וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונשים קלים למפקדים המעורבים בתאונה שבה נהרג חייל צה"ל בצפון

17.1.2021 / 11:25

הוועדה שמונתה לחקור את נסיבות התאונה שבה נהרג סמל סהר אלגזר בהתהפכות משאית בהר דב החליטה להדיח את מפקד פלוגת הסיוע המנהלתי. שאר הקצינים שפיקדו על הגדוד ננזפו. הרמטכ"ל כוכבי: "אירוע חמור ומצער שלקחיו יילמדו ויוטמעו"

בווידאו: קרוב משפחתו של סמל סהר אלגזר שנהרג בהתהפכות כלי רכב צבאי בגבול הצפון/עריכה: ניר חן

ועדת החקירה שמונתה לחקור את מותו של סמל סהר אלגזר, שנהרג בהתהפכות משאית בהר דב ביולי, החליטה כי מפקד גדוד "שחם" של חטיבת הנח"ל וסגנו שהועמדו לדין קיבלו נזיפה חמורה. בנוסף הועמדו לדין קצין הרכב הגדודי שננזף גם הוא ומפקד פלוגת הסיוע המנהלתי, שהודח מתפקידו בשל מעורבותו באירועים נוספים.

לפי ממצאי ועדת החקירה עולה כי הגורם לתאונה הוא אובדן שליטה שנגרמה כתוצאה מנסיעה במהירות גבוהה. כמו כן, נמצאו ליקויים בתכנון ובקרה באופן הוצאת משימות הנהיגה, כחלק מהתנהלות הגדוד בשגרה.

הוועדה, שמינה מפקד פיקוד הדרום אלוף הרצי הלוי, הציגה בשבוע שעבר את ממצאיה לרמטכ"ל אביב כוכבי. "זה אירוע חמור ומצער", אמר כוכבי, "לקחי ועדת החקירה יילמדו ויוטמעו בכל צה"ל".

זירת תאונת כלי רכב צבאי בהר דב 22 ביולי 2020. דובר צה"ל
אובדן שליטה כתוצאה מנסיעה במהירות גבוהה, התאונה בהר דב/דובר צה"ל

לאחר שהוצגו לו הממצאים, הנחה הרמטכ"ל על תחילת עבודת מטה רחבה, שתכלול תכנית למיפוי והסדרת הצירים המסוכנים בגזרות השונות וטיפול בהם, כשציר שיוגדר כמסוכן יחייב את המפקדים לנקוט פעולות מיוחדות לגביו. בנוסף הנחה הרמטכ"ל לחדד את הנהלים ואת ניסוח הפקודות בנושא.

כמו כן, הורה כוכבי על הכנת ערכות הדרכה להכרת הצירים בכל הגזרות, ובנוסף על פיתוח ערכת הסברה בנושא תאונות דרכים, שתכלול דוגמאות ותועבר למפקדים והנהגים בצה"ל בדרך פשוטה וידידותית. הרמטכ"ל ציין כי יש להתאים את רמת הנהג, הוותק, והניסיון שלו למשימה.

צומת הטנק מפה. google maps, צילום מסך
צומת הטנק מפה/צילום מסך, google maps

המקרה עורר ביקורת קשה בפיקוד הדרום ופיקוד הצפון על תהליך ההכשרה של הנהגים והקליטה בשטח לקראת כניסה לשטח מורכב כמו גזרת הר דב. גורמי צבא טענו, כי "נדרש כאן חריש עמוק כדי להפיק לקחים. מתהליך ההכשרה ודרך ההטמעה של הנהלים. מדובר במשאית חדשה, לא היתה שום סיבה שייהרג חייל".

בדיקה הוועדה, בראשות מפקד חטיבה 179, אל"מ ניסים חזן, התקיימה במקביל לחקירת מצ"ח, שממצאיה הועברו בימים האחרונים לבחינת הפרקליטות הצבאית.

סמל אלגזר, בן 20 מהמושב רנן, נהרג בהתהפכות המשאית בה נהג באזור בהר דב, סמוך לצומת הטנק. בתאונה נפגע גם קצין צה"ל בדרגת סג"ם, שנפצע באורח בינוני. שלושה צוותי כבאות חילצו אותו מהרכב כשהוא ללא רוח חיים, לאחר שנלכד בתוך המשאית שהידרדרה אל תוך שטח במתאר קשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully