וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל מהשבוע הבא: כך יראו עבודות הרכבת הקלה במרכז תל אביב

31.12.2020 / 9:10

העבודות בארבעה מוקדים ברחוב אבן גבירול יצאו לדרך באופן מדורג החל בינואר, וצפויות להימשך שבע שנים. המהלך יכביד על מצוקת החנייה והפקקים וגורר תרעומת מצד בעלי העסקים: "עוד לא שרדנו את הקורונה, איך נתמודד עם זה?". באילו מוקדים יעבדו ומה לוח הזמנים? כל הפרטים

בווידאו: נציגת משרד התחבורה אומרת שהשרה רגב הנחתה להתקדם בפרוייקט המטרו/צילום: ערוץ הכנסת

עם התקדמות עבודות הרכבת הקלה יוקמו בקרוב אתרי בנייה חדשים ברחבי תל אביב, שעתידים לשנות את פני העיר כולה. ההשפעה תהיה משמעותית במיוחד על ציר התנועה המרכזי בעיר, רחוב אבן גבירול, שם יתחילו בחודש הבא עבודות על שלוש תחנות ו"פורטל" אחד, ויחולו שינויים רבים בשגרת החיים של התושבים המתגוררים לאורכו ובעלי העסקים באזור.

מה יכלול פרויקט התחבורה החדש, מתי הוא יסתיים, ולאיזה שיבושים כדאי להתכונן? כך תיראה הגעת הרכבת הקלה אל היעד.

עבודות  הרכבת הקלה ברחוב ארלוזורוב, תל אביב
17 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
עבודות הרכבת הקלה ברחוב ארלוזורוב בתל אביב/ראובן קסטרו

מה יכלול פרויקט התחבורה בתל אביב?

חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), האחראית על הקמת מערכת הסעת ההמונים במטרופולין תל-אביב, תקים שלושה קווים של רכבת קלה - האדום, הירוק והסגול - ושלושה קווי מטרו זאת במטרה לפרוס רשת יעילה, נוחה ומתקדמת של תחבורה ציבורית, שתעמוד לשירות מיליוני הנוסעים בגוש דן.

מהם "מוקדי התארגנות" ו"פורטל"?

מוקדי התארגנות הם אתרים הנמצאים בסמוך לשטחי העבודות, ומשמשים את הקבלן לצורך אחסון ציוד ותפעול כלי העבודה. תכנית שטח התארגנות כוללת בדרך כלל דרכי גישה, לרבות נקודות כניסה לאתר ויציאה ממנו, מיקום עגורנים, מנופים ומכונות קידוח, עמדות תדלוק, כלי ציוד מכני-הנדסי, משרדי אתר ושטחי אחסון. המוקדים יחלשו על שטחים נוספים בעיר, שייחסמו למעבר.

פורטל הוא תחום מסילת הרכבת הקלה שבו עוברת הרכבת מתנועה עילית במפלס הרחוב לתנועה תת-קרקעית ודו-כיוונית במנהרות. אזור זה אינו מקורה, ומשמש כמדרגת ירידה ועלייה בשיפוע המתאים לתנועת הרכבת, באופן בלעדי ומופרד מכלל התנועה ברחוב.

הדמיה של תחנת הרכבת הקלה בכיכר רבין בתל אביב. נת"ע, אתר רשמי
הדמיה של תחנת הרכבת הקלה בכיכר רבין בתל אביב/אתר רשמי, נת"ע

אילו תחנות יוקמו לאורכו של אבן גבירול?

הקו הירוק, שיעבור ברחוב שמחלק את תל אביב לשניים, יכלול שלוש תחנות תת-קרקעיות ופורטל אחד, שהעבודות עליהן יתחילו חודש אחרי חודש החל מסוף השנה.

פורטל נורדאו יסמן את תחילת העבודות בחודש ינואר, וימוקם בין שדרות נורדאו לרחוב יהודה מכבי. אתרי ההתארגנות שישמשו אותו יוקמו בכיכר מילאנו ובגני יהושע פינת רוקח ואבן גבירול.

בתחנת ארלוזורוב יתחילו העבודות בפברואר. אתר ההתארגנות יפעל בארלוזורוב פינת רחוב רמז. לתחנה יהיו שתי כניסות, כשהמזרחית נמצאת במתחם סומל, במפגש הרחובות אבן גבירול וארלוזורוב והכניסה המערבית באבן גבירול 103.

בתחנת כיכר רבין יתחילו העבודות במרץ. אתר ההתארגנות יהיה בשטח הכיכר. לתחנה מתכוננות שתי כניסות: מערבית, שתמוקם בכיכר עצמה, ומזרחית, שתמוקם במפגש הרחובות אבן גבירול ודוד המלך.

בתחנת קפלן יתחילו העבודות באפריל. אתרי התארגנות ימוקמו בחניון צקלג, חניון בני ברית וחניון לסקוב. הכניסה הצפונית לתחנה תהיה במפגש הרחובות קפלן ואבן גבירול, הדרומית במפגש הרחובות לסקוב קרליבך ואבן גבירול והמערבית ברחוב טוסקניני.

הדמיית תחנות הרכבת הקלה ומפת אזורי התחנות ואזורי ההתארגנות

ציר העבודה על הקו הירוק של הרכבת הקלה באזור כיכר רבין בתל אביב/אתר רשמי, -

מה הצפי לסיום העבודות?

העבודה להקמת הרכבת הקלה נחלקת לשני שלבים עיקריים.

השלב הראשון שמתחיל עכשיו להתקדם כולל עבודות להעתקת תשתיות, חפירת תחנות תת קרקעיות וכריית המנהרות, וצפוי להסתיים ב-2024.

השלב השני שיתחיל אחריו כולל ביסוס והנחת מסילות, חשמול והתקנת מערכות הרכבת הקלה, השלמת בניית תחנות ופיתוח נופי, וצפוי להסתיים ב-2027.

עבודות  הרכבת הקלה ברחוב ארלוזורוב, תל אביב
17 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
עבודות הרכבת הקלה ברחוב ארלוזורוב בתל אביב, דצמבר 2020/ראובן קסטרו

לאיזה שיבושים ניתן לצפות?

מבחינה התחבורה, הצירים צפויים להיחסם, וישנם כמה מסלולים אפשריים לשיבושים בהתאם להחלטות שיתקבלו בהמשך: במקרה של הצרת נתיבים, יבוטלו נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים, וכך גם תחנות אוטובוס, שיוסטו לרחובות סמוכים. אם העבודות יגררו ביטול של מקומות חניה, תיווצר תגובת שרשרת של מצוקת חניה ברחובות הסמוכים.

מבחינת המסחר, העבודות יביאו להצרה, ביטול או חסימה של מדרכות, ויחד איתן תיחסם הגישה לבתי עסק. הן צפויות לפגוע במיוחד במקומות שבהם קיימת ישיבה בחוץ, כמו בתי קפה ומסעדות. כמו כן, למשאיות או רכבי משלוחים לא תהיה אפשרות לעצור בסמוך.

מבחינת המגורים באזור, התושבים צפויים להתמודד עם אבק, רעש, קושי להגיע אל ומהבית וצמצום חניות. לא את כל הקשיים ניתן לצפות מראש, אבל חייהם של התושבים ללא ספק ישתנו.

הקו הירוק

  • אורך התוואי: כ-21 קילומטרים
  • יעבור בערים: הרצליה, תל אביב-יפו, חולון וראשון לציון
  • מספר תחנות: 24 עיליות, 4 תת-קרקעיות
  • מספר נוסעים: כ-250 אלף נוסעים מדי יום, כ-65 מיליון נוסעים בשנה
  • מועד הפעלה משוער: 2027

הקו הסגול

  • אורך התוואי: כ-27 קילומטרים
  • יעבור בערים: חבל מודיעין, יהוד-מונוסון, תל אביב-יפו, גבעת שמואל, רמת גן, גבעתיים וערים נוספות
  • מספר תחנות: 43 תחנות
  • מספר נוסעים: כ-250 אלף נוסעים מדי יום, כ-65 מיליון נוסעים בשנה
  • מועד הפעלה משוער: 2026

נתן רג'ואן הוא הבעלים של מסעדת "פם-פם", הממוקמת במבנה לונדון מיניסטור, שיהווה אחד ממוקדי ההתארגנות החדשים. רג'ואן, שהקים בעצמו את המסעדה לפני 45 שנה, סיפר לוואלה! NEWS כי עוד לא קיבל פנייה לגבי גורל הנכס שברשותו. "עוד לא שרדנו את הקורונה, ועכשיו אנחנו מבינים שיחכו לנו אתגרים חדשים ואנחנו לא יודעים איך להתמודד עם זה. בטוח שזה יפגע בנו, לא יודע באיזה רמה. לא דיברו איתנו שום גורם, לא העירייה ולא נציגי הרכבת הקלה", אמר.

שלומי עמרם, בעלי מסעדת "כספי" ברחוב בן יהודה, טען בשיחה עם וואלה! NEWS כי התבקש להתפנות מהעסק ולא קיבל סיוע כספי בתמורה. "נת"ע פינו אותי מהנכס לפני כמעט שנה, בצו מנהלי ביחד עם המשטרה", אמר. "מאז לא פיצו אותי על המעבר שכפו עליי לעשות. עברתי לשכור מקום אחר בצד השני של הצומת".

עבודות  הרכבת הקלה ברחוב ארלוזורוב, תל אביב
17 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
עבודות הרכבת הקלה ברחוב ארלוזורוב בתל אביב, דצמבר 2020/ראובן קסטרו

גליה מסוכנות הנדל"ן "G Estate" הסבירה בשיחה עם וואלה! NEWS כי שוק הנדל"ן ישתנה גם הוא בעקבות העבודות. "שוק השכירויות בוודאי יושפע לרעה מכל העבודות. גם ברמת הקושי להשכיר את הדירות וגם במחירי השכירות, שצפויים לרדת ספציפית ברחובות בהם מתבצעות העבודות. כל המתעניינים ברכישת דירות באזורים הספציפיים בהם צפויים עבודות הרכבת שואלים ובודקים כיצד זה ישפיע עליהם", פירטה.

"במהלך העבודות, סביר שיהיה סוג של קיפאון או ירידה בעסקאות המכירה, אך מבחינת מחירים אני לא צופה ירידה, אלא אם בעל הנכס ממש לחוץ למכור", המשיכה. "כמובן שרוכשים ובעלי נכסים מסתכלים על עבודות אלו גם לטווח הארוך. כל הרחובות בהם יהיו עבודות יעברו מתיחת פנים רצינית והשווי צפוי רק לעלות".

המפה האינטראקטיבית של קווי הרכבת הקלה והמטרו בתל אביב

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "בימים אלה עיריית תל אביב-יפו ממשיכה במימוש החזון התחבורתי, בראשו שיפור מערך התחבורה הציבורית, באמצעות קידום הקמת רכבות קלות, נתיבי תחבורה ציבורית ושיפור רשת קווי האוטובוסים. לצד זאת מעודדת העירייה התניידות בכלים אישיים, תיעדוף ההליכה ברגל ועידוד התושבים למעבר מבעלות על רכב פרטי להתניידות באמצעי תחבורה שיתופיים וציבוריים.

"תכנית קווי המטרו והרכבת הקלה (רק"ל) להסעת המונים הינה תכנית לאומית המקודמת על ידי ממשלת ישראל ומתוכננת מטעם המדינה על ידי החברה הממשלתית נת"ע. העבודות בתל אביב-יפו החלו ב-2018, ומאז מתקדמות ברחבי העיר. את מועדי הכניסה לעבודות כפי שנמסרו מחברת נת"ע ניתן לראות באפליקציית קווי הרק"ל והמטרו בעיר שהקימה העירייה לשימוש הציבור. ללוחות זמנים מדויקים יש להתעדכן מול נת"ע. במקביל לעבודות המקדימות של נת"ע ברחובות בהם תעבור הרכבת הקלה, העירייה מחדשת תשתיות כדי לצמצם ככל הניתן ביצוע עבודות ומטרדים נוספים בעתיד ברחובות אלה.

"אזורי ההתארגנות הינם רבים ונקבעו במסגרת התכנון המפורט לפי מקטעי העבודות. חברת נת"ע נדרשת ליידע אישית את כל בעלי העסקים באזורי העבודות. במקביל, העירייה מיידעת מטעמה את בעלי העסקים לאורך אזורי העבודה הצפויים להתחיל בחודשים הקרובים. בחלק ניכר מהרחובות כבר הושלם התהליך וביתר הרחובות יידוע על ידי נציגי העירייה יושלם בקרוב.

נוסיף כי העירייה פועלת מול משרד האוצר ומשרד התחבורה לאישור הקמת קרן סיוע לעסקים הנמצאים לצד אתרי העבודות לחפירת המקטע התת-קרקעי של הקו הירוק. מדובר בקרן שנייה שתהא דומה בתנאיה לקרן המופעלת כיום לעסקים לצד אזורי החפירה של התחנות התת-קרקעיות בקו האדום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully