וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחזית שגויה במספר החולים קשה: כך שינה משרד הבריאות את עמדתו בהארכת הסגר

26.1.2021 / 14:55

נתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS מצביעים על האטה מתונה בתחלואה המנוגדת להערכות שניתנו במשרד, ובתוך ימים ספורים שינו את הקו לפיו לא יבקשו להאריך את הסגר. לפי מודלים, בשלב זה הייתה אמורה להיות ירידה ניכרת, אך בשבועיים האחרונים ירדה כמות החולים רק ב-1%

בווידאו: אדלשטיין ואש בוועדת החוקה על נתוני המוטציה הבריטית/צילום: ערוץ הכנסת

מצגת של משרד הבריאות שהגיעה היום (שלישי) לידי וואלה! NEWS מצביעה על תחלואה חריפה יותר בקורונה לעומת התחזיות של משרד הבריאות נכון לנקודת זמן זו - ואלה הביאו למהפך בעמדת המשרד בעניין ההמלצה על הארכת הסגר בשבוע. הנתונים מציגים את רמת התחלואה ברף העליון בתחזיות החולים הקשים החדשים בארץ, והם מהווים את הרקע לשינוי הקו של פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש.

בשבוע שעבר, אמר אש כי המשרד לא יבקש להאריך את הסגר, אך אתמול המליץ משרד הבריאות לראש הממשלה בנימין נתניהו להאריך את הסגר אחרי יום ראשון הקרוב. זאת, במטרה לבחון אם בכל זאת התחלואה מתקרבת לתחזיות אופטימיות או שגרף התחלואה יעלה.

לפי מודלים של מכון ויצמן והאוניברסיטה העברית, בשלב זה של הסגר המהודק - כשלושה שבועות מתחילתו - הייתה אמורה להירשם ירידה ניכרת בתחלואה. ואולם, הנתונים מראים כי ישראל נמצאת ברף החמור של התחלואה במסגרת התחזיות של משרד הבריאות.

מחלקת קורנה בית חולים רמבם חיפה, 23 בספטמבר 2020 קורונה. ראובן קסטרו
המציאות שונה מההערכות. מחלקת קורונה בביה"ח רמב"ם/ראובן קסטרו

ההחלטה על שינוי הקו של משרד הבריאות נבעה גם מהשוואה בין מספר המאומתים הנוכחי לסגר השני. בתקופה זו בזמן הסגר השני, שלושה שבועות מתחילתו, הייתה ירידה של 43% מכמות המאומתים. לעומת זאת, היום נרשם 1% בלבד של ירידה במאומתים.

במשרד הבריאות מקווים שאפקט השבוע השלישי של הסגר יביא את הירידה המשמעותית בתחלואה, אך הירידה כל כך איטית, שלטענתם אין ברירה אלא להוסיף שבוע נוסף - רביעי בסך הכול.

בין הגורמים להדבקה הגבוהה מציינים במשרד את המוטציה הבריטית, שייתכן שקצב התפשטותה בישראל עולה על קצב מבצע החיסונים. המקרה הראשון של המוטציה הבריטית התגלה לפני כחודש וחצי. מאז, על פי נתוני משרד הבריאות, היא התפשטה, וכ-40% מהמאומתים בקורונה בכל רחבי הארץ מאובחנים בה.

גם בחלוקה לפי ערים גדולות ניתן לראות את הפער בירידה בתחלואה בין הסגר השני לנוכחי. לשם השוואה, בתל אביב עומדת הירידה בתחלואה על 6% בלבד מאז תחילת הסגר המהודק, כשבאותו שלב בסגר הקודם נרשמה ירידה של 50% בכמות המאומתים.

החודש הקטלני ביותר - בזמן מבצע החיסונים

ינואר, במהלכו הוטל הסגר המהודק, נרשם כחודש הקטלני ביותר בקרב חולי קורונה. במרץ, עם תחילת המגיפה, נרשמו 20 מתים. באפריל זינק המספר ל-203, במאי וביוני הייתה ירידה משמעותית עם 62 ו-40 מתים בהתאמה. ביולי שוב חזרנו למספרי מתים גבוהים עם 234, ובאוגוסט הגענו ל-386.

בספטמבר, בשיא הגל השני, היו 646 מתים, ובאוקטובר 957. בנובמבר צנח מספרם ל-313 מתים, בדצמבר היו 485 מתים. בינואר, במקביל למבצע החיסונים, היו עד כה 1,070 מתים - פער ניכר מכל חודש אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully