וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגרויות בבתי הספר ובדיקות בטיסה: כך ייראו ההגבלות עד סוף החודש

החלטת הממשלה לאשר את הארכת הסגר תהפוך אותו לארוך ביותר מפרוץ המגיפה בישראל. המתכונת תישאר דומה לזו שהושתה עד כה, אך ישנם כמה הבדלים שאושרו - וייתכן שייבלמו כבר מחר. מהן התקנות המעודכנות ומי צפוי להתנגד? מדריך לעשרת הימים הבאים

בווידאו: המשטרה אוכפת את תקנות הקורונה/צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: עמית שמחה

החלטת הממשלה לאשר הערב (שלישי) את הארכת הסגר ההדוק בעשרה ימים תהפוך אותו לארוך ביותר שהושת עד כה בישראל. ברקע התקדמות במבצע החיסונים ושיא במספר הנדבקים היומי, נקבע כי הסגר יימשך באותה מתכונת, למעט שינויים בודדים הנוגעים להגעת נוסעים בטיסות לארץ ובחינה פרונטלית של תלמידים וסטודנטים.

התקנות יישארו בתוקף עד סוף החודש הקרוב לפחות, אך ייתכן שחלקן יבלמו עוד לפני שיבואו לידי ביטוי בפועל בעקבות התנגדות כחול לבן. מה הן כוללות, אילו שינויים נעשו, כיצד תיראה החזרה מחו"ל ובאילו מקומות האכיפה גבוהה במיוחד? מדריך מעודכן לסגר השלישי.

מתווה הסגר המהודק

  • פעילות מערכת החינוך תופסק לחלוטין, למעט החינוך המיוחד
  • פעילות המשק תצומצם למקומות עבודה חיוניים בלבד
  • ההתקהלויות יצומצמו ל-5 אנשים במקום סגור בלבד ו-10 אנשים בשטח פתוח
  • תפילה במבנה תהיה מותרת עד 5 אנשים במקום 10
  • מגבלת אלף המטרים תישאר על כנה
  • צמצום התפוסה בתחבורה הציבורית ל-50%
  • הפגנות יוחרגו ממגבלת המרחק ויותרו לפי התקנות
  • איסור שהייה בבית מגורים של אדם אחר
  • הנכנסים לישראל יידרשו בבדיקה לפני הטיסה
פארק מתקני כושר סגור עקב סגר, 26 במרץ 2020. גילי יערי, פלאש 90
האכיפה אינה שווה. פארק מתקני כושר סגור בתל אביב/פלאש 90, גילי יערי

כמה זמן יימשך הסגר?

ההגבלות הנוכחיות ייאכפו עד סוף החודש - עד יום ראשון, 31 בינואר, בחצות. עם זאת, ייתכן שיוארכו פעם נוספת בהמשך, אחרי שדרישת משרד הבריאות להאריך את הסגר בשבועיים לא נענתה.

אילו שינויים נעשו בהגבלות?

הממשלה הכריעה על אישור דרישת משרד הבריאות וראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה כל הנוסעים המגיעים מחו"ל יידרשו בבדיקה ב-72 השעות שלפני העלייה למטוס או בהצגת תעודת מחלים.

כמו כן, נקבע כי סטודנטים שאין להם גישה ללמידה מרחוק יוכלו לקיים בחינות בשטח האוניברסיטה, ובלבד שמספרם לא יעלה על 5%. בדומה, תלמידי כיתות י"א-י"ב יוכלו להיבחן לבגרויות בבתי הספר, בהתאם לכללים שנקבעו.

תלמידים עם מטריות באגם האגולוגי בפתח תקוה 7 בצדמבר 2020. ראובן קסטרו
קרב על מערכת החינוך. תלמידים בפתח תקווה/ראובן קסטרו

איך תפעל מערכת החינוך?

פתיחת מוסדות חינוך, למעט חינוך מיוחד ומוסדות לנוער בסיכון, עדיין אסורה. אך השינוי שנעשה על מנת לאפשר חלק מהבחינות הפרונטליות, לפי דרישת שר החינוך יואב גלנט, יאפשר לבגרות הראשונה, בחינה באנגלית בעל פה, להיערך כמתוכנן ביום ראשון, וכך גם לבגרות במתמטיקה ב-1 בפברואר.

מועד החורף של הבגרויות יסתיים ב-25 בפברואר, אף במשרד החינוך הודיעו בעבר כי קיים מועד נוסף לבחינות החורף, באפריל, והוא נתון לבחירת בתי הספר. עם זאת, קיום הבחינה באפריל מייצר בעייתיות בשל הקרבה לבגרויות הקיץ.

מי המתנגדים למתכונת שאושרה?

ייתכן שהסרת ההגבלה על הבחינות כלל לא תיכנס לתוקף, בעקבות התנגדות מצד יו"ר ועדת החינוך רם שפע. הממשלה העבירה את תקנות החינוך של הארכת הסגר לוועדת החוקה בכנסת כדי לעקוף את הוועדה, אולם משום ששפע הגיש ליו"ר ועדת הכנסת בקשה נגדית, ועדת החוקה מנועה כרגע מלהתחיל בדיון לאישור התקנות עד הכרעת ועדת הכנסת.

בנוסף לכך, בהמשך לדרישת שר הביטחון בני גנץ וכחול לבן בממשלה להעביר את החקיקה שתביא להגדלת הקנסות ולסגירת מוסדות חינוך שפעלו בניגוד להנחיות, פנה יו"ר כחול לבן למזכירות הממשלה כדי שיפעלו לכינוס מליאת הכנסת כבר מחר. גנץ הורה ליו"ר סיעת כחול לבן בכנסת, ח"כ איתן גינזבורג, להוביל את המהלך, וציין כי מדובר בפיקוח נפש.

מהן ההגבלות על כניסה מחו"ל?

לפי התקנות החדשות, כלל הנוסעים יידרשו להיבדק ב-72 השעות שלפני העלייה למטוס או להציג תעודת מחלים, ובמקרה שיסרבו הם ייקנסו ב-2,500 שקלים. זאת להוציא מקרים הומניטריים מיוחדים.

בשביל לעצור את כניסת התחלואה ומוטציות הקורונה, הוחלט כי השבים מדרום אפריקה, איחוד האמירויות הערביות, ברזיל וזמביה ייכנסו לבידוד במלוניות. חובת הבידוד לכלל החוזרים ממדינות העולם תישאר, אלא אם הסכימו להיבדק עם כניסתם לארץ, והתחייבו לבצע בדיקה נוספת לאחר תשעה ימים.

תפילות, הפגנות ותחבורה ציבורית

התקנות הנוכחיות יישארו על כנן. התחבורה הציבורית תפעל במהלך הסגר בתפוסה מצומצמת של 50%,
תפילות מותרות תחת הגבלה של חמישה אנשים במקום סגור ועשרה במקום פתוח, והפגנות יתאפשרו תוך שמירה על התקנות הרגילות של עטיית מסיכה ושמירת מרחק של שני מטרים בין המשתתפים.

כיצד נראית האכיפה?

המשטרה ממשיכה לאכוף את התקנות ברחבי הארץ, אולם היום עלה מנתוניה כי הקנסות אינם מחולקים בהתאם לתחלואה ביישובים. במגזר הערבי חולק מספר הדוחות הגבוה ביותר במהלך הסגר השלישי, יותר מבאוכלוסייה הכללית ופי שניים מהמגזר החרדי, שם התחלואה גבוהה במיוחד.

לפי הנתונים, בין 8 בינואר ל-18 בינואר ניתנו 10,692 דוחות במגזר הערבי, שהם 80 דוחות לעשרת אלפים תושבים. לעומת זאת, באוכלוסייה הכללית ניתנו 27,457 דוחות, שהם 58.6 דוחות לעשרת אלפים תושבים, ובאוכלוסייה החרדית ניתנו רק 1,628 דוחות, שמהווים 26 דוחות לעשרת אלפים תושבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully