וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל ביידן החליט לבחון מחדש את עסקאות הנשק עם סעודיה והאמירויות

עודכן לאחרונה: 28.1.2021 / 9:39

בכירים בממשל ביידן הבהירו כי בעוד שעסקת הנשק עם ריאד הוקפאה, עסקת מטוסי ה-F-35 עם איחוד האמירויות רק נמצאת תחת בחינה - אך לא הוקפאה. שר החוץ בלינקן: "מדובר בהליך שגרתי, תומכים בהסכמי אברהם"

בווידאו: פומפאו מכריז על מכירת עשרות מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות/צילום: רויטרס

ממשל ביידן מעכב באופן זמני את עסקת מטוסי ה-F-35 עם איחוד האמירויות ועסקת נשק נוספת עם סעודיה עליהן חתם ממשל טראמפ בשבועות האחרונים לכהונתו, כך אמרו בכירים במשרד החוץ האמריקני.

"אנחנו מפסיקים באופן זמני את יישום חלק מעסקאות הנשק כדי לאפשר לממשל החדש לבחון אותן", אמר בכיר במשרד החוץ האמריקני לוואלה! News. "זה מהלך שגרתי שמצביע על המחויבות של הממשל לשקיפות ומנהל תקין וכן על הרצון לוודא שעסקאות הנשק של ארצות הברית עולות בקנה אחד עם היעדים האסטרטגיים שלנו במזרח התיכון".

עם זאת, בכירים בממשל ביידן הבהירו כי בעוד שעסקת הנשק עם סעודיה "הוקפאה", עסקת מטוסי ה-F-35 עם איחוד האמירויות רק "נמצאת תחת בחינה" אך לא הוקפאה. על עסקת המטוסים עם איחוד האמירויות נמתחה ביקורת רבה בישראל, ונטען כי היא פוגעת בעליונות האווירית של צה"ל במזרח התיכון.

שגריר איחוד האמירויות בוושינגטון, יוסוף אל-עוטייבה, אמר כי איחוד האמירויות תעבוד בצורה הדוקה עם ממשל ביידן לקידום שלום וביטחון באזור. "ציפינו שתתבצע בחינה כזו על ידי הממשל החדש", אמר אל-עוטייבה. "מטוסי ה-F-35 יאפשרו לאיחוד האמירויות להרתיע תוקפנות נגדה ולתרום יותר לשמירה על הביטחון באזור".

F-35. Scott Barbour, GettyImages
העסקה תבחן מחדש. מטוס מדגם F-35/GettyImages, Scott Barbour

לפני שבוע, גורמים המעורים בנושא אמרו לסוכנות רויטרס כי ההסכם נחתם על ידי שתי בעלות הברית זמן קצר לפני סיום כהונתו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ. על אף ששתיהן גיבשו את העסקה, שכללה רכש של 50 מטוסי F-35 ועוד 18 מ"לטים חמושים, עוד לפני השבעתו של ג'ו ביידן - הנשיא החדש אמר כי הוא יבחן מחדש את ההסכמים ביניהן. העסקה הייתה אחת מהגדולות ביותר שקודמו בארבע שנות כהונתו של טראמפ, ושוויה נאמד ב-23 מיליארד דולר.

העסקה עם איחוד האמירויות כוללת מכירת עשרות מטוסי F-35 מתקדמים וכן מל"טים תוקפים מתקדמים. העסקה עם ערב הסעודית כללה אספקה של אלפי פצצות וטילים למטוסים. ממשל טראמפ נענה בחיוב לבקשה של איחוד האמירויות למכור את המטוסים המתקדמים בגלל הסכם הנורמליזציה עם ישראל. האמירויות טענו כי בגלל ההסכם אין חשש שהעסקה תסכן את ביטחון ישראל. לאחר השגת הבנות ביטחוניות עם ממשל טראמפ הודיעו שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו כי אין להם התנגדות לקידום העסקה.

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן התייחס לעסקאות הנשק עם איחוד האמירויות והבהיר כי הממשל תומך בהסכמי אברהם. "הנורמליזציה היא מהלך חיובי. אנחנו מקווים שיהיה אפשר לבנות על זה. אנחנו מנסים להבין מה ההתחייבויות שהממשל הקודם נתן כחלק מההסכמים האלה ואנחנו בוחנים את זה עכשיו", אמר. "לגבי עסקאות נשק, זה שגרתי שבוחנים מחדש עסקאות נשק כדי לוודא שהן משרתות את מדיניות החוץ של הממשל החדש".

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, 27 בינואר 2021. רויטרס
"בוחנים מחדש כמה החלטות שהממשל הקודם קיבל". בלינקן/רויטרס

הדאגה העיקרית של ממשל ביידן מעסקת הנשק עם ערב הסעודית נוגעת לחשש שהנשק ישמש להפצצות של חיל האוויר הסעודי בתימן. ממשל ביידן התחייב לפעול להפסקת המלחמה בתימן ולהפסקת הסיוע לצבא הסעודי במלחמתו שם בגלל פגיעה נרחבת באזרחים חפים מפשע.

לדברי בלינקן, בממשל ביידן "בוחנים מחדש כמה החלטות שהממשל הקודם קיבל בשבועות האחרונים לכהונתו". לדבריו, "אנחנו מתמקדים בבחינה מחדש של הסנקציות על החות'ים. הם ביצעו פעולות תוקפנויות בתימן ונגד ערב הסעודית והפרות זכויות אדם, אבל באותו זמן ראינו פעולות סעודיות שתרמו לאסון ההומניטרי הכי גדול בעולם היום. לכן, צריך לעשות הכול כדי להעביר סיוע הומניטרי לתימן ורוצים לוודא שפעולות שעשינו, כמו ההכרזה על החות'ים כארגון טרור, לא מפריעות להעברת הסיוע ההומניטרי הזה".

ההחלטה המהירה של ממשל ביידן להקפיא את העסקאות ולבחון אותן מחדש מצביעה על שינוי המדיניות כלפי ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, עמן היו לממשל טראמפ יחסים הדוקים מאוד. ההחלטה עלולה ליצור מתיחות בין הממשל החדש בארצות הברית לבין שתי המדינות הללו.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בוושינגטון, 26 בינואר 2021. רויטרס
מקפיא את העסקה שבוע לאחר השבעתו. ביידן/רויטרס

האמירויות, אחת מבעלות הברית הקרובות ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון, חשקה זה זמן רב בחמקנים המתקדמים מתוצרת לוקהיד מרטין. ממשל טראמפ הבטיח לה הזדמנות לרכוש אותם בעסקה צדדית, אחרי שהסכימה לנרמל את היחסים עם ישראל באוגוסט האחרון.

העסקה עוררה מחלוקת בישראל, אחרי שבתחילה טען ראש הממשלה כי הוא לא נתן אישור שכזה במהלך השיחות שהובילו להסכם עם איחוד האמירויות, אחד מארבעה הסכמים שגיבש ממשל טראמפ עם מדינות ערביות. עם זאת, שר הביטחון אמר כי נתניהו הסתיר את המשא ומתן, ואילו ראש הממשלה טען כי ההסכמה ניתנה ללא קשר לנורמליזציה עם האמירויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully