התברר שאין מחלוקת בין הצדדים כי הכלל הוא שתקופת פסילה עד לתום ההליכים תנוכה מעונש הפסילה, למעט מקרים חריגים שבהם מנמק בית המשפט מדוע לא להורות על כך, בדומה לכללים החלים על ניכוי תקופת מעצר עד תום ההליכים מתקופת מאסר. "מדובר בטעות טכנית חריגה", הודיע לאחר התייעצות עו"ד ראמי סלאמה בשם פרקליטות מחוז חיפה, "אנחנו מסכימים כי היא תתוקן היום".

"אני מברך על החלטה אנושית ונכונה של בית המשפט, שגם לאחר שנים רבות מתקן טעות שנפלה וזאת למען עשיית הצדק", מסר עו"ד פרגין בתגובה לוואלה! NEWS. "יש מקום לתקן את הטעות גם אם חלף זמן", שפירא קבע, תוך שהדגיש כי "מדובר בנסיבות חריגות, אשר טעותו של בית המשפט מתבררת לאחר חלוף שנים ואולם, משהתבררה הטעות, וכל הצדדים מסכימים לכך, יש לתקנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully