וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה הכריזה שהרצח בחיפה פוענח, אבל עורכי הדין חושבים אחרת

17.1.2021 / 21:32

הסנגורים טוענים שהפניית האצבע המאשימה לאחיה של נדאא ברוד, שנרצח בעצמו זמן קצר לאחר היעלמותה, היא ניסיון לצאת ידי חובה שמגיע בעיתוי תמוה. בחודש שעבר נעצרו הוריה ואף חבר של הבן בחשד למעורבות ברצח - ושוחררו. "הטענה שהרצח פוענח מקוממת"

פוענח רצח נדאא ברוד, תושבת חיפה שנרצחה לפני 16 שנים. משטרת ישראל, אתר רשמי
מעולם לא הוכרזה כנעדרת. נדאא ברוד/אתר רשמי, משטרת ישראל

הודעת המשטרה על פענוח הרצח של נדאא ברוד בחיפה עוררה היום (ראשון) תרעומת בקהילה המשפטית. עורכי דין רבים בעיר טוענים שהפניית האצבע המאשימה אל עבר אחיה של בת ה-19, שנרצח זמן קצר לאחר היעלמותה ב-2005, היא ניסיון לצאת ידי חובה, שמגיע בעיתוי תמוה - בחודש בו נעצרו הוריה ושוחררו. מנגד, יש שקיבלו את פתרון התיק הסבוך כהישג משמעותי.

"הטענה שהרצח פוענח מקוממת", אמר לוואלה! NEWS עורך דין חיפאי ותיק המעורה בפרשה כבר שנים ארוכות. "מדובר בשפל חסר תקדים במשטרת ישראל. טופלים רצח על אחיה, שאינו יכול להתגונן בפני הטענה הזו כיוון שנרצח בעצמו".

לעומתו, משפטן חיפאי אחר שמכיר את המקרה טוען כי מדובר בהצלחה כבירה של המשטרה, שהצליחה לקשור בין הראיות הנסיבתיות לראיות הפורנזיות, ובסיוע טכנולוגיה מתקדמת שלא הייתה קיימת כאשר נרצחה, פענחה את התעלומה 16 שנים אחרי שהחלה.

תחנת משטרה חיפה מחוז חוף. יואב איתיאל
"טופלים רצח על אחיה, שאינו יכול להתגונן". תחנת משטרת חיפה/יואב איתיאל

גופתה של נדאא התגלתה ביער עופר כבר באוגוסט 2005, על ידי עובדי קק"ל, כשהיא עטופה בשמיכה. אולם היא נותרה אלמונית עד אפריל 2020, אז טכנולוגיות חדשות ונחישות החוקרים הביאו להתאמת ה-DNA שנלקח משרידיה לנעדרת שנעלמה 15 שנה קודם לכן. חקירת המשטרה הוטלה על היחידה ללוחמה בפשיעה במרחב אשר. צו איסום פרסום גורף הוטל על הפרשה כבר אז, ואסר פרסום כל פרט מפרטי החקירה ואף את עצם קיומה.

הוריה של נדאא, במקור מעזה, נעצרו בחודש שעבר בחשד לרצח של בתם, קשירת קשר לביצוע הפשע ואי מניעתו. בנוסף להורים, נעצרו גם תייסיר ברוד, אסיר לשעבר בן 64, שריצה יותר מ-20 שנה בכלא ואשתו פאיזה ברוד, בת 57. נעצר גם אמיר מחאמיד, תושב חיפה בן 36, חבר טוב של הבן החשוד ברצח. אחרי חודש, האם שוחררה למעצר בית אצל בתה המתגוררת בפוריידיס. לאחר מכן שוחררו גם האב והחבר.

טרגדיות רבות טלטלו את המשפחה בת 11 הילדים

טרגדיות רבות פקדו את משפחת ברוד. אביה של נדאא הורשע בעברו בעשרות תיקים בעבירות סמים, סחיטה באיומים, אלימות, נשק וכן עבירות ביטחוניות. "אין מדובר במעידה חד פעמית אלא בדרך חיים עגומה ואף מקור הפרנסה שלו", טענה המשטרה נגדו ב-2013, כששוב ביקשה לעצור אותו עד תום ההליכים בתיק בו הרשיע אותו השופט ד"ר זאיד פלאח, בהפעלת תחנת סמים בהדר הכרמל, ושלח אותו לעוד ארבע שנים בכלא.

מדובר במשפחה בת 11 ילדים, למודת טרגדיות שערערו את המשפחה. הם הגיעו לישראל ללא המשפחה המורחבת, לאחר שהאב סייע בעזה לכוחות הביטחון במשך שנים רבות. ילדתם בת ה-4 נרצחה ב-1999 בבית המגורים, בנם שהיה בן 22 נרצח אף הוא וילדה נוספת ניסתה להתאבד בגיל 16 בקפיצה מחלון הקומה השנייה בבית. היא נפצעה קשה ואושפזה בבית החולים. באחד מביקוריה של האם אצל הבת היא נדרסה, נפצעה ואושפזה אף היא.

בסמוך להיעלמותה, נדאא שהתה במקלט לנשים, יחד עם אחות נוספת. האם טוענת שפנתה לרשויות כמה פעמים בבקשה לאתר את הבת האובדת, אבל באופן רשמי נדאא ברוד מעולם לא הוכרזה כנעדרת. "אמרו לה שהיא בוגרת וזכותה לנתק קשר", טוענים מקורבים למשפחה.

ניידת משטרה, מיכל רנד מפגינה מול ביתה של צופית גרנט בתל אביב. אביב חופי
"תרגילים חקירתיים שלא צריך לעשות". טענות נגד התנהלות המשטרה/אביב חופי

מוחמד ברוד, שלפי המשטרה רצח את אחותו נדאא, נרצח בעצמו באחד מימי מרץ 2005. בשעות הערב נערכה בחיפה מסיבת יום הולדת למי שהואשם ברצח, רג'א בשתאוי. במהלך המסיבה, התפתח ויכוח שסיבתו לא ידועה בין ברוד לבשתאוי, במהלכו יצאו שניהם מהדירה והמשיכו בוויכוח שהסלים לצעקות ולמריבה, במהלכה דקר ברוד את בשתאוי בבטנו.

למשמע הצעקות נזעקו החוצה הנוכחים במסיבה והפרידו ביניהם, אבל בשתאוי השתחרר מהאחיזה של הסובבים, רץ לביתו, לקח מהמטבח סכין וחזר למקום בו עמד ברוד. הוא דקר את ברוד שלוש דקירות - שתיים בבית החזה ואחת בזרוע שמאל, ומיד לאחר מכן ברח. בית המשפט המחוזי בחיפה שלח את בשתאוי ל-13 שנות מאסר בפועל, לאחר שבמסגרת עסקת טיעון הורשע בהריגה.

עו"ד חמודי מסרי שייצג את אמיר מחאמיד הגיב בספקנות על פענוח הרצח. "כולי תקווה שבמקום שהמשטרה תתרברב ותודיע בספקולציה זו או אחרת על פענוח תיקי רצח בלי הגשת כתב אישום, היא תואיל בטובה ותעשה עבודה נכונה, תתמקד בתיקים של משפחות פשע, ותפענח את מאות תיקי הרצח הלא מפוענחים".

"מדובר ברצח שהסעיר את חיפה, והגיע לסיומו עם שחרור ההורים"

"קשה לי עם חקירות כאלה בהן מחזיקים הורים במעצר ומפנים אליהם אצבע מאשימה גם אחרי שכבר יודעים מי הרוצח, מאריכים את מעצרם שוב ושוב. אין לכך הצדקה", אמרה עו"ד תמי אולמן שייצגה את תייסר ברוד יחד עם עו"ד שאדי סרוג'י ממשרדה. "בתי המשפט בהחלטות שיפוטיות ניקו מכל וכל את הוריה של המנוחה ממעורבות ברציחתה. אם הם ידעו שהרוצח הוא הבן שנרצח, אז למה ההורים היו עצורים כל כך הרבה זמן, כשלאורך כל הדרך הם טענו שהם לא יודעים מי הרוצח וטענו לחפותם?".

עו"ד אולמן הוסיפה כי "הופענו בבית המשפט במשך חודש שלם וניסינו לשכנע אותו שנגרם להם עוול גדול בכך שהיו עצורים. המשטרה עשתה תרגילים חקירתיים שלא צריך לעשות במסגרת משפחתית, וכל זאת בניסיון להפליל את ההורים על לא עוול בכפם, למרות שלאורך כל הדרך הם טענו לחפותם".

היא הוסיפה כי "ההורים קיבלו בהלם מוחלט את עובדת רציחת ביתם שכן בכל פניותיהם לרשויות החוק לא נמסר להם דבר על היעלמותה. המשפחה כואבת את האבל הקשה בו היא שרויה ואף מביעה את מורת רוחה בדבר פרסום דברי השקר אשר מטילים רפש במשפחה".

"מדובר בתיק רצח שהסעיר את חיפה, והגיע לסיומו עם שחרור הוריה של המנוחה שנרצחה", אמרו פה אחד הסנגורים עו"ד תומר נווה, אולמן וסרוג'י שייצגו את ההורים. "מדובר ברצח מתוכנן שבו הוחלט על המתת הקורבן ברקע עזיבת המנוחה את בית ההורים, בית המשפט הורה על שחרור ההורים שהוכח שאין להם מודעות להמתה". הסניגורים הוסיפו כי הם "מביעים פליאה על עיתוי הפרסום, ומבהירים כי למרשיהם אין כל חלק ברצח".

מהמשטרה נמסר כי "משטרת ישראל ניהלה חקירה מקצועית, יסודית, במטרה להגיע לחקר האמת במסגרתה עצרה וחקרה מספר חשודים במעורבות באירוע. כלל מהלכי החקירה לוו על ידי הפרקליטות ותוך בחינה מקצועית של בית המשפט, בהתאם לדיונים שנערכו".

  • עוד באותו נושא:
  • חיפה
  • רצח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully