וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: העיכוב במכירת מטוסי F-35 לאמירויות לא ישפיע על ההסכם

28.1.2021 / 16:29

ראש הממשלה אמר כי הודעת בכירים בממשל ביידן כי העסקה עם האמירויות תיבחן מחדש לא צפויה להשפיע על יחסי המדינות. הוא הסביר כי "אנחנו כבר בנקודת האל-חזור" מבחינת ההסכם בין המדינות

בווידאו: ביידן חותם על צווים שהופכים את מדיניות טראמפ/צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (חמישי) כי הבחינה מחדש של מכירת מטוסי ה-F35 לאיחוד האמירויות לא תשפיע על ההסכם בין המדינות. לדברי נתניהו, "אנחנו כבר בנקודת אל חזור". דבריו של נתניהו מגיעים לאחר שבכירים במשרד החוץ של ארצות הברית אישרו אמש כי ביידן מעכב זמנית את העסקה עם האמירויות, וכן עסקת נשק נוספת עם סעודיה עליהן חתם ממשל טראמפ בשבועות האחרונים לכהונתו.

"אנחנו מפסיקים באופן זמני את יישום חלק מעסקאות הנשק כדי לאפשר לממשל החדש לבחון אותן", אמר בכיר במשרד החוץ האמריקני לוואלה! NEWS. "זה מהלך שגרתי שמצביע על המחויבות של הממשל לשקיפות ומנהל תקין וכן על הרצון לוודא שעסקאות הנשק של ארצות הברית עולות בקנה אחד עם היעדים האסטרטגיים שלנו במזרח התיכון".

אמש, הבהירו בכירים בממשל ביידן כי בעוד שעסקת הנשק עם סעודיה "הוקפאה", עסקת מטוסי ה-F-35 עם איחוד האמירויות רק "נמצאת תחת בחינה" אך לא הוקפאה. על עסקת המטוסים עם איחוד האמירויות נמתחה ביקורת רבה בישראל, ונטען כי היא פוגעת בעליונות האווירית של צה"ל במזרח התיכון.

ביקור רה"מ נתניהו בשדרות 27 בינואר 2021. לירון מולדובן
"אנחנו כבר בנקודת אל חזור". נתניהו במהלך ביקורו בשדרות, אתמול/לירון מולדובן

שגריר איחוד האמירויות בוושינגטון, יוסוף אל-עוטייבה, אמר כי איחוד האמירויות תעבוד בצורה הדוקה עם ממשל ביידן לקידום שלום וביטחון באזור. "ציפינו שתתבצע בחינה כזו על ידי הממשל החדש", אמר אל-עוטייבה. "מטוסי ה-F-35 יאפשרו לאיחוד האמירויות להרתיע תוקפנות נגדה ולתרום יותר לשמירה על הביטחון באזור".

לפני שבוע, גורמים המעורים בנושא אמרו לסוכנות רויטרס כי ההסכם נחתם על ידי שתי בעלות הברית זמן קצר לפני סיום כהונתו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ. על אף ששתיהן גיבשו את העסקה, שכללה רכש של 50 מטוסי F-35 ועוד 18 מ"לטים חמושים, עוד לפני השבעתו של ג'ו ביידן - הנשיא החדש אמר כי הוא יבחן מחדש את ההסכמים ביניהן.

F-35 עם נחיתתו בקפריסין. ----, אתר רשמי
"מהלך שגרתי". הוקפאה העסקה למכירת מטוסי ה-F-35/אתר רשמי, ----

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן התייחס לעסקאות הנשק עם איחוד האמירויות והבהיר כי הממשל תומך בהסכמי אברהם. "הנורמליזציה היא מהלך חיובי. אנחנו מקווים שיהיה אפשר לבנות על זה. אנחנו מנסים להבין מה ההתחייבויות שהממשל הקודם נתן כחלק מההסכמים האלה ואנחנו בוחנים את זה עכשיו", אמר. "לגבי עסקאות נשק, זה שגרתי שבוחנים מחדש עסקאות נשק כדי לוודא שהן משרתות את מדיניות החוץ של הממשל החדש".

ההחלטה המהירה של ממשל ביידן להקפיא את העסקאות ולבחון אותן מחדש מצביעה על שינוי המדיניות כלפי ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, עמן היו לממשל טראמפ יחסים הדוקים מאוד. ההחלטה עלולה ליצור מתיחות בין הממשל החדש בארצות הברית לבין שתי המדינות הללו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully