וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה על היעדר האכיפה: עימותים באום אל פחם בהלווית הצעיר שנרצח

24.1.2021 / 18:00

בזמן ההלוויה למוחמד אגבאריה, שנורה למוות לאחר הפגנה על אזלת היד של המשטרה באכיפת הפשיעה במגזר הערבי, החלו מפגינים בהבערת צמיגים בכביש 65. שלושה נעצרו בחשד להפרות סדר. נתניהו נועד עם ועד ראשי הרשויות הערביות והבטיח: "נאשר התכנית למיגור הפשיעה בתוך שבוע"

בווידאו: המחאה על היעדר אכיפה: מאות בהלוויית תושב אום אל-פחם שנרצח לאחר הפגנה בעיר/שלומי גבאי

עימותים פרצו הערב (ראשון) בין מפגינים לשוטרים בכניסה לאום אל-פחם, בזמן הלווייתו של מוחמד אגבאריה, תושב העיר בן 21 שנרצח לאחר הפגנה במחאה על היעדר האכיפה במגזר הערבי. טרם ההלווייה, כאלף איש התאספו לתפילה המונית על כביש 65 סמוך לעיר, משם יצאו בתהלוכה לבית העלמין.

כוחות מג"ב גדולים, בהם פרשים, נערכו במקום. הציר נחסם לתנועה בשני הכיוונים. לאחר הצעדה, מפגינים החלו להתפרע ולהבעיר צמיגים. בתגובה, הכוחות הפעילו מכתזית ועשו שימוש ברימוני הלם כדי לדחוק את המתפרעים אל תוך שטח העיר.

לאחר התפילה המשתתפים קראו "ברוח בדם נפדה את השהיד", ויצאו בקריאות מחאה נגד אזלת היד של המשטרה באכיפת הפשיעה במגזר הערבי.

תפילה לפני הלוויתו של מוחמד אגבאריה שנורה למוות באום אל-פחם, 24 בינואר 2021. שלומי גבאי
הלווייתו של אגבאריה. הערב/שלומי גבאי

בתהלוכה שקדמה לעימותים, השתתפו בין השאר ח"כ מנסור עבאס, העומד בראש ועדת הכנסת המיוחדת העוסקת הפשיעה בחברה הערבית. "איום ונורא", אמר לוואלה! NEWS, "היום אנחנו באום אל פחם ומחר אנו ביפו. זה לא נפסק".

"נאשר התכנית למיגור הפשיעה בתוך שבוע"

במהלך הערב נפגש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם ועד ראשי הרשויות הערביות. בפגישה הבטיח נתניהו כי בתוך שבוע יעלה בממשלה כהצעת "מחליטים" את התוכנית שהכינה ביזמתו ועדת המנכ"לים ושהוצגה בוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית לפני חדשיים, תוך הבטחה כי בתוך שבועיים תאושר בממשלה, אך לא קודמה מאז. ראש הממשלה סייג את ההבטחה בקשיים הקיימים בקידום החלטות קרדינליות בממשלה פריטטית, אחרי שמאז אותה ישיבת ועדה החליטה הכנסת על פיזורה והממשלה הפכה לממשלת מעבר.

"אנחנו רוצים להביא תכנית כוללת אמיתית למלחמה בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית", אמר נתניהו לוועד ראשי הרשויות הערביות, "זאת מלחמה מאוד תקיפה, אך הניצחון בהישג ידינו. אנחנו יכולים לעשות את זה, אני לגמרי בטוח בזה. אני בטוח שיש עליכם איומים גם כן, על כל אחד מכם. אנחנו נפעיל את כל הכוח שלנו, את השכל שלנו, את האמצעים שלנו, את המשטרה שלנו, את המודיעין שלנו, את הטכנולוגיה שלנו. אנחנו נעצור קבוצות של פושעים שמערערות את היישובים ואחר כך זולגות כמובן גם ליתר האוכלוסייה. אנחנו נעצור את זה".

בנוסף הודיע נתניהו במהלך הישיבה לשר ונציגי המשטרה כי הוא רוצה לראות כבר בטווח המיידי צעדים נדרשים למיגור הפשיעה, אף מבלי להמתין ליישומה של תכנית החומש. "מבחינתנו נטל ההוכחה הוא עליו", אומר לוואלה! NEWS בהתייחסות מודר יונס, יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות. "ימים יגידו אם יש ממש בהבטחות ששמענו, ולא בפעם הראשונה". מחר אמור יונס להיפגש בירושלים עם צחי ברוורמן, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ולהביא בפניו את הערות ראשי הרשויות לתכנית, כדי שתיכללנה אף הן.

בפגישה שהתקיימה הערב בירושלים ושנמשכה כשעה וחצי, השתתפו גם השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי, ומפקד המינהלת לחברה הערבית במשטרה, ניצב ג'מאל חכרוש. עם שישה ראשי הרשויות הערביות שהשתתפו הגיע גם יו"ר מרכז השלטון המקומי בישראל, חיים ביבס שיזם את הפגישה הזו בלשכת ראש הממשלה, בעקבות פגישה שנערכה בשבוע שעבר ב"זום".

מוחמד אגבאריה שנורה למוות באום אל-פחם. ללא, אתר רשמי
אגבאריה/אתר רשמי, ללא

הרצח, שהתרחש בסוף השבוע, אירע סמוך לבית המשפחה בשכונת אל-מידאן בעיר. לפי עדי ראיה, המתנקשים הגיעו ברכב ופתח באש לעבר אגבאריה שהיה מחוץ לבית ונפצע באורח אנוש. הוא הובהל מחוסר הכרה למרפאה מקומית, שם נאלץ רופא לקבוע את מותו. בעיר אומרים כי זה קורבן הרצח הרביעי במשפחה הזו תוך שנה וחצי.

ביום שישי הוכרזו שלושה ימי אבל באום אל פחם. היום התקיימה שביתה כללית בעיר. עוד צעדי מחר צפויים בימים הקרובים. אוהל מחאה צפוי להיות מאויש באופן קבוע מול תחנת עירון של המשטרה. ביום שישי הודיעו ראש העיר אום אל פחם וראש מועצה של ערערה על התפטרותם על תנאי, בעוד חודש, בטענה לאזלת יד המשטרה בפרט ורשויות המדינה בכלל במיגור האלימות הרצחנית.

הרכב ובו היורים נמלט מהמקום ונמצא עולה באש לא הרחק מזירת הירי. טרם התקיפה, אגבאריה שב ממחאה בהשתתפות עשרות בני אדם בסמוך לתחנת המשטרה - השנייה בשבועיים האחרונים. המשטרה נערכה בכוחות גדולים, כולל פרשים ואמצעים מיוחדים. מנתוני "מרכז אמאן" למאבק באלימות בחברה הערבית, עולה כי מתחילת השנה נרצחו 12 אזרחים ערבים.

לאחר הרצח, אירעה הפגנה נוספת בהשתתפות כמאה איש בכניסה לעיר. חלקם חסמו את כביש 65 והשליכו בקבוקי תבערה ואבנים לעבר כוחות המשטרה, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

בעקבות האירועים, ראש עיריית אום אל-פחם, סמיר מחאמיד, וראש מועצת ערערה, העומד גם בראש ועד ראשי הרשויות הערביות, מודר יונס, איימו כי יתפטרו מתפקידיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully