וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק עין לבן: הוועדה המחוזית בירושלים תדון בפגיעה במעיינות ברכס לשימור

תכנית הבנייה, הכוללת הקמת 5,000 יחידות דיור, עלולה לפגוע בכמה מקורות מים באזור, ובוועדה המחוזית טרם דנו בכלל האמצעים שנועדו לצמצום את הפגיעה. מחוץ לבניין הוועדה צפוים להפגין המתנגדים: "לא מוותרים על מעיינות ירושלים"

רכס לבן ועין לבן, 16 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"תכנית הבנייה עסקה רק במעיין עין לבן". מעיין עין לבן, ירושלים/ראובן קסטרו

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים תתכנס מחר (שני) לדיון בנושא מעיינות שעלולים להיפגע בעקבות תכנית הבנייה המתוכננת ברכס לבן, במערב העיר. תכנית הבנייה, שאושרה בתחילת החודש, עסקה רק במעיין עין לבן ולא במעיינות נוספים שעלולים אף הם להיפגע. בעקבות כך נקבע דיון ההמשך בנושא צמצום הפגיעה במעיינות.

התכנית כוללת הקמה של שכונת מגורים חדשה בה 5,000 יחידות דיור, 300 יחידות של דיור מוגן וקרקע משלימה לצורך פרויקטים של התחדשות עירונית. המתחם המדובר נועד לפני עשור לתכנית שכללה בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור בכמה אזורים במערב ירושלים. התכנית נדחתה, אך המדינה החלה לקדם חלקים ממנה, ובהם הבנייה ברכס לבן.

סימולציה של תכנית הבנייה ברכס לבן. קולקר קולקר ואפשטיין אדריכלים, אתר רשמי
"תכנית הבנייה המתוכננת ברכס לבן". סימולציה של התכנית/אתר רשמי, קולקר קולקר ואפשטיין אדריכלים

נגד התכנית הוגשו אלפי התנגדויות, זאת בעקבות הנזק הצפוי למעיינות והטבע באזור כפי שקבעה בדיקה הידרוגיאולוגית מקיפה שערכה המדינה. "לא ניתן להבטיח שימור מלא של שפיעת המעיינות, מאחר ופרויקט רכס לבן כולל בינוי נרחב ומשמעותי" נכתב בדוח מ-2018. לפי הדוח, למרות הנתונים, "כן ניתן להבטיח כי הזנת האקוויפר תישמר, אם תבוצע השהיית נגר או החדרת נגר ככל הניתן".

פרויקט רכס לבן אינו הפרויקט היחיד באזור, ולכן אם תהיה פגיעה במעיינות יהיה קשה לקבוע נחרצות מי האחראי לה. בין מתנגדי התכנית נכללו החברה להגנת הטבע, תנו לחיות לחיות, תושבים מקומיים והמועצה האזורית למטה יהודה.

רכס לבן ועין לבן, 16 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"עין מצב – לא מוותרים על המעיינות ירושלים". מעיין עין לבן, ירושלים/ראובן קסטרו

הוועדה המחוזית טוענת כי במסגרת התכנית ישתמשו באמצעים שונים המיועדים לצמצום הפגיעה במעיינות, כולל ניטור מים במעיין עין לבן מתחילת העבודה באזור ועד חמש שנים לפחות לאחר סיום הבנייה. בנוסף התחייבו להקצאה שנתית במשך דורות במקרה של פגיעה במעיין.

החברה להגנת הטבע מסרה בתגובה כי אין אפשרות לאשר את ההתחייבות המדוברת המבוססת על זרימת מים לא טבעיים, וכי מעיינות נוספים מלבד עין לבן עלולים להיפגע בהם עין תמר, עין שריג ועין אורה. בעקבות זאת, מחוץ לבניין הוועדה מתוכננת הפגנה "עין מצב - לא מוותרים על מעיינות ירושלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully