וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: סין מבצעת רצח עם נגד המיעוט האויגורי המוסלמי

מחלקת המדינה הכריזה כי בייג'ינג אחראים לפשעים נגד האנושות נגד מיעוטים מוסלמים במחוז שינג'יאנג, שם הם מוחזקים במחנות. זה הגינוי החריף ביותר מצד ממשלה כלשהי בעולם עד כה, וההחלטה של ממשל טראמפ ביומו האחרון זוכה לתמיכה גם מצד ביידן

בווידאו: סין מוחה נגד חוק האויגורים שעבר בקונגרס האמריקני/צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

ארצות הברית הכריזה הערב (שלישי) כי סין מבצעת רצח עם נגד המיעוט האויגורי המוסלמי במערב המדינה. מחלקת המדינה אמרה כי בייג'ינג אחראים לפשעים נגד האנושות נגד מיעוטים מוסלמים במחוז שינג'יאנג, שם הם מוחזקים במחנות ועוברים עיקורים. זה הגינוי החריף ביותר מצד ממשלה כלשהי בעולם עד כה, וההחלטה של ממשלו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ ביומו האחרון זוכה לתמיכה גם מצד אנשיו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן.

היחסים בין ארצות הברית לבין סין התדרדרו משמעותית לאורך כהונתו של טראמפ, והממצאים שהוצגו הערב יהוו נקודת מחלוקת נוספת. גורמים בכירים בארצות הברית ומומחים מכל רחבי הקשת הפוליטית אומרים כי סין תהיה האתגר הגדול ביותר במשך השנים, או העשורים, הבאים.

"אני מאמין שרצח העם הזה נמשך, ושאנחנו עדים לניסיון שיטתי להשמיד את האויגורים על ידי מפלגת המדינה הסינית", מסר בהצהרה שר החוץ מייק פומפאו. הוא הוסיף כי בכירים סינים "מעורבים בהטמעה כפויה ובסופו של דבר למחיקה של קבוצת מיעוט אתנית ודתית פגיעה".

הקביעה שמדובר ברצח עם היא מהלך נדיר של מחלקת המדינה, והיא יכולה להוביל לסנקצית נוספות נגד סין תחת הממשל החדש. בשנה שעברה אמר דובר של הנשיא הנבחר כי המדיניות של בייג'ינג מהווה "רצח עם". עתה מדינות וארגונים בינלאומיים עשויים להצטרף להגדרה זו.

לפי ההגדרה הבינלאומית, רצח הוא "כוונה להשמיד, באופן מלא או חלקי, קבוצה לאומית, אתנית, גזעית או דתית".

מחנה מעצר במחוז שינג'יאנג, סין, 2018. רויטרס
המיעוט האויגורי נתפס כאויב. מחנה מעצר בשינג'יאנג/רויטרס

לפי ניו יורק טיימס, הדיונים בנושא נמשכו חודשים, אך זה צבר תאוצה רק לקראת שלהי כהונת טראמפ. עוד נכתב כי בדומה למדיניות של הממשל ביחס לסין, פומפאו וגורמי ביטחון אחרים דחפו לצעדים קשים נגד בייג'ינג, ואילו הנשיא ויועציו הכלכליים הרבו להדוף אותם.

סין דחתה האשמות קודמות בדבר רצח עם והפרות זכויות אדם אחרות בשינג'יאנג. היא טוענת שהאויגורים ומיעוטים אחרים עוברים הכשרה תעסוקתית וכי המדיניות שלה נועדה למגר את הקיצוניות בקרבם. בייג'ינג ניסתה להדוף את הביקורת שלה מצד וושינגטון דרך ציון כמה מהמחדלים של הממשל היוצא, כמו מותם של כ-400 אלף איש ממגיפת הקורונה והמתקפה הקטלנית של תומכי טראמפ על גבעת הקפיטול.

עד ההחלטה של מחלקת המדינה, ההצהרה התקיפה ביותר נגד בייג'ינג מצד גוף ממשלתי בעולם הייתה של תת-ועדה בפרלמנט של קנדה. זו קבעה באוקטובר האחרון כי במחוז מתבצע רצח עם על ידי המפלגה הקומוניסטית הסינית.

על פי גורמים המעורים בנושא, הוויכוח במחלקת המדינה עסק בשאלה אם המעשים של המשטר בשינג'יאנג עומדים ברף של רצח עם או של פשעים נגד האנושות, שהגדרתם זקוקה לרף נמוך יותר. בסופו של דבר, פומפאו החליט להאשים את סין בשניהם.

גורם אחד ציין כי הקביעה כי מדובר ברצח עם מתבססת על השימוש בעיקורים כפויים, שליטה על ילודה והפרדות משפחות שנועדו להרוס את הזהות האויגורית. גורמים אחרים במחלקת המדינה אמרו כי להחלטה יש קשר לרצון של הממשל היוצא לשכנע מדינות נוספות לנקוט יד תקיפה יותר נגד סין בנושא הזה ובנושאים אחרים.

כמה גורמים אחרים שהתנגדו למהלך ציינו כי מחלקת המדינה מעולם לא עשתה קביעה דומה לפשעים של ממשלת מיאנמר נגד מיעוט הרוהיגיה המוסלמי. זאת על אף שהאו"ם הגדיר זאת רצח עם, בעוד שבוושינגטון הגדירו זאת "טיהור אתני".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג נפגשים בשולי פסגת G20, 29 ביוני 2019. רויטרס
"טראמפ תמך במחנות המעצר בשינג'יאנג". נשיאי ארה"ב וסין, 2019/רויטרס

הממצאים החדשים עשויים לסבך את הממשל החדש ביחסיו מול סין, אך גם לשמש מקור להפעלת לחץ עליו. ביידן, שלאורך הקריירה הפוליטית שלו הרבה למתוח ביקורת על מצב זכויות האדם בסין, קרא לטראמפ בקיץ להגדיר את המעשים של סין נגד האויגורים "רצח עם". הוא אמר כי על הנשיא "להתנצל" על כך שקיבל בהבנה את המדיניות הזו, בהמשך לספרו של היועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון, שם הוא תיאר כי טראמפ אמר לנשיא סין שי ג'ינפינג ב-2019 כי הוא תומך בבניית מחנות למיעוט האויגורי.

"זה הדבר הנכון לעשות", צוטט טראמפ על ידי בולטון, שטען כי טראמפ אמר דברים דומים במהלך ביקור בסין ב-2017. בולטון ויועצים אחרים אמרו כי טראמפ התעלם באופן קבוע מהמלצותיהם להטיל סנקציות על סין בשל המעשים שלה בשינג'יאנג על מנת להימנע מסיכון שיחות הסחר עם סין. טראמפ הביע מעט עניין בזכויות אדם לאורך כהונתו, ועד להתפשטות הקורונה בארצות הברית והביקורת שספג על הטיפול במגיפה הוא תיאר את שי כחברו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully