וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי להישאר רלוונטי, נבלני לקח הימור נועז מול פוטין

18.1.2021 / 19:26

התזמון של מנהיג האופוזיציה הרוסי לא ברור, אך ייתכן שרצה להימנע מדעיכת השפעתו לפני הבחירות לפרלמנט בספטמבר. בנוסף לכך, גם חילופי השלטון בארה"ב עשויים היו לדרבן אותו לאתגר פעם נוספת את נשיא רוסיה וההתפתחות בפרשה תחריף את המתיחות בין מוסקבה למערב

בווידאו: ממנהיג האופוזיציה נבלני חוזר לרוסיה/צילום: רויטרס

הקרמלין מרבה לזלזל בחשיבותו של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, אך מבצע ההטעיה של הרשויות אתמול מעיד על דאגה של הנשיא ולדימיר פוטין. אילו אכן היה "אף אחד", כפי שלעג לו פוטין בחודש שעבר כשהתנער ממבצע החיסול, הטיסה של נבלני מברלין למוסקבה לא הייתה מוסטת ברגע האחרון לנמל תעופה אחר כדי להימנע ממפגן תמיכה במי שהיה על סף מוות בעקבות הרעלתו בגז עצבים.

נבלני, שהיום קבע שופט כי יישאר במעצר ל-30 ימים, לא פירט מדוע הוא חזר דווקא במועד זה, אף שטען כי הוא מתגעגע לארצו וכי מעולם לא הייתה שאלה אם ישוב מגרמניה, שם טופל בחמשת החודשים האחרונים. ייתכן שהוא חשש מדעיכת השפעתו אם יישאר זמן רב בגלות, במיוחד בשנת בחירות. בספטמבר יתקיימו בחירות לפרלמנט הנשלט על ידי נאמניו של פוטין, ונבלני ואנשיו מתכננים לקדם הצבעות טקטיות שיוכלו לפגוע במועמדים של הקרמלין.

סיבה נוספת לתזמון החזרה של נבלני בן ה-44 עשויה להיות החלפת השלטון בארצות הברית, שם בעוד יומיים יושבע ג'ו ביידן לתפקיד הנשיא. ביידן הבטיח להפעיל יד קשה יותר נגד פוטין בהשוואה לנשיא היוצא דונלד טראמפ, שנמנע למתוח ביקורת על הנשיא הרוסי לאורך כהונתו שעליה העיבה בין היתר חקירת המעורבות הרוסית בבחירות ב-2016.

"המתקפות של הקרמלין נגד נבלני הן לא רק פגיעה בזכויות אדם, אלא גם עלבון לעם הרוסי הרוצה שקולו יישמע", אמר ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי המיועד של ביידן.

אלכסיי נבלני לצד רעיתו עם נחיתתם בנמל התעופה הבינלאומי שרמטייבו סמוך למוסקה 17 בינואר 2021. AP
הפך לאסיר מצפון. נבלני ורעייתו לאחר נחיתתם במוסקבה, אתמול/AP

נבלני לקח הימור נועז עם שובו. הוא כנראה מאמין שאחרי שניצל פעם אחת מניסיון חיסול, הקרמלין לא יעז לעשות זאת שוב, לפחות לא בזמן הקרוב, כשעיני העולם נשואות לרוסיה.

"אני יודע שאני צודק. אני לא פוחד מכלום", אמר נבלני לקראת הנחיתה אתמול בנמל התעופה שרמטייבו, אחרי שהטיסה מברלין לא קיבלה אישור לנחות ביעד המקורי, נמל התעופה ונוקובו. הוא ידע מה צפון לו, מאחר ששירות בתי הסוהר הודיע כי הוא ינסה להפעיל את עונש שלוש וחצי שנות המאסר על התנאי שנגזרו עליו ב-2014, אחרי שהורשע במעילה. נבלני טוען שהתיק נתפר נגדו.

"המעצר שלו היא עדות נוספת לכך שהרשויות ברוסיה רוצות להשתיק אותו", אמר בארגון זכויות האדם אמנסטי, המגדיר אותו מאז אתמול "אסיר מצפון".

מאסר ממושך עשוי להפוך את נבלני למעין קדוש מעונה ולחזק את מעמדו כיריב האולטימטיבי לפוטין, בתקווה להחיות את תנועת המחאה שגוועה בשנים האחרונות בשל היד הקשה של המשטר. הרעלתו של נבלני באוגוסט, לקראת הבחירות המחוזיות ברוסיה, לא עוררה הפגנות המוניות והתקשורת הרוסית הרשמית מיעטה לעסוק בפרשה.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במהלך שיחת ועידה במעונו בנובו-אוגריובו סמוך למוסקבה 15 בינואר 2021. AP
נמצא במלכוד בטיפול בנבלני. פוטין/AP

במוסקבה מנסים להציג את נבלני כבובה של המערב, ולקשור את הגינויים שנשמעו ממדינות האיחוד האירופי ומארצו הברית מאז מעצרו המתוקשר של נבלני בנמל התעופה למשברים שהן עוברות. שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, אמר היום כי התגובות למעצר של נבלני הן ניסיון "להסיט את תשומת הלב מהשבר במודל הפיתוח המערבי".

עדיין לא ידוע מתי יתקיים הדיון בבית המשפט שיקבע אם להכניס את נבלני אל מאחורי הסורגים, אך ההתפתחות החדשה בפרשה תגביר את המתיחות בין המערב לרוסיה. יהיה זה אחד מני משברים רבים שיונחו לפתחו של הממשל החדש בוושינגטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully