וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמחצית מהנבדקים סבלו מחולשה: תופעות הלוואי של מנת החיסון השנייה

21.1.2021 / 10:50

מחקר שפרסם ביה"ח איכילוב שבועיים לאחר קבלת מנת החיסון השנייה העלה כי תופעות הלוואי הקשות נדירות, אך נפוצות יותר מבמנה הראשונה. כשליש מהנבדקים דיווחו על כאב שהגביל את תנועתם, 3% על נימול בגפיים ו-10% ביקשו ימי מחלה. במקרים בודדים הורגש שיתוק של עצב הפנים

בווידאו: פרופ' אש מתייחס לביטול חובת הבידוד למתחסנים/צילום: לע"מ

כמעט שבועיים לאחר שניתנה המנה השנייה לראשוני המתחסנים לקורונה, מחקר שפרסם השבוע בית החולים איכילוב מראה מה הן תופעות הלוואי השכיחות למנה הנוספת. מהמחקר עלה כי הרוב המוחלט של המתחסנים לא חוו תופעות לוואי קשות ולא החסירו ימי עבודה, אך נרשמה עלייה מהמנה הראשונה, בהתאם לממצאים של פייזר.

במחקר השתתפו 1,735 מעובדי בית החולים שקיבלו את שתי המנות, ו-37% מתוכם דיווחו על תופעות לוואי. התופעה הנפוצה ביותר היא תגובה במקום ההזרקה: 51% דיווחו על כאב קל מאוד, וקרוב ל-32% חוו כאב מקומי שגרם להגבלה בתנועה. ל-16% מבין המתחסנים לא הייתה תגובה כלל, בעוד של-11% נוצרה נפיחות מקומית. ל-5% מהם היה אודם מקומי, ול-1.5% היה שינוי בתחושה או נימול במקום ההזרקה.

תחילת חיסוני הקורונה, איכילוב, 20 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
עלייה בתופעות הלוואי.מתחסן בבית החולים איכילוב/ראובן קסטרו

המחקר בדק גם את התסמינים ב-48 השעות לאחר החיסון, ומצא כי ל-44% מהעובדים הייתה חולשה או עייפות משמעותית ול-36% לא היו תסמינים כלל. ל-5% היה חום של 38 מעלות ומעלה, 4% דיווחו על בלוטת לימפה מוגדלת ו-3% על שלשולים ונימול בגפיים. פחות מאחוז דיווחו על שיתוק של עצב הפנים, פריחה והקאות.

96.79% לא פנו לרופא כלל בעקבות תופעות הלוואי, דבר המלמד על הזמניות שלהן. 2.66% פנו לרופא ורק 0.28% פונו לחדר מיון בעקבות תופעת לוואי קשה.

עוד העלה המחקר של איכילוב כי יותר מ-95% לא פיתחו תסמיני אלרגיה מחשידים לאחר החיסון. תופעות הלוואי האלרגניות שדווחו היו פחות מאחוז לכל תופעה, ונעו מאיבוד הכרה וצרידות ועד לדפיקות לב מהירות ושיעול. מבין 5% שכן חוו תופעות לוואי אלרגניות, יותר מ-91% לא פנו כלל לרופא, 7% פנו לרופא ושם זה הסתיים, ורק 1.23% פנו לחדר מיון.

בבית החולים בדקו כמה מבין העובדים המחוסנים נאלצו להיעדר מהעבודה בעקבות תופעות הלוואי. קרוב ל-86% לא דרשו ימי מחלה, 10% ביקשו יום מחלה בודד, ו-4% נאלצו להיעדר יותר מיום אחד.

מתחם חיסוני קורונה של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 17 בינואר 2021. ראובן קסטרו
2.66% פנו לרופא. מתחם חיסונים בפתח תקווה/ראובן קסטרו

פייזר הודיעה עוד בשלב פרסום היעילות כי תופעות הלוואי של החיסון השני קשות יותר מהתופעות הלוואי של הראשון, בשל העומס הנגיפי בגוף. באיכילוב דיווחו על תוצאה דומה, ואמרו כי במנה הראשונה לא היו כלל תופעות לוואי חמורות, למעט אירועים בודדים של חולשה וכאבי שרירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully