וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט נגד הסלבס: "פרסום סמוי באינסטגרם - מנוגד לחוק"

21.1.2021 / 14:18

היועמ"ש קבע כי קידום מוצרים על ידי ידוענים ברשת החברתית עשוי להיות פרסום סמוי אסור, ויש להבהיר כי מדובר בפרסומת. עמדתו מצטרפת לתביעה ייצוגית נגד פרקטית הפרסום, שהוגשה על ידי שדולת הנשים. מנדלבליט הוסיף כי השיטה "עוקפת מנגנוני הגנה שהצרכן מפעיל כשהוא מודע"

אינסטגרם אייפון X. ShutterStock
יש לציין באופן ברור כי מדובר בפרסומת. אינסטגרם/ShutterStock

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קבע היום (חמישי) כי קידום מוצרים על ידי סלבס באינסטגרם עשוי להיות פרסום סמוי אסור. לדבריו, גם בפרסום כזה יש צורך לציין באופן ברור שמדובר בפרסומת, ולא מספיק בהאשטאג של הגוף המפרסם.

מנדלבליט הגיש את עמדתו במסגרת הצטרפותו לתביעה ייצוגית שמתנהלת בבית המשפט המחוזי בירושלים, נגד 21 חברות - ובהן תנובה, נביעות, אל על, הודיס, שופרסל, יוניליוור ועוד. התביעה הוגשה על ידי מנכ"לית שדולת הנשים, מיכל גרא מרגליות, ומיה שנברגר באמצעות עורכי הדין ליעד ורצהייזר, חגי קלעי ואוהד רוזן.

התביעה מכוונת נגד הפרקטיקה של פרסום חברות או מוצרים על ידי סלבס בחשבונות האינסטגרם שלהם, שזוכים לחשיפה רבה. הכוונה למקרים בהם ידוען מקבל כסף או טובת הנאה אחרת ובתמורה מזכיר לטובה מוצר או חברה בעמוד האינסטגרם שלו.

בית המשפט המחוזי ירושלים. הרשות השופטת בישראל, אתר רשמי
היועמ"ש הצטרף לתביעה של שדולת הנשים. בית המשפט המחוזי בירושלים/אתר רשמי, הרשות השופטת בישראל

על פי עמדת היועץ, חוק הגנת הצרכן, שאוסר על הצגת פרסומת כך שאדם סביר לא יבחין שמדובר בפרסומת, חל גם באינסטגרם. "פרסומים מהסוג הנדון", כתב מנדלבליט, "באמצעות ידוענים ללא אמירה ברורה כי מדובר בפרסומת, אינו מביא את הצרכן הסביר להניח כי מדובר בפרסומת ולפיכך מנוגדים להוראות חוק הגנת הצרכן".

לדברי מנדלבליט, "העברת מסר באמצעות ידוענים בהיעדר גילוי על קיומו של קשר מסחרי ובהיעדר הבהרה, כי המדובר בפרסומת, מהווה פרסום סמוי העוקף מנגנוני בקרה שהצרכן מפעיל כאשר הוא מודע לכך שהמסר שבו הוא צופה הינו פרסומת".

בעמדת היועמ"ש, שהוגשה באמצעות עו"ד יואל פוגלמן מפרקליטות מחוז ירושלים, נכתב כי גם פרסומות באינסטגרם צריכות לציין בצורה ברורה שמדובר בפרסומת, כך שלא ייחזו לפרסום ספונטני של אותו סלב. לשם כך לא די בתיוג של הגוף המפרסם, ויש להבהיר במקום גלוי לעין שמדובר בפרסומת, כך שמי שנחשף אליה לא יצטרך ללחוץ על שום דבר או לבצע פעולה נוספת כדי לראות את ההבהרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully