וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשש לכניסת מוטציות: נתב"ג ייסגר לטיסות החל ממחר בחצות

עודכן לאחרונה: 24.1.2021 / 18:21

הממשלה אישרה את הפסקת הטיסות מנמל התעופה, בניסיון לבלום כניסת מוטציות הקורונה לישראל. אלרעי פרייס: "חסרי אונים, בקושי רואים ירידה בתחלואה הקשה". נתניהו: "לדחות גם עלייה בשבוע". שרת הקליטה הצביעה נגד. משרד הבריאות הודה כי הבידוד במלוניות אינו יעיל

בווידאו: השרה רגב מתייחסת לקושי המשפטי בחיוב בדיקת קורונה לנוחתים בנתב"ג/מערכת וואלה! NEWS

הממשלה אישרה היום (ראשון) את סגירת נתב"ג החל מחצות בלילה שבין שני לשלישי, ועצירת כל הכניסות לישראל, כולל עצירת העלייה עד לסוף החודש. שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) הצביעה נגד.

אישור הממשלה לסגירת השמיים ניתן עד לסוף הסגר, לאחר שראש הממשלה החליפי בני גנץ הודיע שכחול לבן תתמוך בסגירת נתב"ג לשבוע בלבד. גנץ הבהיר כי ידרוש את הגברת האכיפה, והחלה שוויונית של התקנות באופן מידי.

בפתח ישיבת הממשלה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "בניגוד למה שאומרים אנחנו מקדימים את כל העולם. אף מדינה לא עשתה את מה שאנחנו הולכים לעשות. אנחנו סוגרים את המדינה הרמטית". לדבריו, "רק בשבוע הזה של סגירת השמיים נחסן עוד מיליון ישראלים". הוא הוסיף כי בשבוע הקרוב ייערך דיון על אסטרטגיית היציאה מהסגר.

נמל התעופה בן גוריון 18 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
"מקדימים את כל העולם". נתב"ג ייסגר למשך שבוע/ראובן קסטרו

ברקע אישור סגירת נתב"ג, נמצא נספח של משרד הבריאות שהוצג לשרים, לפיו רק 33% מהישראלים שחוזרים מחו"ל מקפידים על הנחיות הבידוד. הנספח, החתום בידי ד"ר אלרועי פרייס, מכסה את החודש האחרון, וכנראה מייצג את נתוני ההקפדה מתחילת המשבר. כמו כן, במשרד הודו כי בידוד במלוניות הוא כלי מוגבל לאכיפה, המלווה באירועי אלימות ומסתיים בפטור של 50-70 אחוזים.

גנץ הדגיש את חשיבות החמרת האכיפה במגזר החרדי. "העלאת הקנסות לא צריכה רק לעלות לקריאה ראשונה, אלא לעבור לגמרי בכנסת", הצהיר. "אני קורא למנהיגי הציבור החרדי ומנהיגי הציבור בכלל. לא יכולים לפעול בניגוד להנחיות ממשלת ישראל. הקורונה זה אתגר משותף לכולם. אף אחד לא סוגר מוסדות תורה כי הוא רוצה לסגור מוסדות תורה. להפך, קיום התורה הוא חשוב".

נתניהו השיב כי הוא תומך בעמדתו. "שלא יובן לא נכון: אנחנו מביאים את זה לקריאה ראשונה כי זה מה שהחוק אומר בפגרה, אבל נפעל להביא את זה לאישור עד הסוף ללא דיחוי", אמר. "רוב המגזר החרדי שומר על ההנחיות, אבל יש יוצאים מהכלל שמתנהגים בצורה בלתי מתקבלת על הדעת".

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת ממשלה, 28 ביולי 2020. מרק ישראל סלם/פלאש 90, אתר רשמי
"יכולים להגיע וריאנטים שעדיין לא הגיעו". נתניהו/אתר רשמי, מרק ישראל סלם/פלאש 90

לפי התקנות שאושרו, חברות תעופה ישראליות יוכלו להיות מוחרגות מהתקנות על ידי מנהל רשות התעופה האזרחית. החרגה דומה לא ניתן לעשות למטוסים פרטיים אזרחיים ישראלים, אין התייחסות למטוסים פרטיים זרים.

החרגות הנוסעים שיהיו רשאים לצאת: לצורך טיפול רפואי, לוויה של בן משפחה, ביצוע עבודה של עובד חיוני שלא ניתן לבצע מרחוק, הליך משפטי או שהיית קבע מחוץ לישראל. יציאה שאינה לאחת ממטרות אלו תאושר על ידי מנכ"לי משרד התחבורה והבריאות בעבור צורך הומניטרי או אישי מיוחד. כמו כן, מהנחיות אלו הוחרגו טיסות מטען, טיסה לפינוי חירום רפואי, טיסת כיבוי אש וטיסה החוצה את המרחב האווירי של ישראל.

דרעי וליצמן. ראובן קסטרו
ליצמן התעמת עם אוחנה ברקע האלימות בבני ברק. דרעי וליצמן בישיבת ממשלה/ראובן קסטרו

בזמן שהמתינו לישיבת הממשלה על סגירת הטיסות, פרץ עימות השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ושר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן סביב המחאה על סגירת תלמודי התורה.

ליצמן: "אוחנה, מה זאת ההשתוללות הזו של המשטרה בבני ברק?".
אוחנה: "תגיד לי אתה מה זאת ההשתוללות הזו".
ליצמן: "התמונות יגידו לך הכל".
אוחנה: "אם תרצה אתה מכיר את הטלפון שלי, נעשה את זה יחד ולא בפורום הזה".

שר הבריאות יולי אדלשטיין בביקור בקופת חולים מאוחדת, בית שמש, 18 בינואר 2021. אלי דסה, פול צלמים
"הדאגה הגדולה של כולנו היא הגעת המוטציות". שר הבריאות אדלשטיין/פול צלמים, אלי דסה

בזמן הישיבה אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין: "אנחנו מעריכים שיש פוטנציאל של 30%-25% באוכלוסיית הסיכון שעוד צריכים להתחסן. הדאגה הגדולה של כולנו היא הגעת המוטציות, זה לא בלשון יחיד. יש וריאנטים שונים, אחד מהם, הבריטית, כבר משתולל בארץ וברור שנושא באשמה לפחות חלקית למספרים הגבוהים בנדבקים. יכול להיות שיש לו השלכות אחרות אבל אנחנו נזהרים מאוד להגיד השלכות על אישפוזים או נשים הרות. עושים עכשיו ריצוף גנומי לכל המקרים".

נתניהו: "הבנתי את השאלה של דחיפות המוטציות בעולם. אם וריאנט מגיע, מספיק שאחד מגיע ולא תפסנו אותו זה עניין גיאומטרי עד שהוא ידביק. יכולים להגיע וריאנטים שעדיין לא הגיעו. כשאנחנו יודעים והולכים אחורה וסוגרים - זה מגיע ממדינות אחרות. אתה כל הזמן בפיגור. לאור ההתגברות של הווריאנטים, זה מוביל לקצב הדבקה, ואולי גם בקטלניות, אז אמרתי קודם כל בואו נסגור".

"בניגוד לשיח הציבורי, אנחנו סגרנו את השמיים במתכונת הרגילה מאפריל עד אוגוסט וזה מה שנקרא לסגור את השמיים. עכשיו אנחנו ממש סוגרים, בלי טיסות מסחריות בלי כלום. חוץ מחריגים. קודם כל לסגור", הוסיף ראש הממשלה.

"מה יהיה ההבדל כשנצא מהסגר?"

השרים אורית פרקש הכהן והשר אריה דרעי הבהירו כי יש לעשות מאמץ ממוקד בנושא החיסונים באוכלוסיה החרדית. "אני מוטרדת לא רק מסגירת השמיים. אני שואלת מה יהיה ההבדל כשנצא מהסגר, מה אנחנו עושים בפרק הזמן הזה שהשמיים סוגרים?", תהתה השרה פרקש הכהן.

"כשאני מסתכלת על הנתונים ואני רואה שרק 60% מהאוכלוסיה המבוגרת הערבית מחוסנת, ומהחרדית רק 30%, אנחנו יודעים שהירידה במאומתים ומאושפזים היא דרמטית בהתאם לחיסונים", הבהירה פרקש הכהן. "אנחנו מדברים על האוכלוסייה הזו שבסיכון. אם נתעורר בעוד שבעה ימים בלי שעשינו מבצעים לחסן אותם זה לא ישנה שום דבר".

דרעי: "אני תומך בכל מילה של השרה פרקש. בנושא החיסונים צריך לעשות מאמץ ממוקד באוכלוסיה החרדית". הוא יצא נגד סגירת נתב"ג וחזר על עמדתו שלא יכול להיות שישראלים לא יוכלו לחזור לישראל. נתניהו התרגז לשמע דבריו, ודרעי אמר "אני כמו מופרע שבא לישיבת ממשלה להפריע. תתרגלו לשמוע גם דעות אחרות". נתניהו ענה בציניות: "אני אף פעם לא מקשיב לדעות אחרות, כמו שאתה יודע".

פנינה תמנו שטה. מרים אלסטר/פלאש 90, אתר רשמי
הצביעה נגד: "צריך להתחשב בעלייה". שרת הקליטה פנינה תמנו שטה/אתר רשמי, מרים אלסטר/פלאש 90

אריה דרעי: "צריך להתחשב בעלייה המאורגנת של השבוע הקרוב. תדבר על זה גם שרת העלייה והקליטה".
פנינה תמנו שטה: "כבר חכרנו מטוסים ועולים צריכים לנחות מחר מאוקראינה. יש זקנים וטף אי אפשר להפקיר אותם, אחרי שמכרו את הבתים וכרגע על מזוודות בדרך לארץ".
נתניהו: "שיחכו שבוע, תהיה ועדת חריגים לשם כך".
תמנו שטה: "אתה שולח לוועדת חריגים, מה זה הדבר הזה, אני רוצה שנחליט כאן בממשלה. מעולם לא עצרנו את העלייה, מאז קום המדינה, גם בעתות מלחמה ומשבר".
נתניהו: "התשובה היא כן, הפעם נעצור. הם יכולים לחכות, זה לא אבסולוטי. אם יש נגיף צריך לעצור גם את העלייה".
שטייניץ נכנס לדבריה של תמנו שטה, והיא הגיבה: "שטייניץ, דיברת מספיק. צריך לתת מענה ספציפי לעולים, אי אפשר לסגור דלתות למשפחות שממתינות לעלייה".
נתניהו: "אנחנו נדאג להם. יש נגיף וצריך לעצור גם את העלייה לארץ - שעולים יחכו שבוע".

שרון אלרעי פרייס במהלך כינוס ועדת החוקה בנושא אישור תקנות הסגר  7 בינואר 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"המסה של החולים הקשים וקריטיים בקושי יורדת". אלרעי פרייס/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

שרת התחבורה, מירי רגב, התייחסה לסגירת הכניסה ארצה כלפי זרים המבצעים עלייה. "בפעם הראשונה לא נאפשר לישראלים ויהודים לעלות לארץ, אלא אם מדובר במצב של חיים או מוות. כשסוגרים את השמיים לא יהיו טיסות מלבד הומניטריות שיעשו על ידי מטוסים פרטיים".

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה במהלך הישיבה כי "אנחנו מול הווריאנט האנגלי בחוסר אונים. רק עכשיו מתחילים בקושי לראות את התחלואה, המסה של החולים הקשים וקריטיים בקושי יורדת. אין ספק שזה מהווריאנט האנגלי. הסכנה של הוריאנטים היא סכנה אמיתית".

במהלך ישיבת הממשלה: אושר מינויה של קטי פרי לנציבת שב"ס

במהלך ישיבת הממשלה, השרים אישרו את מינויה של רב-גונדר קטי פרי לנציבת שב"ס וכן את ההסכם לחידוש יחסים דיפלומטיים עם מרוקו להצבעה בכנסת. שר הביטחון בני גנץ הבהיר כי לא ימנע את מינויה של פרי. "אני שמח לאפשר את המינוי של שב"ס, אני לא אחסום אותו משיקולים פוליטיים", אמר.

לאחר כמה שעות בודדות, הושבעה פרי לתפקיד ונכנסה לתפקידה באופן רשמי. תוקף המינוי יהיה למשך שלוש שנים מהיום, כשהממשלה תהיה רשאית, בנסיבות מיוחדות, להאריך את תקופת המינוי בתקופה נוספת, שלא תעלה על שנה אחת. פרי בת ה-56, התגייסה לשב"ס לפני כ-30 שנים ומאז שירתה בשורה רחבה של תפקידים בארגון, ביניהם קצינת מודיעין, מפקדת בבית מעצר, ראש מחלקת האסיר, ראש מנהל משאבי אנוש, סגנית מפקד מחוז מרכז ועוד.

נציבת בתי הסוהר, גונדר קטי פרי. דוברות שב"ס, אתר רשמי
מינויה אושר. רב-גונדר קטי פרי/אתר רשמי, דוברות שב"ס

בהמשך, שר החוץ גבי אשכנזי התייחס לאישור ההסכם עם מרוקו, והודיע כי בימים הקרובים תפתח ישראל משרד קישור דיפלומטי ברבאט. "החלטתי לשים שם ממלא-מקום עד שנפתור את הבעיות של המינויים", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully