וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאים מהזום: בחינות המתמטיקה יפתחו השבוע את עונת הבגרויות בתיכונים

146 אלף תלמידים יגיעו מחר וברביעי לתיכונים אחרי החרגת הבגרויות מסגירת מערכת החינוך. אולם השינוי אינו מבטל את החודשים הארוכים מול המסך, והנבחנים והמורים מתארים קשיים בהכנה מספקת לבחינות, למרות ההתאמות של משרד החינוך. "לא קיבלנו את היחס האישי שאנחנו צריכים"

בווידאו: חיסון תלמידי י"א וי"ב/צילום: רויטרס

שתי בגרויות חורף במתמטיקה יתקיימו השבוע ויפתחו את עונת המבחנים בתיכונים, אחרי הבגרות בעל-פה באנגלית בשבוע שעבר. כ-146 אלף תלמידים, קרוב למחצית מתלמידי התיכונים, צפויים לגשת לבחינות מחר (שני) וברביעי. לדרישת שר החינוך יואב גלנט, הממשלה החריגה את הבחינות מסגירת מערכת החינוך והן ייערכו בבתי הספר.

מפתיחת שנת הלימודים חלפו חמישה חודשים, אבל בעקבות הסגרים למדו תלמידי התיכונים 20 ימים בלבד, כחמישית ממספר ימי הלימוד. יתר הזמן הם למדו מרחוק, ובעקבות כך רבים מהתלמידים מרגישים לא מוכנים מספיק על אף ההתאמות שבוצעו על ידי משרד החינוך בבחינות הבגרות. עם זאת, פתיחת האפשרות לגשת למועד ב' באפריל מרגיעה מעט את החשש.

"אני מרגיש שאני לא מספיק מוכן", הודה הילאל אבו דין, תלמיד כיתה י"ב מתל אביב יפו ניגש ביום שני לבחינת בגרות 3 יח"ל במתמטיקה. "אמנם יש עכשיו את האפשרות לעשות מועד ב' באפריל, שפעם לא הייתה לנו, אבל זה לא באמת עוזר. רוב השנה למדנו בזום, וזאת לא למידה אפקטיבית".

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
"רת רוב התלמידים כלל לא פגשתי"/בן קלמר

146 אלף נבחנים במתמטיקה

  • 3 יחידות: כ-87 אלף תלמידים
  • 4 יחידות: כ-33 אלף תלמידים
  • 5 יחידות: כ-26 אלף תלמידים

לדבריו של אבו דין, הלמידה מרחוק מנעה מהתלמידים סיוע אפקטיבי בלמידה. "לא קיבלנו את היחס האישי שאנחנו באמת צריכים כדי לגשת לבגרות. אני יודע שכן הורידו מהחומר לבחינה בהשוואה לשנים הקודמות, אבל זה עדיין לא באמת עוזר".

גם אורי זרביב, תלמיד כיתה י"ב בישיבת אמית באשדוד שייבחן מחר ב-5 יחידות לימוד מתמטיקה, מסכים שהלמידה בזום מהווה אתגר גדול. "אני מרגיש מספיק מוכן לקראת בחינת הבגרות ביום שני. ההכנה לבחינה בזום, ובכלל הלמידה בזום, מאתגרת ומצריכה רצון ומשמעית עצמית גבוהה", הסביר. "למדתי עם בת הזוג שלי, שסיימה את הבגרות בשנה שעברה, ותרגלתי המון מחוץ למסגרת הזום. לדעתי, החומר לבחינה הוגן, בנוסף לכך שמשרד החינוך העניק לנו בחירה גדולה יותר בשאלות".

ללמד קוביות שחורות

לא רק עבור התלמידים השנה האחרונה הייתה מאתגרת במיוחד. המורים, שמנסים להגביר קצב ולהחדיר בתלמידים מוטיבציה לקראת הבגרויות, התקשו להסתגל לשינוי. "ההכנה לבגרות השנה הייתה שונה משנה שעברה ומכל שנה אחרת שלפני הקורונה", סיפרה נעמי רמדי, מורה למתמטיקה בתיכון אורט יובלי אריאל שמגישה מחר את תלמידי כיתה י"ב לבגרות.

עם זאת, לדבריה "רוב התלמידים התרגלו למצב. מצב החומר שהייתי צריכה ללמד היה הוגן לדעתי. הורידו כמה נושאים והצלחתי להתמקד על מנת שהתלמידים שלי יוכלו לעבור את הבגרות בצורה מכובדת".

למרות שרוב השנה לא פגשה את התלמידים, רמדי מאמינה כי הם מוכנים לבחינה. "זה המצב הקיים, וכולנו השתדלנו להתאים את עצמנו למה שיש, להתמקד במטרה מדויקת, וכך התקדמנו. היום אני רגועה ושמחה שהתלמידים שלי ניגשים ביום שני ומסיימים כמו גיבורים את מקצוע מתמטיקה השנה".

אורי זרביב. באדיבות המצולמים
"ההכנה בזום מאתגרת ומצריכה משמעת עצמית". זרביב/באדיבות המצולמים

ד"ר טלי דבורה, מורה למתמטיקה בתיכון כצנלסון בכפר סבא, תיארה גם היא את ההבדלים מהשגרה. "במשך 20 שנה הורגלתי ללמד בכיתה. השנה נאלצתי בפעם הראשונה לשבת מול מסך עם 30 קוביות שחלקן שחורות, כשאת רוב התלמידים לא פגשתי כלל, ולהמציא את עצמי מחדש".

"כשאני נמצאת בכיתה ומלמדת החושים שלי מתחדדים, אני נעה בחלל הכיתה ומשתמשת בקול שלי כדי לעורר עניין. כל רחש בחדר נותן לי משוב על המתרחש בשיעור", הוסיפה. "מאחורי מסך, כל הדברים האלה אינם באים לידי ביטוי. קשה מאוד לקבל תמונת מצב אמיתית לגבי מה שקורה עם התלמידים דרך הזום". ד"ר דבורה ציינה כי תלמידיה מדווחים על בעיות בריכוז בזום, קשיים בהכנת שיעורי בית ובהגשת מטלות וחוסר בקשר אישי.

נעמי רמדי,
מורה למתמטיקה,
קריית החינוך "אורט יובלי אריאל". באדיבות המצולמים
"השתדלנו להתאים את עצמנו למה שיש". רמדי/באדיבות המצולמים

"בהוראה קלסית ישנם תלמידים שאם לא אגש אליהם פיזית במהלך השיעור ואומר להם להוציא את הספר והמחברת, הם לא יעשו זאת בעצמם. איך אני אמורה לעשות זאת מאחורי מסך כשהילד נמצא בביתו הפרטי, מול הטלפון הנייד, והטלוויזיה וכל הסחות הדעת מסביבו?", תהתה.

איך להיערך לבחינה?

המפקחת על הוראת המתמטיקה במשרד החינוך, נרית כץ, טענה כי הבחינה בכל רמות הלימוד הוגנת ומותאמת למיקוד אשר הועבר אל בתי הספר. הבחינה בנויה באופן מדורג כדי לאפשר לתלמיד לפתוח של הבחינה באופן בטוח. ככלל, תלמיד שלמד היטב לא יופתע מהבחינה.

לנבחנים ב-3 יחידות לימוד ביקשה להדגיש כי הציון בבחינה זו הוא מצטבר, ולכן כדאי לנסות לפתור את כל התרגילים כדי לצבור את מקסימום הנקודות האפשרי. היא הוסיפה כי מומלץ לבצע מראש חלוקת זמן לפתרון כל תרגיל, בהתאם לאורך הבחינה המקורי, ולנצל את תוספת הזמן שניתנת לכל התלמידים למעבר על התשובות ולבדיקתן.

לנבחנים ב-4 ו-5 יחידות לימוד אמרה כי כדאי להתחיל לענות על שאלות בדרגת קושי נמוכה, ובהדרגה לעבור לשאלות בדרגת קושי גבוהה יותר. לדבריה, השנה יש יותר אפשרויות בחירה בבחינה וההתלבטות בין אפשרויות השונות עלולה לגרום לבלבול ולאיבוד זמן יקר, ולכן מומלץ לדעת מראש באילו תחומים אתם שולטים, כדי להתמקד בהם. גם להם מומלץ לבצע מראש חלוקת זמן לפתרון כל תרגיל, בהתאם לאורך הבחינה המקורי, ולנצל את תוספת הזמן שניתנת לכל התלמידים למעבר על התשובות ולבדיקתן.

שאלון הכנה ל-3 יחידות לימוד
שאלון הכנה ל-4 יחידות לימוד
שאלון הכנה ל-5 יחידות לימוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully