וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבטים באמזונס תובעים את בולסונארו על פשעים נגד האנושות

שני מנהיגים בולטים פנו לבית הדין הדין הפלילי בהאג נגד נשיא ברזיל, שאותו הם מאשימים בהרס חסר תקדים של היער ובניסיון להשמיד את העמים המקומיים. "סכנה ישירה לא רק לברזילאים, אלא לאנושות כולה"

בווידאו: שריפות באמזונס בברזיל/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

שני מנהיגים בולטים מקרב השבטים הילידים בברזיל ביקשו מבית הדין הפלילי הבינלאומי לחקור את הנשיא ז'איר בולסונארו בחשד ל"פשעים נגד האנושות". הם מאשימים את המנהיג הימני קיצוני בנזק סביבתי, הרג ורדיפה חסרי תקדים של העמים החיים במעבי האמזונס.

הצ'יף ראוני מטוקטיר, מנהיג עם הקיאפו, והצ'יף אלמיר נאראימוגה סורי, מנהיג השבט פייטר סורי, הגישו את התביעה לטריבונל היושב בהאג ביום שישי.

לפי התביעה, מאז שבולסונארו נכנסלתפקיד בינואר 2019, "הרס יער האמזונס הואץ באופן חסר תקדים". הם אומרים כי מאז חל זינוק קצב בירוא היער "ב-34.5% בשנה, רצח המנהיגים הילידים הגיע לשיא של 11 שנה ורשויות אכיפת הסביבה קרסו או עומדות בפני איומים".

שני המנהיגים אמרו כי מעשי ההרג, ההעברה הכפויה של עמים מקומיים והרדיפה שלהם מהווים "פשעים נגד האנושות". הממשל של בולסונארו קידם חקיקה המקלה על ההגבלות שהוטלו על כריה, חיפושי נפט וגז וחקלאות באזור האמזונס.

עשן ולהבות משריפות שפרצו ביערות האמזונס בברזיל. 27 באוגוסט 2020. רויטרס
קצב הרס היער זינק תחת בולסונארו. שריפות באמזונס/רויטרס

פעילים למען הסביבה רוצים להוסיף את הרס הסביבה - אקוסייד - לרשימת הפשעים שאותם חוקר בית הדין בהאג, לצד רצח עם, פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה. הסוגייה הועלתה על ידי האיים המלדיביים וונאוטו בפני העצרת הכללית של בין הדין בדצמבר 2019.

"המצב הזה, הדרמטי ביותר בעשר השנים האחרונות, הוא תוצר ישיר של המדינוית של ז'איר בולסונארו", שלטענת התובעים, שסימנו גם את חברות הכרייה, רוצה "להסיר את כל המחסומים לבזיזת העושר של האמזונס". עוד נכתב כי "ההרס של יער האמזונס הוא סכנה ישירה לא רק לברזילאים, אלא לאנושות כולה".

ביולי אשתקד, עובדי מערכת הבריאות בברזיל קראו אף הם לבית הדין לחקור את בולסונארו בחשד לפשעים נגד האנושות בשל טיפולו במגיפת הקורונה. חודש קודם לכן אמר הצ'יף ראוני בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית כי בולסונארו מנסה להשתמש במגיפה כדי להשמיד את העמים הילידיים.

מבצע החיסונים בברזיל ספג ביקורת חריפה על כך שהוא מתעכב ומתנהל בכאוטיות, בין היתר בשל התנגדותו של בולסונארו, שצנח פעם נוספת בסקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully