וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 שבועות לאחר חזרת פולארד: טראמפ העניק חנינה למפעילו

הנשיא היוצא החליט להעניק חנינה לאביאם סלע, טייס בכיר בחיל האוויר שנחשב כמפעילו של המרגל הישראלי. בכתב האישום שהוגש נגדו בארה"ב ב-1986 יוחסו לו עבירות ריגול. בהודעת הבית הלבן צוין כי בקשת החנינה נתמכת בידי נתניהו, השגרירים דרמר ופרידמן וכן מרים אדלסון

בווידאו: ג'ונתן פולארד ורעייתו אסתר נוחתים בישראל/עריכה: אסף דרורי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ החליט הלילה (רביעי) להעניק חנינה לאביאם סלע, טייס בכיר בחיל האוויר ששימש כמפעילו של המרגל הישראלי-אמריקני ג'ונתן פולארד. נגד סלע הוגש כתב אישום ב-1986 בגין עבירות ריגול.

בהודעת הבית הלבן על מתן החנינה נטען כי הבקשה בנושא נתמכת בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, השגרירים רון דרמר ודיוויד פרידמן, וכן מרים אדלסון - רעייתו של איש העסקים ומקורבו של טראמפ שלדון אדלסון. "מדינת ישראל פרסמה התנצלות מלאה וחד משמעית, וביקשה את החנינה על מנת לסגור את הפרק האומלל הזה ביחסים בין המדינות", נכתב בהודעת הבית הלבן.

אביאם סלע. רענן כהן, מעריב, אתר רשמי
חנינה לקראת סוף הכהונה. אביאם סלע/אתר רשמי, רענן כהן, מעריב

סלע, שימש כטייס בכיר בחיל האוויר ושימש כמפקד אחורי במבצע "אופרה" לתקיפת הכור הגרעיני בעיראק, וכמפקד הקרקע של המבצע לתקיפת סוללות טילי הקרקע-אוויר בבקעת הלבנון. לאחר מלחמת לבנון הראשונה - הוא נשלח ללימודים בארה"ב. בימים אלה הכיר את פולארד, קצין באגף מודיעין של הצי האמריקני. פולארד פנה אליו כדי שיעזור לו להעביר מידע מסווג לישראל. בין 1985-1984 הוא סלע שימש כמפעילו והעביר את המידע שסיפק ללשכה לקשרי מדע במשרד הביטחון.

בהמשך דרכו בחיל האוויר, סלע סומן כמפקד החיל בעתיד. עם זאת, לאחר שכיהן בכמה תפקידים בכירים, נחסם קידומו למפקד בסיס תל-נוף באופן חסר תקדים בלחץ אמריקני, והוא נאלץ לפרוש מחיל האוויר בדרגת אלוף-משנה לאחר שנתיים בהן הדריך במכללה לביטחון לאומי.

"בעוד שאנו שמחים על חנינתו של אביאם סלע שגייס בתחילה את פולארד, אנו מקווים שהוא סוף סוף יאמר את האמת והצדק ייצא לאור", אמרה עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, פרקליטתו של ג'ונתן פולארד בתגובה לחנינה. "במשך 35 שנה סובל פולארד ממסיכת שקרים זדוניים והאשמות שווא, שסלע כמפעיל שלו יכול היה להפריך בקלות. אם יש הצהרת שבועה או תצהיר משפטי שנמסר מטעם סלע לאמריקאים, יש לפרסם אותה ברבים, כך שניתן יהיה סוף סוף להפריך את כל השקרים והעלילות נגד פולארד. הגיע הזמן שסלע ייצא מהצללים ויספר מה בדיוק הוא יודע על היהודי הפטריוט שסבל 30 שנה בכלא האמריקני".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ונתן ואסתר פולארד, עם נחיתתם בארץ. 30 בדצמבר 2020. ללא קרדיט, אתר רשמי
נתניהו ופולארד לאחר נחיתתו בישראל, לפני כשלושה שבועות/אתר רשמי, ללא קרדיט

לפני כשלושה שבועות נחת פולארד בישראל, 35 שנים לאחר שנעצר בארצות הברית. הוא עלה יחד עם רעייתו אסתר, כחודש לאחר שהוסרו ממנו ההגבלות שמנעו את הגעתו. בחודש שעבר, משרד המשפטים בארצות הברית הודיע כי ועדת השחרורים החליטה שלא להאריך את ההגבלות שהוטלו על פולארד בן ה-66, לאחר שחרורו מהכלא לפני כחמש שנים.

ראש הממשלה נתניהו קיבל את פניהם של השניים עם הגעתם לישראל. הוא פגש אותם בכבש המטוס, והעניק לפולארד תעודת זהות ישראלית. "ברוך שובכם, כמה טוב שבאתם הביתה. עכשיו תוכלו להתחיל את החיים מחדש, בחופש ובאושר. עכשיו אתם בבית", אמר נתניהו. פולארד הגיע לארץ במטוס פרטי השייך לאיל ההימורים שלדון אדלסון, המקורב למשפחת נתניהו.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן, וושינגטון, 14 בינואר 2021. רויטרס
סוף לפרק האומלל ביחסים. טראמפ/רויטרס

פולארד, שנישק את האדמה כשירד מהמטוס בנמל התעופה בן גוריון, אמר כי "אנחנו נרגשים להיות בבית סוף סוף אחרי 35 שנים. אנו מודים לעם בישראל ולראש ממשלת ישראל על שהחזירו אותנו הביתה. אין מי שגאה יותר במדינה הזו או במנהיג שלה יותר מאיתנו".

הוא הוסיף כי "אנחנו מקווים להפוך לאזרחים פרודוקטיביים בהקדם האפשרי ולהמשיך בחיינו כאן. זו מדינה נהדרת. יש לה עתיד מזהיר. היא העתיד של העם היהודי ואנחנו לא הולכים לשום מקום". הלילה אישר הקבינט סופית את ביטול חובת הבידוד במלונית, והוא לא יחול על בני הזוג פולארד.

143 חנינות

ביממה האחרונה לנשיאותו, טראמפ העניק 143 חנינות כחלק מסמכותו כנשיא. הדמות הבולטת ברשימה היא יועצו הבכיר לשעבר סטיב באנון, חרף עמדתם של בכירים בבית הלבן.

כמו כן, למרות הדיווחים בנושא, טראמפ לא העניק חנינה לעצמו, בני משפחתו או עורך הדין רודי ג'וליאני, שעמד בחזית מאמציו של הנשיא היוצא להביא לביטול תוצאות הבחירות לנשיאות. באנון, שהיה יועץ מרכזי בקמפיין הבחירות של טראמפ בשנת 2016, הואשם בשנה שעברה בהונאת תומכיו של טראמפ במאמץ לגייס כספים עבור הקמת החומה בגבול ארצות הברית ומקסיקו. הוא כפר באשמה.

פקידים בבית הלבן יעצו לטראמפ שלא לחון את באנון. לאחרונה השניים חידשו את יחסיהם, כשטראמפ ביקש תמיכה לטענותיו הלא מוכחות להונאה בבחירות לנשיאות. באנון בן ה-67 הוא בן הברית הפוליטי הבולט האחרון שיזכה לחנינה מטראמפ, שלעתים קרובות השתמש בסמכויות הרשות המבצעת כדי לתגמל נאמנים ולהעניש את אויביו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully