וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא אריתריאה מטיל אימה על תיגראי, ומשיב בכוח פליטים

27.1.2021 / 10:47

ארה"ב קוראת לנסיגת כל הכוחות האריתריאיים מהמחוז באתיופיה, אחרי שהתקבלו דיווחים רבים על מעשי זוועות שהם מבצעים, כולל ביזה, אלימות מינית והרג מבית לבית. ההצהרה מסמלת עמדה חדשה של וושינגטון ביחס לסכסוך, אחרי שממשל טראמפ שיבח את "האיפוק" של המדינה המסוגרת

בווידאו: נשיא מחוז תיגראי נלקח בבי/צילום: רויטרס

ארצות הברית קראה היום (רביעי) לכל הכוחות של אריתריאה לעזוב את מחוז תיגראי באתיופיה "מידית". דובר מטעם מחלקת המדינה כתב במייל ששלח לסוכנות הידיעות אי-פי כי יש "דיווחים אמינים על מעשי ביזה, אלימת מינית, מתקפות במחנות פליטים והפרות זכויות אדם אחרות". עוד נכתב כי יש גם "הוכחות לכך שחיילים אריתריאים מחזירים בכוח פליטים אריתריאים מתיגראי לאריתריאה".

ההצהרה משקפת את שינוי המדיניות של נשיא ארצות הברית החדש ג'ו ביידן על ממשלת אתיופיה, המדינה השנייה באוכלוסייתה באפריקה, עם התקרבות המלחמה הקטלנית בתיגראי לחודשה השלישי אף שהמחוז המורד נכבש בידי הצבא הפדרלי של אתיופיה.

פליטים שברחו מתיגראי סיפרו השבוע לסוכנות הידיעות אי-פי שראו כוחות אריתריאים בוזזים, עוברים מבית לבית והורגים צעירים ואפילו משמשים כמו שלטון מקומי. הם מסייעים לצבא אתיופיה במרדפו אחרי המנהיגים של מחוז תיגראי הנמצאים במחתרת, אף שממשלת אתיופיה מכחישה זאת.

העמדה האמריקנית הנוכחית היא שינוי דרמטי מהימים הראשונים של הסכסוך, אז שיבח ממשלו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ את "האיפוק" של אריתריאה. אלפים רבים נהרגו בעימות שהחל ב-3 בנובמבר, ועשרות אלפים נעקרו מבתיהם.

פליטים מתיגראי שנמלטו מהסכסוך באתיופיה במחנה פליטים במזרח סודאן, 12 בדצמבר 2020. AP
פליטים מתיגראי שנמלטו מהסכסוך באתיופיה במחנה פליטים במזרח סודאן, בחודש שעבר/AP

ההצהרה האמריקנית קוראת לחקירה עצמאית ושקופה של מעשי האלימות. "עדיין לא ברור כמה חיילים אריתראים נמצאים בתיגראי, או היכן בדיוק", נכתב. טרם ידוע אם ארצות הברית העבירה ישירות את דרישותיה לגורמים אריתראיים.

עדי ראיה העריכו כי מספר החיילים האריתראים מגיע לאלפים. גורמים אריתראיים לא הגיבו לשאלות בנושא. שר ההסברה של אריתריאה, אחת המדינות המסוגרות ביותר בעולם, צייץ השבוע כי "מסע ההכפשה החולני נגד אריתריאה שוב בעלייה".

ארצות הברית גם קוראת לעצירה מידית של הלחימה בתיגראי ומתן גישה הומניטרית מלאה, בטוחה וללא הפרעות לאזור, שנותר מנותק במידה רבה מאחר שכוחות אתיופיים נוהגים ללוות את גורמי הסיוע. "אנו מודאגים מאוד מדיווחים אמינים שלפיהם מאות אלפי אנשים עשויים לגווע ברעב ללא גיוס מידי של סיוע הומניטרי", נכתב בהצהרה.

ארצות הברית הוסיפה כי חיוני לקיים דיאלוג בין ממשלת אתיופיה לתיגראי. ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, דוחה את האפשרות לדיאלוג עם מנהיגי תיגראי ומינה ממשל זמני במקומם. מנהיגי המחוז המורד התנגדו מצדם לעיכוב הבחירות הכלליות בשנה שעברה בשל מגיפת הקורונה, וראו באביי, שזכה בפרס נובל לשלום אחרי שסיים סכסוך בן 20 שנה עם אריתריאה, מנהיג לא לגיטימי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully