וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא אתיופיה כבש את בירת המורדים בחבל תיגראי

28.11.2020 / 23:29

ראש הממשלה אמר כי המבצע הסתיים וכי המשטרה תמשיך בחיפושים אחרי מנהיגי המחוז ותעצור אותם, לאחר שלושה שבועות של מלחמה עם אלפי הרוגים ועשרות אלפי פליטים. המורדים טוענים: נמשיך להילחם

בווידאו: מפקד צבא אתיופיה מכריז על כיבוש העיר מקלה/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד אמר היום (שבת) כי הכוחות הפדרליים השתלטו על מקלה, בירת מחוז תיגראי, וכי הפעילות הצבאית הסתיימה לאחר שלושה שבועות של מלחמה שטלטלה את אזור קרן אפריקה.

"אני שמח לשתף על השלמתם וסיומם של הפעילויות הצבאיות במחוז תיגראי", צייץ אביי, חתן פרס נובל לשלום שתדמיתו כרפורמטור נפגמה מאז שקיבל אותו לפני שנה. לפני כן, טען: "הממשלה הפדרלית בשליטה מלאה על העיר מקלה".

עם זאת, מנהיג החזית העממית לשחרור תיגראי, שנאבקת בכוחות האתיופיים מאז 4 בנובמבר, אמר כי הם לא נכנעו. הממשלה טרם הגיבה לדבריו. "האכזריות שלהם יכולה רק לחזק את הנחישות שלו במאבק נגד הפולשים האלו עד הסוף", אמר מנהיג החזית דברטסיון גברמיכאל במסרון ששלח לרויטרס. כשנשאל אם משמעות הדבר שכוחותיו ימשיכו להילחם, הוא השיב: "בוודאי. מדובר בזכות ההגנה העצמית שלנו". בהודעה אחרת הוא אמר שכוחותיו נסוגים מהבירה.

חמושים שומרים על שקי מזון שנמסרו לפליטים שנמלטו מהלחימה המתמשכת באזור טיגריי, בגבול סודן - אתיופיה  24 בנובמבר 2020. רויטרס
כוחות צבא בגבול אתיופיה-סודאן/רויטרס

אביי אמר כי המשטרה תמשיך בחיפושים אחרי מנהיגי תיגראי ותעצור אותם. המלחמה העלתה שאלות לגבי יכולתו של ראש ממשלת אתיופיה לשמור על אחדות המדינה הרוויה בקבוצות אתניות שונות.

טענותיהם של שני הצדדים קשות לאימות בשל ניתוק קווי הטלפון והאינטרנט במחוז והגבלת הגישה אליו מאז תחילת הלחימה. לפי ההערכות, אלפי אנשים נהרגו במלחמה, וקרוב ל-44 אלף איש נמלטו לסודאן השכנה. מחוז תיגראי גובל גם באריתריאה והיה חשש שהעימות יתפשט במדינה שבה חיים 115 מיליון בני אדם או באזור כולו.

התיגרנים מהווים רק כ-5% מכלל האוכלוסייה, אך הם היו הכוח העיקרי בקואליציה השלטת באתיופיה מאז הפלת המשטר המרקסיסטי ב-1991 ועד עליית אביי ב-2018.

אביי אמר כי הצבא הצליח לשחרר אלפי חיילים שהוחזקו על ידי הכוחות התיגרניים בבסיס הפיקוד הצפוני, המבוסס בתיגראי. הממשלה נתנה להם אולטימטום להיכנע, ואחרי שפג ביום רביעי, הם פתחו במבצע להשתלטות על הבירה המחוזית שבה חיים כחצי מיליון איש. אביי לא ציין את היקף הנפגעים במתקפה על העיר, אך מוקדם יותר אמר מנהיג המחוז כי היא תחת הפגזות כבדות. ארגוני זכויות אדם הביעו חשש מפגיעה נרחבת באזרחים עם תחילת המתקפה על מקלה.

מפת הלחימה באתיופיה. -, אתר רשמי
מפת הלחימה באתיופיה/אתר רשמי, -

דיפלומטים באזור ומומחים אמרו כי הניצחון הצבאי המהיר של צבא אתיופיה לא בהכרח מסמל את סוף הסכסוך. שני דיפלומטים אמרו לרויטרס כי סביר להניח שהכוחות התיגרניים נסוגו ממקלה על מנת להיערך ללוחמת גרילה, שבה הם מיומנים מאז תחילת המאבק במשטר המרקסיסטי בשנות ה-80.

ראש ממשלת אתיופיה דחה את המאמצים האזוריים והבינלאומיים לתיווך בין הצדדים, וטוען שהנהגת תיגראי - שערכה בחירות מחוזיות בספטמבר בניגוד להחלטת הממשלה הפדרלית באדיס אבבה - החלה את המלחמה בתקיפת כוחות הצבא. בחזית של תיגראי אמרו כי הייתה זו תקיפה מקדימה. הם האשימו את אריתריאה השכנה בשיתוף פעולה עם אתיופיה, אך באסמרה טרם הגיבו לכך.

ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד (מימין) מקבל את פניו של שליח האיחוד האפריקאי, אדיס אבבה 27 בנובמבר 2020. רויטרס
ראש ממשלת אתיופיה/רויטרס

בתיגראי אומרים כי צבא אריתריאה פשט על מחנות פליטים במחוז כדי ללכוד פליטים שברחו מהמדינה המסוגרת, שכ-10% מתושביה נמלטו ממנה. באו"ם הביעו חשש לגבי גורלם של כמאה אלף פליטים אריתריאים במחנות הפליטים באתיופיה.

הלילה נשמעו שישה פיצוצים בבירת אריתריאה, אך במחלקת המדינה האמריקנית אמרו כי טרם ברור אם הם קשורים ללחימה בתיגראי. המורדים כבר שיגרו טילים לעבר אויבתם מאז תחילת הלחימה. העוינות ביניהם החלה במלחמה בין אתיופיה לאריתריאה בין 1998 ל-2000, אך אביי עשה שלום עם אסמרה והיחסים ביניהם חמים מאז. באתיופיה הכחישו כי כוחות אריתריאיים נמצאים על אדמת אתיופיה.

ראש ממשלת אתיופיה הבטיח עם עלייתו לשלטון לאחד את המדינה ולהעביר רפורמות דמוקרטיות אחרי שנים של דיכוי, שבהן נכלאו אלפי מתנגדי משטר. ממשלתו העמידה לדין בכירים תיגרנים שהואשמו בשחיתות, עינויים ורצח, אך טוענים לאפליה אתנית נגדם מצדו של אביי, המשתייך לקבוצות האורומו והאמהרה הגדולות יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully