וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא אתיופיה: יו"ר ארגון הבריאות העולמי תומך במורדים במחוז תיגראי

19.11.2020 / 16:50

סגן הרמטכ"ל האשים את תדרוס אדהנום גברהיסוס, המשתייך למיעוט התיגרני והיה חלק מהמשטר הקודם, בסיוע ברכישת נשק ותמיכה דיפלומטית. יו"ר ארגון, המתמודד עם מגיפת הקורונה, הכחיש: "תומך רק בשלום". בשטח, צבא אתיופיה טוען להתקדמות לעבר בירת המחוז

בווידאו: אלפי פליטים חוצים את הגבול לסודאן בגלל הלחימה באתיופיה/צילום: רויטרס

צבא אתיופיה האשים היום (חמישי) את יו"ר ארגון הבריאות העולמי, תדרוס אדהנום גברהיסוס, בתמיכה בשלטונות במחוז תיגארי, שם מתנהלת מלחמה קשה בשבועיים האחרונים. תדרוס, שהוא ממוצא תיגרני, הכחיש את ההאשמות וקרא לכל הצדדים הלוחמים לפעול למען השלום ולהגן על אזרחים.

סגן הרמטכ"ל, בירהאנו ג'ולה, אמר כי תדרוס מנסה להשיג נשק ותמיכה דיפלומטית לחזית העממית לשחרור תיגראי. "הוא בעצמו חלק מהקבוצה הזו והוא פושע", אמר בהצהרה ששודרה בטלוויזיה, וקרא להדיחו מהתפקיד. הוא לא סיפק ראיות להאשמותיו. הוא האשים את תדרוס בן ה-55 בשימוש בתפקיד הבינלאומי שלו, האפריקני הראשון בתפקיד שאליו נבחר ב-2017, כדי לנסות להשיג תמיכה דיפלומטית וכלי נשק למורדים.

"הוא עשה הכול כדי לתמוך בהם, הוא ניהל קמפיין כדי לגרום למדינות השכנות לגנות את המלחמה. הוא פעל כדי להעביר להם נשק", טען. "הוא ניסה לשדל אנשים באמצעות הפרופיל והעמדה הבינלאומיים שלו כדי להשיג תמיכה בחונטה".

יו"ר ארגון הבריאות העולמי, תדרוס אדהנום גברהיסוס במהלך תדרוך בנשוא נגיף הקורונה בז'נבה, שוויץ, 5 באוקטובר 2020. רויטרס
הארגון שלו תחת לחצים כבדים. תדרוס אדהנום גברהיסוס, בחודש שעבר/רויטרס

ההאשמות מגיעות בזמן שבו ארגון הבריאות העולמי מצא תחת עומס רב לתיאום המאמצים הגלובליים נגד מגיפת הקורונה לאחר שארצות הברית, התורמת הגדולה ביותר שלו, הקפיאה את המימון בשל טענותיה כי הארגון נתון לשליטת סין.

"היו דיווחים שאמרו שאני לוקח צד במצב הזה. זה לא נכון ואני רוצה לומר שהצד היחיד שאני נמצא בו הוא הצד של השלום", כתב תדרוס בטוויטר. הוא האתיופי בעל התפקיד הבכיר ביותר בארגונים בינלאומיים, והוא היה שר הבריאות ושר החוץ של אתיופיה בין 2005 ל-2016, תחת הקואליציה השלטת הקודמת.

החזית העממית של תיגראי הייתה למעשה הכוח החזק ביותר בקואליציה הקודמת, ששלטה באתיופיה במשך כמה עשורים, עד שראש הממשלה הנוכחי אחמד אביי נכנס לתפקיד ב-2018. מאז איחד אביי את שלוש המפלגות האזוריות האחרות למפלגה הלאומית החדשה שלו, אך החזית העממית של תיגראי סירבה להצטרף.

עוד בוואלה!

בסיוע ממשלת אתיופיה והצבא: 9 ישראלים חולצו מאזור הקרבות בצפון המדינה

לכתבה המלאה

צבא אתיופיה מתקדם לבירת תיגראי

מאז תחילת המלחמה לפני יותר משבועיים, מאות ואפילו אלפים נהרגו משורות שני הצדדים. כ-30 אלף איש ברחו לסודאן, ותדמיתו של אביי - המנהיג הצעיר ביותר של אפריקה וחתן פרס נובל לשלום אשתקד - הוכתמה, וכן עלו ספקות אם הוא יוכל למנוע את התפרקות המדינה בעלת השסעים האתניים.

לצד התגברות החשש הבינלאומי מפני ערעור היציבות בקרן אפריקה, בקמפיין של נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן קראו לסיום הלחימה ולהגנה על אזרחים. "אני מודאג מאוד מהמשבר ההומניטרי באתיופיה, מהדיווחים על אלימות אתנית מכוונת והסכנה לשלום ולביטחון אזורי", צייץ אנתוני בלינקן, יועצו של ביידן למדיניות חוץ ומי שעשוי להיות גם שר החוץ הבא. "על ה-TPLF (חזית תיגראי) והרשויות באתיופיה לנקוט צעדים דחופים לסיום הסכסוך, לאפשר גישה הומניטרית ולהגן על אזרחים", הוסיף.

אתיופיה היא בעלת ברית מרכזית של ארצות הברית, וצבאה החזק תומך במשימות לשמירת שלום בסודאן, דרום סודאן וסומליה.

נשים אתיופיות שנמלטו מהלחימה המתמשכת  במחוז תיגראי, במהלך שהותן במחנה הפליטים במזרח קסאלה, סודן, 13 בנובמבר 2020. רויטרס
שני הצדדים מדווחים על מעשי זוועה. פליטות מאתיופיה במחנה בסודאן/רויטרס

הממשלה של אביי טוענת כי כוחות הצבא רשמו סדרת ניצחונות והם מתקדמים לעבר בירת מחוז תיגארי, מקלה, עיר השוכנת בגובה רב עם כחצי מיליון תושבים. לחזית העממית של תיגראי, שהיא כוח צבאי מיומן עם כלי נשק רב, יש שם תמיכה רבה. הממשלה הפדרלית מתכננת לקיים בחירות חדשות במחוז לאחר הדחת השלטון הנוכחי, שלטענתה אינו לגיטימי מאז שערך בחירות מחוזיות בספטמבר, ללא אישורה.

השלטונות בתיגראי טוענים כי זאת מתקפה אתנית ומבטיחים התנגדות עזה. "ניסיון לשלוט על העם התיגרני בכוח הוא כמו ללכת על אש בוערת", הזהירו בחזית העממית. גורם דיפלומטי העוקב אחרי הסכסוך אמר כי הכוחות האתיופיים מתקדמים לאורך כבישים מדרום ומצפון-מערב לבירת המחוז.

שני הצדדים מאשימים אלו את אלו במעשי זוועות ובמניעת סיוע הומניטרי, אך לא ניתן לאמת את טענותיהם בשל השבתת קווי הטלפון והאינטרנט בתיגראי. הממשלה מונעת גישה של עיתונאים לאזור הקרבות.

מאות עובדי סיוע נמלטו מתיגראי, והם מזהירים מפני רעב באזור שבו מאות אלפי איש הסתמכו על סיוע עוד טרם פרצה הלחימה. האו"ם אמר כי ייתכן שבוצעו במהלך הלחימה פשעי מלחמה.

מפת הלחימה באתיופיה. -, אתר רשמי
מפת הלחימה באתיופיה/אתר רשמי, -

התיגרנים, שמהווים רק כ-5% מכ-110 מיליון תושבי אתיופיה, טוענים לרדיפה אתנית על ידי אביי, שמוצאו מקרב בני האורמו והאמהרה הגדולים יותר. ראש הממשלה הבטיח לשים קץ לפוליטיקה האתנית, אך מתנגדיו מאשימים אותו בנקיטת שיטות דומות לאלו של קודמיו.

מומחים לאתיופיה מפקפקים ביכולת הממשלה לעקור את חזית התיגראי, שלה יש היסטוריה ארוכה של לוחמת גרילה במחוז ההררי, שם היא נטועה עמוק במשך דורות.

"מטרת המלחמה המוצהרת של אביי היא לכפות שליטה פדרלית על תיגראי", כתב השבוע המומחה לאתיופיה אלכס דה וואל. "אף מומחה לאתיופיה לא מאמין שזה אפשרי".

העימות שואב גם את שכנותיה של אתיופיה: חזית התיגראי שיגרה טילים לעבר אריתריאה, ואתיופיה פרקה מנשקם חיילים ממוצא תיגרני המוצבים בכוח שמירת השלום שלה בסומליה.

בבירה אדיס אבבה נאספו תרומות דם לחיילי הצבא, לצד חששות מפני עימות נוסף. "לא יהיה שום מנצח. המלחמה לא תביא דבר מלבד הפסד", אמרה אישה ממוצא תיגרני, שביקשה שלא להזדהות בשמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully