וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התקשורת למפעילות הסלולר: "העבירו את מידע הצריכה של המנויים"

20.1.2021 / 20:52

המשרד דרש מחברות התקשורת את המידע כדי לגבש מדיניות בתחום ולשפר את מצב השוק, אך התנה את ההעברתו בשימוע שעשוי אף להביא לביטולו. המפעילות מצדן הגיבו בצורה חריגה וטענו כי מדובר בחדירה לפרטיות. פעילים ברשת גם כן מתנגדים: "צעד דיקטטורי"

אנטנה סלולרית, מרץ 2016. ראובן קסטרו
המשרד מקדם את הצעד כדי לשפר את מצב השוק. אנטנה סלולרית/ראובן קסטרו

משרד התקשורת פרסם בימים האחרונים הוראה בכפוף לשימוע לחברות הסלולר בדרישה שיועבר להם מידע ונתונים של המנויים. המשרד מבקש ממפעילות הסלולר וממפעילות התקשורת הקווית את פרטי החבילה הנצרכת על ידי המנויים, לרבות תאריך ההצטרפות לחבילה ותעריפיה, וכן פירוט נוסף הנוגע לשירותים אותם צורך הלקוח מהחברה - מהירויות גלישה, מספר דקות השיחה, היקף השימוש בדאטה ועוד.

בחברות התקשורת הגיבו בצורה חריגה לדרישה של משרד התקשורת, בטענה כי מדובר בחדירה לפרטיות. יש לציין כי הנתונים שמועברים למשרד הינם אנונימיים, אך כן כוללים את כתובת המגורים של המנויים. עם זאת, החשש הוא שהמידע יוצלב אל מול נתונים ממשלתיים אחרים.

במשרד התקשורת מסבירים כי מדובר בניסיון לגבש מדיניות בתחום חבילות הסלולר, וכי הפעולה תאפשר למשרד להחזיק באותו המידע שכבר נמצא אצל החברות. עוד הדגישו כי כל תהליך העברת המידע יעבור תהליכי התממה, וכי המידע הפרטי יסולק בצורה שבה לא ניתן יהיה להנדס את המידע לאחור ולגלות את זהות האדם הפרטי.

אדם משוחח בטלפון בשוק מחנה יהודה. 23 בדצמבר 2020. AP
חברות התקשורת טוענות לחדירה לפרטיות. גבר משוחח בטלפון בשוק מחנה יהודה/AP

משרד התקשורת הודיע גם כי מאחר וההוראה נמצאת בכפוף לשימוע, יינתן לחברות הסלולר ולאזרחים להביע טיעוני נגד בניסיון להפוך את ההחלטה. זאת, אף על פי שבמשרד התקשורת יכלו לדרוש את המידע לפי החוק, ללא כל שימוע. להליך השימוע יש חשיבות גדולה, ולא פעם הפך משרד התקשורת את החלטתו בעקבות טיעונים שהועלו בו.

כך לדוגמה, במהלך 2020 התקיים שימוע על ביטוח חשבוניות נייר, וב-2019 שימוע בנושא קווי פרימיום. בשני המקרים השימוע גרם להפיכת ההחלטה, כשבמקרה של ביטול חשבוניות הנייר, משרד התקשורת הודיע כי הוא קיים שימוע הכולל גרסה מתוקנת, הכוללת חלק מהטענות שהועלו על ידי החברות. המשרד מסר כי הסתיים שלב ההתייחסויות ושכעת הם בשלב בחינת התגובות. לגבי שימוע הפרימיום, אמרו כי אין צפי להחלטה בזמן הקרוב. ייתכן וגם במקרה הנוכחי משרד התקשורת יבצע שינויים בהחלטתו הסופית, ואולי אף ייסוג מחלק מהדרישות שהעלה.

פעילים ברשת הביעו התנגדות למהלך. העיתונאית והאקטיביסטית, אור-לי ברלב, האשימה את משרד התקשורת ביצירת מאגר נתונים פולשני. "דיקטטורה דוהרת: בזמן שהתעסקתם במשבר הקורונה המועצם ע"י הנאשם, ראו מה מקדם משרד התקשורת תחת השר גנץ", כתבה בר-לב בחשבון הטוויטר שלה. עם זאת, יש לציין כי מהלכים כאלו של המשרד מתוכננים במשך זמן רב, וכי ייתכן ותוכננו על ידי שר התקשורת הקודם, ח"כ יועז הנדל.

"היעדר המידע פוגע ביכולת לשמור על הציבור"

בעוד שקיים חשש כי מדובר בצעד שיפגע בפרטיות המשתמשים, צריך לזכור שהמידע המדובר כבר מצוי בידי חברות התקשורת. במשרד התקשורת יכלו לפעול בצורה תקיפה יותר, ולבצע את המהלך ללא שימוע וללא פרסום "קול קורא" לשימוע באתר הממשלה. ישראל נמצאת כיום בפיגור מבחינת תשתיות, על אף הקמת תשתית דור 5.

בישראל פועלות שש חברות סלולר שחולקות תשתיות משותפות, דבר שפוגע בצרכנים ובמהירויות הגלישה. כך, לדוגמה, במקום שכל מפעילת סלולר תפרוס תשתיות משלה ותעניק רוחב פס מספק לצרכנים, יוצא שהחברות חולקות את התשתיות, והצרכנים "נהנים" מתשתית עמוסה ואיטית.

ייתכן והצעד של משרד התקשורת יביא לשיפור התשתיות הסלולריות בצורה נקודתית או רוחבית. לחברות הסלולר יש כיום אינטרס עסקי מובהק להרוויח כמה שיותר על חשבון הלקוחות, ומנגד לצמצם בהוצאות, מה שלעיתים מוביל לתשתיות עמוסות.

אנטנת 5G בבריטניה. GettyImages
ישראל נמצאת בפיגור מבחינת תשתיות. אנטנת 5G בבריטניה/GettyImages

ממשרד התקשורת נמסר כי " דרישת המידע המדוברת נמצאת בהליך שימוע והמשרד פתוח לקבל את תגובות הציבור והחברות לנושא. יש לציין כי המשרד נמצא בעיצומו של פרויקט להקמת מערכות שיאחדו את כלל דרישות המידע, מהלך שצפוי לקצר ולפשט את תהליכי העבודה של החברות והמשרד לטובת כלל הציבור. המהלך נועד להבטיח שמירה והגנה על הצרכנים בכל הקשור לאיכות תשתיות התקשורת, רמת התחרות והמחירים בשוק, מניעת אפלייה בין מנויים ועוד".

עוד הוסיפו כי "מדי שנה המשרד מטפל במאות פניות ציבור הנוגעות לסוגיות צרכניות מסוגים אלה, וביתר שאת בתקופת הקורונה בה תשתיות התקשורת הפכו קריטיות ליכולת לנהל שגרת חיים מרחוק - לימודים, עבודה ועוד. היעדר המידע הרלוונטי פוגע ביכולת המשרד להבטיח כי האינטרס הציבורי נשמר. בהיבטי הגנת הפרטיות נדגיש כי הנתונים המבוקשים אינם חושפים את זהות המשתמש ויאובטחו כנדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully