וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה זה 11 שנה: אבו מאזן הכריז על מועד לבחירות לנשיאות הרשות

יו"ר הרשות פרסם צו נשיאותי בו הודיע על בחירות לפרלמנט הפלסטיני ב-22 במאי, ואחריהן בחירות לנשיאות הרשות ב-31 ביולי. הוא הנחה להיערך להצבעה גם ברצועת עזה ובמזרח ירושלים, שם הדבר תלוי בהסכמת ישראל. הצעד בא אחרי שחמאס הודיע על תמיכה בקיום בחירות

בווידאו: אבו מאזן מתייחס להסכם עם איחוד האמירויות/צילום: רויטרס

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן פרסם הערב (שישי) צו נשיאותי בו הודיע על קיום בחירות לפרלמנט ברשות ב-22 במאי, וכן על בחירות לנשיאות הרשות ב-31 ביולי. זו הפעם הראשונה זה 11 שנה בה מפורסם צו נשיאותי על מועד מוגדר לבחירות. בחמאס בירכו על המהלך.

אבו מאזן נפגש היום עם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית חנא נאסר והנחה אותו להתחיל בהיערכות לקיום בחירות בכל חלקי הרשות הפלסטינית, כולל רצועת עזה ומזרח ירושלים. כמו כן, ביקש לפתוח בקמפיין הסברה לציבור לגבי הדרך בה יתנהלו שני סבבי הבחירות. קיום בחירות במזרח ירושלים הינו סוגיה רגישה ביותר, כיוון שהדבר תלוי בהסכמה ישראלית לאפשר את קיום הבחירות.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ויו"ר ועדת הבחירות עם צו לקיום בחירות ברשות, 15 בינואר 2021. רויטרס
לראשונה מאז 2006. אבו מאזן ויו"ר ועדת הבחירות, היום/רויטרס

האפשרות של קיום בחירות ברשות הפלסטינית עלתה בשנים האחרונות כמה פעמים במסגרת סבבי שיחות הפיוס בין חמאס לפתח, אבל הנושא לא התקדם כלל. בשבוע שעבר שיגר ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הנייה מכתב לאבו מאזן ובו הודיע כי חמאס מוכן לקיומן של בחירות כחלק מתהליך הפיוס הפנים-פלסטיני. עם פרסום ההודעה הערב בארגון בירכו על ההכרזה וטענו כי "יפעלו להצלחתן לטובת האינטרס הפלסטיני".

"יש לקיים בחירות חופשיות וטהורות בהן יוכל הבוחר להביע דעתו ללא מגבלות או לחצים", הוסיפו בחמאס. עוד ציינו כי "יש לקיים תהליך בחירות מלא בתוך הרשות, בירושלים ובחו"ל. בשבוע הבא תתקיים בקהיר פגישת מזכ"לי הארגונים להשלמת ההכנות לבחירות.

הבחירות האחרונות לנשיאות התקיימו ב-2005, ובהן אבו מאזן ניצח ברוב גדול. הניצחון של חמאס בבחירות האחרונות לפרלמנט הפלסטיני ב-2006, שבא בניגוד לציפיות, הרחיב את הקרע הפנימי והוביל להשתלטות הארגון על רצועת עזה ב-2007. באוקטובר 2009 אבו מאזן פרסם צו נשיאותי שקובע את ינואר 2010 כמועד לבחירות, אך הן לא התקיימו בסופו של דבר.

צו נשיאותי המורה על בחירות בראשות הפלסטינית, 15 בינואר 2021. צילום מסך, אתר רשמי
כולל ברצועת עזה ומזרח ירושלים. הצו החתום/אתר רשמי, צילום מסך

אחרי שחמאס ניצח בבחירות ב-2006 נכנסה הרשות הפלסטינית למשבר פוליטי עמוק ולעימות בין חמאס לפתח. ביוני 2007 המשבר הסלים לכדי מלחמת אזרחים בעזה במהלכה ביצע חמאס הפיכה צבאית, השתלט על הרצועה וגירש את אנשי הרשות הפלסטינית.

לאחר ניצחון חמאס הודיעו ארצות הברית ומעצמות נוספות כי יחרימו את חמאס ולא יקיימו קשרים עם הממשלה הפלסטינית אם זו לא תכיר בישראל, תתנער מהטרור ותביע מחוייבות להסכמים עם ישראל. חמאס סירבה להיענות לתנאים הללו ועד היום היא דוחה אותם. ארצות הברית, שמגדירה את חמאס כארגון טרור, ורוב מדינות המערב עדיין מחרימות את חמאס עד היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully