וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

60 מעלות, מתחת לפני האדמה: הדליפה המסתורית בתל אביב

3.1.2021 / 16:38

זה כמה ימים שאדים עולים מן האדמה סמוך לבנייני מגורים בעיר, אך התושבים טרם קיבלו הסבר מה הסיבה לכך. בעירייה טוענים כי ככל הנראה מדובר ב"פגיעה מהעבר בתשתית חשמל", אולם בחברת החשמל טוענים כי לא זוהה קצר בתשתית. "זה מדאיג אותנו", אמרו התושבים

בווידאו: הדליפה המסתורית ברחוב אבן גבירול בתל אביב/צילום: יותם רונן

שלושה ימים עברו מאז החלו לעלות אדי מים מעל פני הקרקע סמוך לבנייני מגורים בתל אביב, וטרם התבררה הסיבה לכך. זאת, כשבעירייה מצביעים היום (ראשון) על תקלה בתשתית חשמל אך בחברת החשמל אומרים כי עדיין לא זוהה המקור לבעיה.

הדיירים שפונו מבתיהם ברחובות אבן גבירול ומרים החשמונאית הורשו לחזור אמש לבתיהם, לאחר שביום חמישי התבקשו לעזוב בעקבות התחממות הקרקע והתופעה שעדיין לא פוענחה.

בעיריית תל אביב הודיעו כי ככל הנראה אבחנו את מקור הבעיה וכן שלא דלפו חומרים מסוכנים. "אנו שמחים לעדכן שככל הנראה הצלחנו לאבחן את מקור התקלה, כאשר בכל מקרה אין חשש לדליפה של חומרים מסוכנים".

אירוע דליפת חומר לא מזוהה באבן גבירול בתל אביב, 3 בינואר 2021. יותם רונן
"הפיצוי שקיבלנו לא כיסה אפילו לילה אחד". זירת האירוע, היום/יותם רונן

"כפי הנראה מדובר בפגיעה מהעבר בתשתית חשמל תת קרקעית שהביאה במגע עם היקוות מים לעלייה בטמפרטורה ותופעת האידוי", פירטו והוסיפו כי "פעולות ניטור ובדיקות קרקע יימשכו בימים הקרובים על מנת לעקוב אחר ירידת הטמפרטורה".

אולם, בחברת החשמל מסרו לאחר מכן כי הם פועלים במקום לאיתור מקור הבעיה, אך טרם הגיעו לזאת: "מזה שלושה ימים נציגי החברה נמצאים במקום ופועלים בשיתוף כל הגורמים לאיתור מקור התופעה. לא זוהה כל קצר חשמלי בתשתיות".

"נבדקת האפשרות כי עבודות תשתית פרטיות שבוצעו בעבר במקום , גרמו לפגיעה בכבלי חשמל תת קרקעיים ובמפגש עם היקוות מים נוצרה התופעה", הסבירו בחברה שהודיעה כי תמשיך בבדיקות.

עיריית תל אביב יפו. שרון בוקוב
"פעולות ניטור ובדיקות קרקע יימשכו בימים הקרובים". בניין העירייה/שרון בוקוב

מאז שחזרו, הדיירים מדווחים על תקלות במערכות המים והחשמל, חוששים מהבור הענק שנפער ברחוב בצמוד לבתיהם, מהחסימות שנעשו לצורך הבדיקות ומכך שפועלים ממשיכים לפעול בשטח. הדיירים טוענים כי עד לרגע זה הם לא קיבלו הסברים או פיצויים מספקים נוכח המצב. מבדיקה במקום עולה כי טמפרטורת המים שנמדדה גבוהה מ-60 מעלות.

איתמר לוי, אחד הדיירים שפונו, אומר לוואלה! NEWS כי הם לא קיבלו הנחיות ברורות מאף גורם מאז נדרשו להתפנות בחמישי בבוקר. "חזרנו היום בבוקר לדירה ובינתיים אנחנו פה. ביום חמישי בבוקר קמנו וראינו מלא אנשים מתחת מרפסת שלנו, שיוצאת ממש מעל הבור הזה", הוא מספר. "בשעה עשר הגיעו שוטרים ואמרו לנו 'זריז תתפנו מפה'. ביקשתי רגע להתארגן כי עבדתי מהבית באותו יום, ואמרתי לחבר'ה בישיבת הזום שמפנים אותי מהבית. לא ידעתי שזה יהיה לשלושה ימים".

אירוע דליפת חומר לא מזוהה באבן גבירול בתל אביב, 3 בינואר 2021. יותם רונן
" מדאיג אותנו". זירת האירוע, היום/יותם רונן

לוי, אגרונום במקצועו, מספר שהפיצויים שקיבלו עקב הפינוי לא מכסים את ההוצאות. "הבנו שאנחנו צריכים למצוא מקום ללכת אליו. פנינו לרווחה ואמרנו שאנחנו צריכים סידור, אז הם השתתפו ונתנו לנו 200 שקלים ללילה. כלומר, בסך הכל קיבלנו מהרווחה שש מאות שקלים פיצוי לכל שלושת הלילות. בסוף לקחנו מלון שעלה לנו כמעט 700 שקלים ללילה, כלומר כל הפיצוי לא כיסה אפילו לילה אחד".

הוא מוסיף שהמידע שהעירייה סיפקה להם עד כה אינו מספק. "לא ידענו בהתחלה מה קורה. הייתה אווירה של סכנה, שהבניין עומד לקרוס או שהאזור עומד להתפוצץ, אבל בסוף לא היה כלום. כרגע אומרים שאין סכנה לקריסה או לפיצוץ ושהאדים אינם רעילים", הוא אומר. "ביקשתי מהעירייה בקשה רשמית שיתנהלו מולנו בשקיפות מלאה, שישתפו אותנו בדוחות הממצאים. ביקשנו להבין מהעירייה מה הם כן מצאו. חוק שימור האנרגיה אומר שאנרגיה אף פעם לא נעלמת, רק משנה צורה, אז זה מדאיג אותנו. אני במקרה מבין בזה בשל המקצוע שלי, וזה מדאיג אותנו כי אנחנו רוצים לראות מדידות".

"אתמול בלילה אמרו שאנחנו יכולים לחזור אבל היו הרבה תקלות של מים וחשמל. יצאו מים עם חלודה. יש פה עדיין עובדים באזור והסיפור עוד לא נגמר. אמרתי למי שפינו אותנו שאנחנו לא במסדר, לא עשיתי משהו רע, בואו נרגיע ונפתור את זה נורמלי. אני לא חייל פה ואני לא נגדכם. החיכוך הזה תמיד קשה", הוא מוסיף.

גבריאל מנדלסון ואור גלוטר, שפונו מביתם ברחוב מרים החשמונאית 27, מספרים גם כן על אי-סדר שהתרחש במהלך הפינוי. "אני הייתי בבית ואור היה בעבודה. דפקו בדלת משטרה בעשר בבוקר והודיעו שיש אירוע, אמרו לנו שזה עלול לקחת כמה שעות", מספרת גבריאל. "יצאתי מהבית עם פיג'מה ולפטופ להמשיך לעבוד, סגרתי את הבית בקטנה. נתקעתי עם פיג'מה למשך שלושה ימים ועברנו להורים וישנו אצלם שני לילות בגלל שהם גרים קרוב. הבנו שיש פיצוי של 200 שקלים ללילה".

גבריאל מספרת שהם עדיין לא קיבלו הסברים למצב. "לא דיברו איתנו. אנחנו רדפנו אחרי המשטרה עד שוועד הבית שלנו לקח פיקוד והעביר לנו מסרים. לא היה לנו מושג מה הולך להיות. וגם כרגע ההסבר לא מספק - מה זה אנרגיה אצורה בקרקע? אנחנו מבינים שעדיין בודקים את זה אבל ההסבר לא לגיטימי".

"לא זכור לנו אירוע דומה בעבר"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "נשללה הימצאותם של חומרים מסוכנים במקום. גם עכשיו יש לנו כוננים בשטח אם במקרה יצוץ חומר מסוכן".

מהמכון הגיאולוגי במשרד האנרגיה נמסר כי "לבקשת העירייה, הגיעו חוקרי המכון הגיאולוגי ובדקו את טמפרטורת הקרקע והמים באזור המדובר. הבדיקה העלתה כי קיימים אזורים בהם הטמפרטורה גבוהה מ-60 מעלות, אך לא נמצאה הסיבה לכך בשלב זה. יש להדגיש כי המכון הגיאולוגי לא בדק את יציבות המבנים, ובכל מקרה הנושא אינו בתחום סמכותו. המכון הגיאולוגי יסייע לעירייה ככל שתזדקק".

מכבאות מחוז דן נמסר כי "ארבעה לוחמים (בסבבים) ממחוז דן - תחנה אזורית תל אביב יפו וגבעתיים, פעלו לניטור והערכת סיכונים ואבטחת האירוע לבקשת משטרת ישראל. לא לקחנו חלק בפינוי הדיירים, ולא זכור לנו אירוע דומה בעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully