וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה על היעדר האכיפה: עימותים באום אל-פחם, ראשי רשויות מאיימים להתפטר

22.1.2021 / 20:41

עשרות מפגינים חסמו את כביש 65 ולאחר מכן יידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר השוטרים, שהשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות. 4 נעצרו בחשד להפרות סדר. ראש מועצת ערערה וראש עיריית אום אל-פחם איימו בהתפטרות מתפקידם במחאה על אוזלת היד באכיפה נגד האלימות במגזר

בווידאו: הפגנה על היעדר אכיפה במגזר הערבי/צילום: דוברות משטרת ישראל

כמאה מפגינים התאספו הערב (שישי) בכניסה לאום אל-פחם במחאה על היעדר האכיפה נגד הפשיעה במגזר הערבי. המפגינים חסמו לזמן קצר את כביש 65, ולאחר מכן השליכו בקבוקי תבערה ויידו אבנים לעבר כוחות המשטרה, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. בד בבד, ראשי רשויות במגזר הערבי איימו בהתפטרות מתפקידם בתוך חודש, אם לא יחול שינוי באכיפה המשטרתית.

על פי המשטרה, זמן קצר לאחר חסימת כביש 65, התקדמו המפגינים לעבר הכיכר המרכזית באום אל-פחם והחלו בהפרת צמיגים. המשטרה עצרה ארבעה מפגינים בחשד להפרות סדר. ההפגנה התקיימה שעות אחדות לאחר שצעיר בן 21, ששב מהפגנה שהתקיימה בצהריים בסוגיית האכיפה, נרצח בעיר.

4 עצורים בעימותים באום אל פחם במהלך הפגנה על היעדר אכיפה במגזר הערבי 22.01.21. דוברות משטרת ישראל
עימותים באום אל-פחם, הערב/דוברות משטרת ישראל

בעקבות האירועים, ראש עיריית אום אל-פחם, סמיר מחאמיד, וראש מועצת ערערה העומד גם בראש ועד ראשי הרשויות הערביות, מורד יונס, איימו כי יתפטרו מתפקידיהם. בראשון יגישו התפטרות על תנאי למשך חודש לשר הפנים אריה דרעי, שתיכנס לתוקף אם לא יראו שיפור בפעולות למיגור האלימות.

מחאמיד הציב כתנאי את פענוח מעשי הרצח בהם קיפדו את חייהם ארבעת בני משפחת אגברייה. בישיבת חירום נסערת שנערכה הערב השתתף גם מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הערבים בישראל. הם ציינו כי תלמידים וסטודנטים בעיר מסרו להם כי הם "מרגישים בטוחים יותר בעיר חדרה ובעפולה יותר ממה שאנו חשים בארצנו אום אל-פחם, אנו חוששים לצאת מהבית לחנות הסמוכה או אפילו לבית הספר".

על מוחמד שנרצח היום ציינו כי היה אחד המתנדבים הפעילים במרכז הקהילתי בו התקיימה הישיבה, ולאורך השנים השתתף בפעילויות רבות, האחרונה שבהן הייתה תפילת יום השישי וההפגנה היום.

מוחמד אגבאריה שנורה למוות באום אל-פחם. ללא, אתר רשמי
אחד התנאים: פענוח הרצח של בני המשפחה. אגברייה/אתר רשמי, ללא

הם הכריזו על שלושה ימי אבל, החל ממחר, בהם רמקולי המסגד ישמיעו פרקי קוראן. ביום ראשון תתקיים שביתה כללית בעיר. עוד הוחלט על הקמת חדר מבצעים קבוע לתגובה לאירועי פשיעה חמורים. הם הודיעו על הקמת "משמר לילה", בו ארבעה צוותים שיפטרלו בעיר.

כמו כן, הכריזו כי בכוונתם גם לפנות למוסדות בינלאומיים, "לבקש הגנה בינלאומית והתערבות בינלאומית עקב כישלונה של ממשלת ישראל בהגנה על ביטחונם וביטחונם של אזרחיה הערבים". וכן על "הזמנת ארגוני זכויות אדם בינלאומיים לעקוב אחר מהלך האירועים האלימים בחברה שלנו כדי לעמוד על כישלונה של הממשלה בהגנה על ביטחון אזרחיה".

ח"כ יוסף ג'בארין מסר בתגובה לאירוע כי יקצינו את המאבק בנגד הממשלה. "רצח נוסף באום אל-פחם באמצע היום, מיד עם תום ההפגנה נגד האלימות והפשיעה ובזמן שמאות שוטרים הגיעו כדי לדכא את ההפגנה. מדוע הם נעלמים כשצריכים אותם כדי לאסוף נשק ולרסק את ארגוני הפשיעה, אבל מופיעים בהמוניהם כדי לפזר הפגנות? נחריף את צעדי המאבק נגד הכישלון של המשטרה והממשלה", כתב בטוויטר

עו"ד אימאן גרה אלמלק, חברת מפלגת מען, תקפה בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ידי בנימין נתניהו אינן נקיות מהרצח היום באום אל-פחם ומשאר מעשי ההרג במגזר הערבי. הוא מתפאר לשווא על פעילות למען ערביי ישראל - כאשר בפועל הכל הצגה והונאה אחת גדולה", אמרה. "אולי בעצם הוא נהנה לראות ערבים נהרגים ברחובות".

מחאה באום אל-פחם נגד האלימות בחברה הערבית, 22 בינואר 2021. ללא, אתר רשמי
שלושה ימי אבל. המחאה באום אל-פחם, הבוקר/אתר רשמי, ללא

לפי עדי ראיה, המתנקשים הגיעו הבוקר ברכב ופתח באש לעבר אגברייה שהיה מחוץ לבית, ופצעו אותו באורח אנוש. הוא הובהל מחוסר הכרה למרפאה מקומית, שם נאלץ רופא לקבוע את מותו. בעיר אומרים כי זה קורבן הרצח הרביעי במשפחה הזו תוך שנה וחצי.

מנתוני "מרכז אמאן" למאבק באלימות בחברה הערבית, עולה כי מתחילת השנה נרצחו 12 אזרחים ערבים. בשנה שעברה 113 ערבים מצאו את מותם באירועי רצח ואלימות אחרת, לעומת 94 ב-2019 (עלייה של 20%) - בהם 96 גברים ו-17 נשים. משנת 2000 נהרגו 1,521 ערבים באירועי אלימות כאלה ואחרים, 80% מהם בנשק חם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully