וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ת"א תקצץ 67 מיליון שקל מתקציב החינוך לגיל הרך: "חיסול חשבונות פוליטי"

17.1.2021 / 9:28

ועדת הכספים של העירייה החליטה על ביטול שני פרויקטים לבניית 13 כיתות גן לילדים עד גיל שלוש. הורים טוענים כי המהלך, דווקא בתקופת משבר הקורונה, מקשה עוד יותר על המחסור במסגרות חינוך בפיקוח בעיר. סגנית ראש העיר היוצאת: "העירייה משחקת בפוליטיקה"

עיריית תל אביב הפעילה חוקרים פרטיים אחר אם חד הורית שביקשה לרשום את בתה לגן ילדים. יולי 2016. מגד גוזני
מצטרף לשורה ארוכה של קיצוצים. גן בתל אביב/מגד גוזני

עיריית תל אביב החליטה לבטל בשבוע שעבר שני פרויקטים לבניית גנים עבור הגיל הרך, בעלות מוערכת של 67 מיליון שקלים. ההחלטה התקבלה בישיבת ועדת הכספים האחרונה של העירייה, שהתקיימה ביום שלישי בשבוע שעבר.

פרויקט אחד שבוטל הוא בניית אשכול גנים "חוות גורדון", והשני, שהוקפא, הוא בניית פרויקט אשכול גנים ב"חתם סופר". בסך הכול, בשני הפרויקטים הללו היו אמורים להיבנות כ-13 כיתות גן לילדים עד גיל שלוש. בתל אביב קיים מחסור גדול במבנים ראויים עבור גנים עירוניים, בהם המחירים בפיקוח, ולכן הורים רבים נאלצים לשלם לגנים פרטיים, בסכומים המגיעים ל-5,000 שקלים בחודש.

ביטול הפרויקטים הללו מתווסף לעוד שורה של קיצוצים בגיל הרך, כמו התחייבות של העירייה לבנות שמונה כיתות גן לגיל הרך ברחוב העבודה בעיר, ולקיצוץ של 400 אלף שקלים בסדנאות של טיפת חלב.

בצעד חריג, החליטה עיריית תל אביב לקצץ בתקציב הפרויקט ברחוב חתם סופר פחות משנה לאחר שתכנית העיצוב של הפרויקט אושרה בוועדת המשנה לתכנון ובנייה. כיום, המגרש כולל שני מבנים, בהם ארבע כיתות גן, ומבני מחסנים. במסגרת הפרויקט, תוכנן להרוס את המבנים הקיימים והקמת מבנה בן ארבע קומות, הכולל אשכול גנים, שבע כיתות גן, חדר רב תכליתי, חדרי ספח, חדרי עזר. בנוסף, תוכנן להקים מעון יום הכולל שמונה כיתות, חדרי ספח וחדרי עזר בקיר משותף.

סגנית ראש העיר היוצאת, ציפי ברנד, אמרה כי המהלך צפוי להקשות על הורים צעירים החיים בעיר. "הזוגות הצעירים בעיר כורעים תחת הנטל הכלכלי ומשבר הקורונה, ובמקום שנסייע להם ונוזיל את יוקר המחיה בעיר ונשמור עליהם כאן, העירייה משחקת פה בפוליטיקה", אמרה. "מה השתנה פתאום במדיניות המלחמה ביוקר המחיה? זוהי תכנית שקידמנו במשך שנתיים".

ברנד, שהחזיקה בתיק הגיל הרך בעירייה, הוסיפה כי "משפחות צעירות עוזבות את העיר בגלל יוקר המחייה. איך נסתכל להורים בעיניים? דווקא בתקופת משבר כלכלי אנחנו צריכים לגלות מנהיגות, לעצור את ההגירה השלילית ולסייע לתושבים".

ציפי ברנד, סגנית ראש העיר תל אביב. 15 בינואר 2020. יונתן בלום, אתר רשמי
ציפי ברנד, סגנית ראש העיר תל אביב/אתר רשמי, יונתן בלום

מקורות במועצת העיר מסרו כי ההחלטה לבטל את הפרויקטים הגיעה בהפתעה. "אין כל היגיון מקצועי בצעד הזה. מדובר בחיסול חשבונות פוליטי עם ציפי ברנד שהובילה את הגדלת התקציב לגיל הרך", אמרו. "מי שישלם על הקטנוניות הזאת, הם לא אחרים מאשר ההורים עצמם".

ענת דייגי, אם לשתי ילדות בגיל ברך, אומרת שהדאגה המרכזית של ההורים בתל אביב היא לא יוקר המחייה, אלא איכות החינוך. "הורים מעבירים את הילדים שלהם בין גנים שוב ושוב כי המצב בשטח לא פשוט. ההורים בעיר לא מקבלים את הסטנדרטים הראויים", אמרה.

דייגי, שהפכה לפעילה למען הגיל הרך לאחר שאיבדה את בנה בטרגדיה בגן פרטי בתל אביב, מותחת ביקורת רבה לגבי ההחלטה לבטל את הפרויקטים. "יזמנו את הבקשה לשינוי לאחר שהבנו שהעיר צפופה ושהמבנים הישנים לא ראויים לשהייה של פעוטות במשך שעות ארוכות. עכשיו החליטו לקצץ דווקא בתחום הזה, במקום להשקיע ובמקום לנצל מבנים עירוניים שהתפנו בעקבות משבר הקורונה".

בנין עיריית תל אביב, פברואר 2015. ראובן קסטרו
"חיסול חשבונות פוליטי". עיריית תל אביב/ראובן קסטרו

"העירייה התחייבה כבר ב-2018 לעשות מהפכה עירונית לגיל הרך, אבל בשטח כלום לא קורה. תכניות הבנייה תקועות. תכניות פיתוח והדרכה לא מתקדמות", הוסיפה דייגי.

עילם טייכר, אב לבת שנתיים ובת שבע ופעיל בשדולת ההורים בתל אביב, טוען כי בעיר יש מחסור קשה במסגרות חינוך בפיקוח לגיל הרך ביחס לממוצע הארצי. "המחסור הכי קשה נמצא במרכז העיר - ברובעים 3, 4 ו-5. אם בממוצע במדינת ישראל לכ-23% מהילדים בגילאי לידה עד שלוש יש מקום במסגרת חינוך מפוקחת, אז בת"א זה בסביבות ה-17%", אמר.

"אנחנו, שדולת ההורים, הוצאנו בחודש מאי מכתב רשמי לעיריית תל אביב בבקשה לא להקפיא את הפרויקטים", סיפר טייכר. "קיבלנו מענה שהאשימו את משבר הקורונה. אבל זה עקום, שיש משבר לא פוגעים בתשתית החינוכית, זה לפגוע בהכי חלשים, ילדים בשנים הכי קריטיות ,משפחות צעירות שלא יכולות לצאת לעבודה אם אין להם מסגרת נורמלית לילדים. ודבר שלישי הם החליטו קודם כל בואו נפגע בחינוך לגיל הרך, שגם מלכתחילה נמצא במצב לא טוב עוד לפני הקורונה, לא יכול להיות שאם יש משבר תקציבי אז הפתרון זה לפגוע בגיל הרך".

גורמים בכירים בעירייה טענו בפני וואלה! NEWS כי ביטול הפרויקט בחת"ם הסופר נעשה בין היתר, בגלל לחץ של הורים, תושבי השכונה שלא היו מעוניינים בבנייה כזו ואף איימו בתביעה על העירייה. בתשובה לכך,

אפרת אברמוב, מובילות המאבק במתחם הבהירה כי "אנחנו לא התנגדנו מעולם לבניית מעונות לגיל הרך להפך זה מבורך, בעצם העירייה משסים את ההורים אלו באלו. ומה שקורה בתחום הגיל הרך זו הזנחה פושעת של העירייה שלא מתערבת באופן שמאוד נוח לה".

בעיריית תל אביב-יפו דחו את הטענות בדבר קיצוץ בתקציב הגיל הרך. "ההיפך הוא הנכון, גם בתקופת הקורונה שהפכה למעמסה כלכלית על העירייה לא נעשו קיצוצים בתקציב החינוך בעיר. שני הפרויקטים של גני ילדים שהיו אמורים להיבנות - חתם סופר וחוות גורדון הוקפאו נכון לעכשיו מאחר ואין בהם צורך ממשי", מסרו.

אבטחה מחוץ לגנים בצפון תל אביב. שי מכלוף
"לא התנגדנו מעולם לבניית מעונות לגיל הרך", טענו בעירייה/שי מכלוף

לדברי העירייה, "בניית הגנים בשטחים חומים (ציבוריים) נבחנת לעומק בשל חשיבותם בעיר הכה צפופה, שכן מדובר במשאב יקר. השיקול בבניית הגנים שעומד לנגד עינינו באורח קבע הוא הצרכים של התושבים בסביבה. כפועל יוצא מכך, בניית המעונות האמורים הוקפאו מאחר שבנייתם בלבד בשטחים חומים לא תאפשר בהמשך בנייה של מבנה הכרחי נוסף שישרת פלח גדול יותר של התושבים בסביבה. בחתם סופר נוספו תחושותיהם של עשרות הורים שביקשו להשאיר את החצר ההכרחית במתחם, ולא לבטלה לטובת בניית כיתות נוספות. במקום 3 הכיתות הנוספות שתוכננו להיבנות, ימשיך לפעול כיתות במרכז הקהילתי אריק איינשטיין, שממילא קרוב יותר למגורי משפחות הילדים. בנוסף לכל הסיבות שפורטו מעלה, בניית כיתות נוספות חדשות בחתם סופר, הייתה מאלצת להעביר את ילדי כיתות הגן הנוכחי לשכונה אחרת ולא ראינו צורך לעשות כן בתקופה הזאת".

הורי מתחם חת"ם מסרו כי "כהורים לילדים בעיר אנו רואים הכרח בפיקוח העירייה והקצאת משאבים לתחום הגיל הרך ויפה שעה אחת קודם. מדובר בתחום מוזנח ופרוץ שילדים שילמו על ההזנחה וההפקרות בחייהם. הפתרון שהוצע בחת"ם סופר לפיו יבנה בניין קומות ובו 15 גנים צפופים לגילאי 6-0 היה לא ריאלי במקרה הטוב ומסכן חיים במקרה הרע. חת"ם סופר הוא אחד הרחובות הצרים בעיר, כזה שגם עגלה לא יכולה לעבור במדרכותיו הצרות. להכניס לרחוב הקטן הזה כמות יומית של 500 ילדים שחלקם מגיעים ונאספים בכלים ממונעים היא דבר לא סביר. וזה בלי לדבר על הפרויקט המפלצתי עצמו. צר לנו שהעירייה בוחרת לשסות הורים אלה באלה ולא מייעדת שטחים חומים נוספים לטובת הנושא במקום הקמת משרדי עירייה בזבזניים או מכירת שטחים ליזמים פרטיים. אנו רוצים לקוות שעירייה כמו עיריית תל אביב לא תקריב גילאי 6-3 לטובת גילאי 3-0 ותמצא פתרונות בטוחים טובים וירוקים לכל התושבים תוך דאגה לרווחתם וביטחונם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully