וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל הריאלי בחיפה על הזימון לשימוע: "מגמה שצריכה להדאיג כל אזרח בישראל"

22.1.2021 / 8:14

במכתב להורי ותלמידי ביה"ס בחיפה, בן דב העביר ביקורת חריפה על החלטת משרד החינוך. "הפוליטיזציה של נושאי מהות בחברה צריכה להוות אות אזהרה חמור בפני כל מי שהדמוקרטיה יקרה לליבו", התריע, וטען שהאיסור על הרצאת מנכ"ל בצלם שעות לפני האירוע "לכל הפחות מעורר תמיהה"

בווידאו: מנכ"ל בצלם בכנס בבית הספר הריאלי בחיפה/מתוך זום

ד"ר יוסי בן דב, המנהל הכללי של בית הספר הריאלי בחיפה, ביקר אמש (חמישי) בחריפות את ההחלטה לזמנו לשימוע במשרד החינוך בעקבות הרצאת מנכ"ל בצלם. "זו מגמה שנדרשת להדאיג כל אזרח במדינת ישראל, באשר למהותו של חופש הביטוי במדינת ישראל, ומופעה במערכת החינוך הלכה למעשה", הבהיר במכתב ששלח למורים ולהורים לתלמידים בסניף בית בירם, בהתייחסות ראשונה לנושא.

"עצם ההזמנה אינו מהווה נקיטת עמדה של בית הספר בעד או נגד דבריו", הסביר בן דב. "בית הספר הינו מוסד חינוכי המהווה מיקרו-קוסמוס של החברה הישראלית המכיל מגוון דעות, ולכן גם אינו מייצג עמדה פוליטית כלשהי. אנו כמובן רואים במסגרת תפקידנו כאנשי חינוך במדינה דמוקרטית את הזכות והחובה לחשוף בפני תלמידינו מגוון רחב של דעות ומבעים בחברה הישראלית - גם כאלה המייצגים קצוות שונים. גישה זו הינה חלק מנשמת אפו של בית הספר מאז היווסדו ורבים מאתנו גדלו על ברכיה".

יוסי בן דב מנהל בית הספר הריאלי, חיפה. שלומי גבאי
"מגוון רחב של דעות - חלק נשמת אפו של ביה"ס". בן דב/שלומי גבאי

בעקבות הופעת מנכ"ל בצלם חגי אלעד ביום עיון שערך בית הספר, הודיע שלשום מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי כי יערוך למנהל הריאלי ולמנהל החטיבה העליונה מנדי רבינוביץ' שימוע בלשכתו בירושלים ביום ראשון הקרוב. זאת בטענה כי "בחרו להתעלם ולפעול בניגוד להנחיות המפורשות של שר החינוך ומנהל מחוז חיפה, שלא להכניס אל בית הספר ארגונים הפועלים בסתירה למטרות החינוך הממלכתי או באופן המבזה את חיילי צה"ל".

בחלקו הראשון של יום העיון היו שתי הרצאות בנושא "שליטה צבאית ביהודה ושומרון ושמירה על זכויות האדם", אליהן הוזמנו חגי אלעד ונוה דרומי, מנהלת המיזם "זכויות אדם כחול לבן" של המכון לאסטרטגיה ציונית ופובליציסטית. בהמשך יום העיון ניתן לתלמידים לבחור בהרצאה אחת נוספת: "הזכות להפגין" מפי עו"ד דניאל חקלאי או "מבקשי מקלט" עם עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח.

מנהל בית הספר ריאלי בית בירם בחיפה, מנדי רבינוביץ׳. 22 בינואר 2021. רמי שלוש, אתר רשמי
מנדי רבינוביץ' מנהל בית הספר ריאלי בית בירם בחיפה/אתר רשמי, רמי שלוש

"מועד ההנחיה מעורר תמיהה"

מנכ"ל ארגון בצלמו, שי גליק, פנה לשר החינוך יואב גלנט ולחברי כנסת עוד בחודש שעבר, על מנת לפעול לביטול האירוע שבסופו של דבר נדחה בחודש. אבל עם פרסום התכנית, ספגה הנהלת בית הספר מתקפה מגורמים שונים.

"לתדהמת הנהלת בית הספר, ככל הנראה לאור הלחצים הפוליטיים, הגיעה ביום ראשון ה-17 לחודש אחר הצהריים, פחות מיממה טרם מועד תחילת האירוע, הנחיה מצד שר החינוך למנהלי המחוזות המנוסחת בשפה כללית, והאוסרת על 'הכנסתם לבתי ספר של ארגוני חברה אזרחית הפועלים בסתירה למטרות החינוך הממלכתי", אמרו. בעקבות הנחיה זו הגיעה בשעות הערב של אותו היום, 12 שעות לפני תחילת האירוע המתוכנן, הנחיה ישירה מצד מנהל המחוז ד"ר סער הראל למנכ"ל בית הספר, המצטטת את שר החינוך, ומבקשת שלא לקיים את יום העיון.

לטענת מנכ"ל הריאלי, "מועד הוצאת ההנחיה ולשונה הכללית, מעוררים לכל הפחות תמיהה, בצד סימני שאלה מהותיים ביחס ליסוד הערכי והמשפטי עליה היא נשענת". בתגובה, ולאחר שהיועצים המשפטיים של הריאלי הבהירו כי לשיטתם אין בסיס חוקי להנחיות ממשרד החינוך, ביקשה הנהלת בית הספר ממנהל המחוז להבהיר את הבסיס המשפטי להנחיה.

יואב גלנט דמוקרטTV. יונתן זינדל, פלאש 90,
"סימני שאלה מהותיים". גלנט/יונתן זינדל, פלאש 90

בן דב הסביר היום כי "מכיוון שעל אף בקשתנו הבהרה מסוג זה לא הגיעה לידי ההנהלה עד מועד פתיחת יום העיון, החליטה ההנהלה לקיים את היום כמתוכנן", תוך שהבהיר, "לנגד הנהלת בית הספר עמדה חובת היסוד האזרחית שלנו לעמוד בהוראות החוק במדינת ישראל (חובה שאנו מקווים שגם משרד החינוך רואה לנגד עיניו), ובהיעדר הצגת בסיס משפטי קביל מצד משרד החינוך להנחייתו - לא ראינו כל מניעה לקיים את היום כמתוכנן".

הוא הדגיש כי יש להוציא שיקולים פוליטיים מהעיסוק בזכויות אדם. "הטענות הקשות שעלו ברקע לקריאות לביטול היום תחת השימוש בטיעון הצורך באיזון מטילות צל על מהותו של העיסוק בנושא זכויות האדם, תוך עטיית משקפיים צרות הממסגרות את נושא זכויות האדם כעניין פוליטי שבין ימין לשמאל".

לדבריו, "עובדת הפוליטיזציה של נושאי מהות בחברה איננה חדשה, וצריכה להוות אות אזהרה חמור בפני כל מי שהדמוקרטיה יקרה לליבו; במהלך התקופה האחרונה אנו עדים לפוליטיזציה של תחומי הבריאות, הרווחה, חופש הביטוי, החינוך ועוד וזוהי מגמה מדאיגה שראוי שאנשי חינוך יפעלו כנגדה. במצב מעין זה, לא ירחק היום בו תהא דרישה לברר מול רופא שיבוא להרצאה בבית הספר מהי עמדתו הפוליטית, בצד החובה לזמן רופא שעמדתו הפוליטית הפוכה לצדו".

דיון ועדת החינוך, התרבות והספורט, 8 בספטמבר 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
תמך בבן דב. שפע/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

יום העיון, שהיה רשות ולא חובה, התקיים ב"זום" במועדו, והשתתפו בו כ-300 מתוך 477 תלמידי שכבת י"ב. "בטוחני כי אם ייבחן הנושא מול כל אחד ממשתתפי יום העיון, יקשה לטעון לחוסר איזון: נאמרו דברים - חלקם קשים ובוטים לכאן ולכאן, באופן שכמובן נתן בידי התלמידים את האפשרות לבחון ולבחור את עמדותיהם בראייה ביקורתית", טען המנהל. הוא מבקש להדגיש כי בגלל תגובות תקשורתיות ואחרות בהקשר ליום ולתוכנו היו גם "לא מעט סילופי עובדות בידי בעלי עניין שונים".

לאחר קיום האירוע דרש מנכ"ל בצלמו משר החינוך, לפעול לפיטוריו של מנהל בית הספר שהימרה את פיו. בהמשך להתייחסותו של בן דב לאירועים מסר: "הניתוק של הנהלת הריאלי מהיקום הינו מדהים. אולם זה לא רק ניתוק אלא התנהלות בעייתית וחסרת דרך חינוכית. נפעל שהמנהלים יוחלפו במנהלים ערכיים ודוברי אמת".

מנגד, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת, ח"כ רם שפע צידד בבן דב במכתב לשר גלנט. "בחירתך לקרוא למנהל בית הספר הריאלי בחיפה לשיחת שימוע פוגעת קשות בחופש הביטוי וחופש המחשבה של תלמידות ותלמידים בישראל", הבהיר. "התנהלות זו אופיינית למשטרים חשוכים, אשר חוששים שאזרחיהם ואזרחיותיהם לעתיד יפתחו יכולת חשיבה וביקורת עצמאיים". הוא טען כי השר "שכח את מטרתו הראשונה של חוק חינוך ממלכתי - לחנך אדם להיות אוהב אדם, אוהב עמו וארצו, אזרח נאמן למדינת ישראל", והדגיש: "אוהב אדם. ולא אוהד דעה פוליטית".

מנכ"ל בצלם חגי אלעד בכנס זום בית ספר ריאלי חיפה. -, אתר רשמי
מנכ"ל בצלם, חגי אלעד בזום עם תלמידי ביה"ס ריאלי בחיפה/אתר רשמי, -

בעקבות התערבות האגודה לזכויות האזרח, משרד המשפטים הודיע אתמול בערב כי יבחן את הטענות וביקש את התייחסותה הדחופה של היועצת המשפטית של משרד החינוך, עו"ד אילת כהן מלקמן. בינתיים, השימוע כבר נדחה ליום חמישי הבא, לבקשת מנהלי הריאלי. מחוץ למשרד החינוך צפויה הפגנה של תומכי בית הספר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully