וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנים מתחסנים יותר: הקורונה מעמיקה את הפערים בארה"ב

30.1.2021 / 20:08

עם התקדמות מבצע החיסונים באמריקה הולך ונפתח פער בין שחורים והיספנים ללבנים בשיעורי ההתחסנות. מומחים מסבירים כי הסיבות לכך הן אי-אמון, היעדר גישה והפליה קודמת, וקוראים לשנות את המצב. כל זאת, כשהמיעוטים מתים בארה"ב בשיעור של פי 3 מלבנים

גבר מדריך כיצד לחסן נגד קורונה. 29 בינואר 2021. רויטרס
הפערים - גם בשיעורי ההתחסנות. מבצע החיסונים לקורונה בארצות הברית/רויטרס

פער גזעי נפתח במבצע החיסונים של ארצות הברית, כשבמקומות רבים אמריקנים שחורים התחסנו פחות מלבנים - כך עולה מניתוח של סוכנות הידיעות אי-פי. 17 מדינות ושתי ערים אמריקניות פרסמו את נתוני המתחסנים לפי גזע, בהם ניתן להבחין כי בכולן שחורים קיבלו פחות חיסונים מלבנים, בחלק מהמקרים משמעותית פחות. זאת, למרות שהם מהווים אחוז גדול מחלקם באוכלוסיה בקרב עובדי הבריאות במדינה, שתועדפו במבצע החיסונים שהחל באמצע דצמבר.

לדוגמה, בצפון קרוליינה אנשים שחורים מהווים 22% מהאוכלוסיה ו-26% מכוח העבודה בתחום הבריאות, אך מהווים רק 11% ממקבלי החיסון עד כה. אנשים לבנים, קטגוריה שבה המדינה כוללת גם לבנים היספנים, הם 68% מהאוכלוסיה במדינה והם מהווים 82% מהמחוסנים.

עובדת צוות רפואי מקבלת חיסון נגד קורונה בהארלם, ניו יורק. 15 בינואר 2021. AP
שיעור המתחסנים נמוך למרות האחוז הגדול של עובדי בריאות. עובדת צוות רפואי מתחסנת/AP

הפער בהתחסנות מטריד לאור העובדה כי שיעור החולים הקשים והמתים מקורונה בקרב שחורים בארצות הברית, שם המגיפה הרגה מעל 430 אלף אמריקנים, גבוה מחלקם באוכלוסייה. זאת, כשאנשים שחורים, היספנים ואינדיאנים מתים מקורונה בשיעור גבוה של כמעט פי שלושה מאנשים לבנים בארצות הברית, על פי המרכז לבקרת ומניעת מחלות.

"אנו הולכים לראות התרחבות והחרפה של אי-השוויון הגזעי בבריאות, שהיו כאן עוד לפני המגיפה והחמירו במהלכה, אם הקהילות שלנו אינן יכולות להתחסן", אמר ד"ר אוצ'ה בלקסטוק, רופא חירום בניו יורק ומנכ"ל קידום שיווין בריאות, קבוצה העוסקת באפליה ואי שוויון.

מומחים מסבירים כי לפער המתהווה עשויים להיות כמה גורמים, כולל חוסר-אמון עמוק בממסד הרפואי בקרב אמריקנים שחורים בגלל היסטוריה של טיפול מפלה, גישה לא מספקת לחיסון בשכונות השחורות והבדלים בגישה דיגיטלית - שכן הרשמה לחיסון נעשית פעמים רבות באופן מקוון.

גבר שחור מקבל חיסון במסגרת מבצע החיסונים בארצות הברית. 15 בינואר 2021. AP
"הולכים לראות התרחבות והחרפה של אי-השוויון הגזעי בבריאות". גבר מקבל חיסון נגד קורונה בארה"ב/AP

במרילנד, שחורים מהווים 30% מהאוכלוסיה ו-40% מצוותי הרפואה, אך מהווים רק 16% מהמתחסנים בה עד כה. מנגד, לבנים מהווים 55% מהתושבים ו-67% מאלו שקיבלו את החיסון. בפילדלפיה, 40% מהאוכלוסיה שחורים אך הם 14% מהמתחסנים בעיר. בשיקגו 30% הם שחורים אך מהווים רק 15% מהמחוסנים עד כה.

"זה מתסכל ומאתגר", אמרה ד"ר מישל פיסקוס, המנהלת את תכנית החיסונים של טנסי, שהכפילה את מספר המנות שנשלחו לכמה מהמחוזות הכפריים שנפגעו קשה מהנגיף, אך נתקלת בחוסר אמון עמוק שורשי בקרב שחורים במדינה. "אנחנו צריכים לעבוד קשה מאוד כדי לבנות מחדש את האמון הזה ולחסן את האנשים האלה", הוסיפה, "הם מתים. הם מאושפזים בבית חולים".

היספנים פיגרו גם הם בקבלת החיסונים, אך שיעור המתחסנים בקרבם היה קרוב במקצת לציפיות ברוב המקומות שנחקרו. בממוצע היספנים צעירים יותר מאמריקאים אחרים, וחיסונים עדיין לא ניתנים לצעירים בשלב זה של המבצע.

הנשיא ג'ו ביידן מנסה להביא ליותר שיווין במתן החיסונים ולשפר את המצב שנוצר תחת ממשל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. ממשלו של הנשיא החדש מעודד מדינות למפות ולהתמקד בשכונות פגיעות, באמצעות כלים כמו מדד הפגיעות החברתי של ה-CDC, המשלב נתונים על גזע, עוני, דיור צפוף וגורמים אחרים.

ד"ר מרסלה נונז-סמית', ראש צוות השוויון בענייני קורונה של ביידן, אמרה כי "ננקוט בצעדים נוספים על מנת להגיע לאנשים שהכי קשה להגיע אליהם, והעבודה הזו מתרחשת כרגע". מרבית המדינות טרם פרסמו נתונים גזעיים בנוגע למתחסנים. אפילו במדינות שסיפקו מידע, הנתונים לרוב אינם מלאים, עם רשומות החסרות פרטים על גזע המתחסנים. עם זאת, המידע החסר לא יספיק בכדי לשנות את התמונה ברוב המקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully