וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שעות של דיונים: ישיבת ועדת החוקה ננעלה ללא הצבעה על חוק הקנסות

עודכן לאחרונה: 27.1.2021 / 21:53

נציגי הסיעות החרדיות הסכימו לוותר על חלק מדרישותיהן, אך בכחול לבן סירבו לשינויים בנוסח ההצעה. ח"כ זוהר: "כחול לבן מסכנת את הציבור בשביל קמפיין". במפלגתו של גנץ השיבו כי יו"ר הקואליציה מתחנף לחרדים ואיימו באי-תמיכה בהארכת הסגר

בווידאו: ישיבת ועדת החוקה ננעלה ללא הצבעה על חוק הקנסות/צילום: ערוץ הכנסת

ישיבת ועדת החוקה ננעלה היום (רביעי) ללא הצבעה על הגדלת חוק הקנסות למפרי הנחיות הקורונה, לאחר שעות של דיונים. הצדדים התבצרו בעמדותיהם ולא הגיעו להסכמה על נוסח החוק. בכחול לבן סירבו לשינויים בנוסח ההצעה, ודרשו לקדם את החוק "ככתבו וכלשונו, ללא שינויים". יו"ר המפלגה בני גנץ דובק בינתיים באולטימטום שנתן אתמול, לפיו לא יסכים להארכת הסגר אם החוק לא יאושר בשלוש קריאות.

מוקדם יותר הערב, ניסה יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) לגבש הסכמות סביב סעיף המחלוקת המרכזי - צווי סגירה למוסדות חינוך שיפעלו בניגוד לחוק. אשר אמר כי היה באפשרותו "לתקוע את החוק אבל יש לי אחריות, קחו עוד צ'אנס ונסגור עניין". ח"כ יאיר גולן הציע פשרה לפיה צו הסגירה יינתן מיד אך ייכנס לתוקף רק אם המוסד או העסק יימצא פתוח גם 24 שעות לאחר מכן.

הוועדה יצאה להתייעצות שבמהלכה יו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג שוחח עם יו"ר מפלגתו בני גנץ, ולאחר ההתייעצות, כחול לבן אותתה כי היא מתנגדת לשינויים.

דיון ועדת החוקה בנושא העלאת הקנסות 27 בינואר 2021. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ועדת החוקה ננעלה ללא הסכמות. הדיון, היום/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

אמש שוחחו נציגי הסיעות החרדיות, בהם יו"ר הוועדה אשר, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והסכימו לוותר על דרישתם להסיר לחלוטין את הסעיף שמאפשר להוציא צווי סגירה למוסדות חינוך או בתי תפילה, ובתנאי שהצו יינתן על ידי קצין משטרה בדרגת סגן ניצב, רק לאחר שני קנסות בתקופה של חודש ימים, כפי שהציעו בליכוד.

בין הצדדים הושגה גם הסכמה להכפיל את הקנסות לעשרת אלפים שקלים, בתנאי שהסמכות לתת את הקנס הגבוה יהיה רק של קצין משטרה בדרגת רב פקד. נציגי כחול לבן בכנסת דחו את הצעת הפשרה, למרות הריכוך בהתנגדות החרדים, וסירבו לדון בשינויי נוסח בהצעת החוק. הסכום עליו מתעקשים בכחול לבן, עשרת אלפים שקלים, רוכך אף הוא מההצעה המקורית שקבעה סכום בגובה 20 אלף שקלים.

נציג המשטרה בדיון אמר כי האחריות על אכיפת מוסדות החינוך אינה צריכה להיות מוטלת רק על המשטרה, אלא גם על הרשויות המקומיות, ואף ציין כי הדרישה לתת את הסמכות להענקת קנסות לקצינים מסרבלת את האכיפה. ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) הסכים עם דבריו והדגיש את הקושי בהחלטה להטיל את היכולת להעניק קנס גבוה על ידי קצין בדרגת סגן ניצב.

מיקי זוהר במהלך דיון ועדת החוקה בנושא העלאת הקנסות 27 בינואר 2021. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
תקף את ‏כחול לבן ואמר כי היא מתנגדת "לכל פשרה שמוצעת בעניין חוק הקנסות". ח"כ מיקי זוהר, היום/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ח"כ אסנת מארק (הליכוד) יצאה נגד ההתבצרות של כחול לבן ואמרה כי "אתם דופקים מיליון בעלי עסקים, זה לא רק חרדים". מארק הוסיפה כי "צריך להיות מנגנון פיקוח, העסקים נרמסים תחת הקמפיין של כחול לבן. מי ידבר עם הציבור החרדי עם לא הרב שלהם? כמה שליחים לפיד שלח?".

יו"ר הוועדה אמר כי "אני גם נגד החוק, אבל אני אדם אחראי, אני לא אאיים בביטול הסגר כמו כחול לבן. אם הסגר לא יעבור למליאה - ביום שישי מדינת ישראל תיפתח. כחול לבן איימו לפוצץ את הסגר אם החוק לא יועבר".

"פתאום כולם שכחו את ההוא מהפלאפל", הוא הוסיף. "יש בתוך זה מיליון בעלי עסקים שאתם דופקים אותם בשם הפופוליזם. אם אני מביא עכשיו אישור מביבי לרוטציה, אתם קמים והולכים. צבועים, צבועים. דופקים את כל העסקים הקטנים, צבועים".

לימודים בתלמוד תורה "מאה שערים" בביתר עילית, 27 בינואר 2021. מאיה הורודניצ'אנו
בינתיים, ההפרות נמשכות. תלמידים מגיעים למוסד חינוך בביתר עילית, היום/מאיה הורודניצ'אנו

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) הביע התנגדות להצעת החוק. "אנחנו נגד החוק הזה, וכל הפלפולים של קצין כזה או אחר", אמר. "אחוז הקנסות של מעל 5,000 שקל זה לא הדבר שיפתור את הקורונה. אם אתם תומכים בעסקים הקטנים למה אתם תומכים בחוק? מאות אלפי עסקים קטנים בסכנת סגירה. 5,000 שקל [קנס] לעסק קטן זה חמור מאוד. לפני שאתם מניחים חוק תביאו נתונים שמראים תופעה כזו של הפרת חוק על אף ה-5,000 הקיימים. קשה לנו לסמוך על המשטרה שלא מגינה על האזרחים שלנו ברחובות ואתם מצפים שנאשר את זה?".

מנגד, ח"כ תהלה פרידמן (כחול לבן) תקפה את מפרי הסגר והתעמתה עם ח"כ אשר. "ניסו לרצוח ברכבת הקלה ואתה מגן על האנרכיסטים האלו. חז"ל אומרים על לימוד תורה זכה, נעשית לו סם חיים, לא זכה, נעשית לו סם מוות. יש לכם תורה שהיא סם מוות", אמרה. הוא השיב: "לא שמעתי אותך מדברת על אחוז הרציחות בציבור החרדי לעומת ציבורים אחרים".

בדרך לפשרה

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, קרא להגיע להסכמות בין הצדדים. "אני בעד החוק ללא שינויים כפי שהגישה הממשלה אבל יו"ר הוועדה לא מעוניין בחלק מהסעיפים. בואו נגיע לפשרה", אמר. "הדם של האנשים שימותו כאן יהיה על הידיים שלך", קרא לעברו ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד).

במהלך הדיון ניסה היו"ר אשר להוביל הצעה לפיה צו סגירה מינהלי למוסדות חינוך יינתן רק לאחר שניתנה התראה של 48 שעות לפחות. הח"כים מכחול לבן ויש עתיד מתנגדים לכך בטענה שהתראה כזו תאפשר למוסד להשיאר פתוח למשך 48 שעות עד לקבלת הצו. למרות שאשר אמר כי הוא מוכן לשנות את הנוסח כך שזה לא יהיה המצב, אותם ח"כים סירבו לכך.

לבסוף, זוהר חזר בו מה מהצעתו הקודמת, והמליץ לחזור לנוסח המקורי של חוק הקנסות. זוהר אמר לוואלה! NEWS כי הוא תומך בנוסח המקורי של הצעת החוק, וסבור שיש להצביע עליו בשלוש קריאות, ללא שינויים: "החרדים טועים במקרה הזה. אם נצטרך, נגייס רוב עם האופוזיציה".

יו"ר הוועדה אשר איים כי אין טעם לחדש את דיון הוועדה. לדבריו, "למרות שהסיעות החרדיות הסכימו לפשרות מרחיקות לכת בחוק הקנסות כדי לשדר מסר של אחריות, כחול לבן והאופוזיציה מתעקשים על תחרות קטנונית בתתי סעיפים וסייגים שהוכנסו לחוק בהמלצת הייעוץ המשפטי".

דיון ועדת חוקה על חוק הקנסות, כנסת, 27 בינואר 2021. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ גינזבורג ושי-וזאן. היום/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

לקראת הישיבה, יו"ר הקואליציה תקף את ‏כחול לבן ואמר כי המפלגה מתנגדת "לכל פשרה שמוצעת בעניין חוק הקנסות, הם מוכנים לסכן את בריאותם של כל אזרחי ישראל בשביל קמפיין הבחירות שלהם".

כחול לבן השיבה לזוהר ‏‎ומסרה כי "מיקי 'כבוד, כח, כסף' זוהר מנסה לתחמן כדי להתחנף למפלגות החרדיות, לא יעזור לו. הליכוד מתעקש על דילים וויתורים מסכני חיים, אנחנו מתעקשים על אכיפה שוויונית ולא נאפשר המשך של פייק סגר. דין בני ברק כדין הרצליה".

דיון ועדת חוקה על חוק הקנסות, כנסת, 27 בינואר 2021. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ אשר בוועדה. היום/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

בכחול לבן אמרו שלא יסכימו להארכת הסגר, אם הצדדים לא יגיעו להסכמה, והחוק לא יאושר בקריאה שניה ושלישית. טרם ברור האם למרות התחלואה הגבוהה, יממשו איום זה, אבל המליאה תיפתח היום בשעה 16:00, ואם הח"כים לא יאריכו את הסגר בהצבעה או שהממשלה תתכנס כדי לאשר תקנות חדשות, ההגבלות יפקעו החל מסוף השבוע, ולא יהיה איסור התקהלויות במרחב הציבורי או איסור של סגירת עסקים.

הצעת החוק אושרה ביום שני בקריאה ראשונה במליאה, ברוב של 52 תומכים מול 23 מתנגדים. לפי ההצעה, הקנסות על פתיחת בית עסק, מוסד חינוכי או מקום פתוח לציבור בניגוד לתקנות יוכפלו מ-5,000 שקלים לעשרת אלפים שקלים, כמו גם על הפרת ההגבלות לעניין מסיבה, כנס, טקס, לרבות טקס דתי, פסטיבל, טיול מאורגן, אירוע ספורט, מופע בידור או מופע אמנות.

הפרות הסגר במוסדות החרדיים נמשכות

מאז הטלת הסגר המהודק במסגרתו נאסרו הלימודים במוסדות החינוך נרשמו הפרות רבות של התקנות בישיבות ותלמודי תורה ברחבי הארץ. הבוקר, תלמודי תורה נפתחו פעם נוספת בביתר עילית - בניגוד לתקנות. תלמידים תועדו נכנסים לתלמודי התורה "מאה שערים" ו"באיאן" הפועלים בעיר.

ב"מאה שערים" לומדים תלמידים מהזרם החסידי הכללי במגזר החרדי, והוא מקבל תקציב חלקי מהמדינה. חלק מהתלמידים בו הם ממשפחות המזוהות עם אגודת ישראל, הסיעה החסידית המרכיבה את יהדות התורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully