וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן רוצה להאריך את אמנת הגרעין האחרונה של ארה"ב עם רוסיה

22.1.2021 / 14:44

הבית הלבן הציע להאריך את New START לחמש שנים נוספות, פחות משבועיים לפני שיפוג. במוסקבה, שהתנגדו להצעות ממשל טראמפ בנושא, בירכו אך אמרו כי ימתינו לפרטים. ללא ההסכם שנחתם בתקופת אובמה, לא יהיה עוד שום פיקוח על הארסנל הגרעיני של שתי המעצמות

בווידאו: בזמן שנבלני בכלא פורסם תחקיר שלו נגד טראמפ/עמוד היוטיוב של נבלני

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן רוצה להאריך את הסכם בקרת הנשק הגרעיני האחרון שנותר עם רוסיה למשך חמש שנים. ההסכם, New START, אמור לפוג בעוד פחות משבועיים.

דוברו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בירך היום (שישי) על ההצעה, ואמר כי מוסקבה ממתינה לפרטים. "כולנו יכולים רק לברך על הרצון הפוליטי להאריך את ההסכם", אמר דימיטרי פסקוב בשיחה עם כתבים. "אבל הכול תלוי בפרטים של ההצעה".

האמנה, שנחתמה ב-2010 על ידי נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא רוסיה דימיטרי מדבדב, מגבילה את שתי המעצמות לפריסה של פחות מ-1,550 ראשי קרב גרעיניים ו-700 טילים ומפציצים היכולים לשגרם, וכן שואפת לפיקוחים הדדיים לטובת אימותה. היא תפוג ב-5 בפברואר.

רוסיה הביעה תקופה ארוכה נכונות להאריך את ההסכם ללא תנאים או שינויים, אבל נשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ המתין עד השנה שעברה כדי לפתוח בשיחות בנושא והציב שורת תנאים שלא היו מקובלים על ידי מוסקבה.

מיכאיל אוליאנוב, שגריר רוסיה לארגונים הבינלאומיים בווינה, אמר כי ההצעה של ביידן היא "צעד מעודד" והארכת האמנה תאפשר לשני הצדדים "זמן נוסף" לחיזוק היציבות האסטרטגית והביטחון העולמי.

שיגור טיל בליסטי במסגרת תרגיל של צבא רוסיה 9 בצדבמר 2020. AP
שיגור טיל בליסטי בין-יבשתי במהלך תרגיל של צבא רוסיה, בחודש שעבר/AP

ביידן רמז לאורך קמפיין הנשיאות כי הוא תומך בשימור האמנה, שנחתמה בזמן שהיה סגנו של אובמה. על השיחות מעיבה המתיחות בין שתי המעצמות סביב משברים רבים, החל מההתערבות הרוסית בפוליטיקה האמריקנית ועד לתמיכתה בבדלנים באוקראינה ומתקפת סייבר נרחבת נגד הממשל האמריקני.

למרות ההצעה להאריך את האמנה, דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה כי ביידן נותר מחויב "לגבות מחיר" מרוסיה על "פעולותיה הפזיזית והעוינות", כולל ניסיון החיסול של מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני בגז עצבים והדיווחים על כך שמוסקבה הציעה לטליבאן תמריצים כספיים אם הוא יהרוג חיילים אמריקנים באפגניסטן.

דובר הקרמלין חזר בתגובה על הכחשותיה של רוסיה על מעורבותה בכל אחת מהפעולות הללו.

ברק אובמה ודמיטרי מדבדב בטקס חתימת האמנה לצמצום נשק גרעיני. Petr David Josek, AP
אובמה ומדבדב חותמים על אמנת New START בפראג, 2010/AP, Petr David Josek

ב-2019 פרשו ארצות הברית ורוסיה מאמנת INF לפירוק נשק גרעיני לטווח בינוני שנחתמה ב-1987, ובשבוע שעבר הודיעה מוסקבה שהיא תלך בעקבות וושינגטון ותעזוב את הסכם "שמיים פתוחים" שאפשר טיסות מעקב מעל מתקנים צבאיים במטרה לבנות אמון ושקיפות בין המערב לרוסיה.

לכן, תומכי בקרת הנשק מזהירים כי ללא New START, לא יהיה שום פיקוח על הארסנל הגרעיני של ארצות הברית ושל רוסיה. מוסקבה התנגדה להצעות של ממשל טראמפ להאריך את האמנה בתנאי שסין תהיה חלק ממנה. אחרי התנגדותה של בייג'ינג לכך בתוקף, וושינגטון הציעה להאריך את ההסכם בשנה בלבד וכן להרחיבו כך שיגביל את פריסת הנשק הגרעיני בשדה קרב.

רוסיה אומרת כי היא מוכנה לשיחות גרעין נוספות עם ארצות הברית על הגבלות נוספות, אך מתעקשת כי שימור New START חיוני ליציבות העולמית.

דיפלומטים רוסים אמרו כי הטיל הבין-יבשתי "סרמאט", שעדיין נמצא בפיתוח, והטיל העל-קולי "אוונגרד", שהחל להיות מבצעי בדצמבר 2019, יכולים להיספר לצד כלי נשק גרעיניים אחרים במסגרת האמנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully