וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ נכנס להיסטוריה והודח פעמיים בידי בית הנבחרים. מה עכשיו?

עודכן לאחרונה: 14.1.2021 / 20:31

נשיא ארה"ב עומד בפני משפט הדחה שני בעקבות ההתקוממות בקונגרס, אך זה צפוי לקרות רק אחרי תום כהונתו בעוד שבוע. מה המשמעות של משפט לנשיא לשעבר והאם הרפובליקנים יתמכו? מדריך

בווידאו: טראמפ גינה את המתקפה על הקפיטול, במקביל להדחה/צילום: רויטרס

אחרי שבית הנבחרים הצביע אמש (רביעי) בעד הדחת הנשיא היוצא דונלד טראמפ בעקבות ההסתערות של תומכיו על גבעת הקפיטול, המשפט אמור להתקיים בסנאט. כך אמורה להיראות התקופה הקרובה.

מתי ואיך יתנהל המשפט? באופן רשמי, אחרי ההצבעה בעד סעיף ההדחה על הסתה להתקוממות, אמורה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי לשלוח אותו לסנאט. המשפט צפוי להיפתח רק לאחר תום כהונתו של טראמפ בשל סירובו של מנהיג הרוב הרפובליקני מיץ' מקונל לכנס את המחוקקים לפני 19 בינואר, יום לפני תום כהונת הממשל היוצא וכהונתו שלו.

עד היום התנהלו שלושה משפטי הדחה בסנאט, האחרון שלהם של טראמפ עצמו, שהוא הנשיא הראשון אי-פעם המודח פעמיים על ידי בית הנבחרים. בניגוד לשלושת המשפטים הקודמים, ההליך התנהל בתוך שבוע בלבד, בניגוד לחודשים של דיונים ושימועים במקרים הקודמים. הדמוקרטים האמינו שהעובדה שהאירוע תועד מכל זווית ונוכחותם של רוב חברי הקונגרס במקום בעת ההסתערות.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך ביקורו באלמו, טקסס (גבול ארה"ב - מקסיקו) 12 בינואר 2021. רויטרס
עוד הישג מפוקפק לזכותו. טראמפ/רויטרס

מה הסיכוי להרשעה? בניגוד לבית הנבחרים, שם דרוש רוב רגיל, בסנאט צריך תמיכה של שני שלישים - 67 סנאטורים - כדי להרשיע נשיא. זה מעולם לא קרה, ובמשפט הראשון של טראמפ על אוקראינה-גייט רק רפובליקני אחד תמך במהלך - הסנאטור מיט רומני.

המספרים הפעם לא ברורים. הדמוקרטים אמנם יחזיקו ברוב החל מ-20 בינואר, אך הם זקוקים לאצבעות של עוד 17 סנאטורים רפובליקנים. לפי דיווח בניו יורק טיימס יש כ-20 סנאטורים רפובליקנים הנוטים לתמוך בכך, אך זה רחוק מלהיות ודאי שהם יצביעו בעד. כל העיניים נשואות לעבר הצהרה פומבית של מקונל בנושא, שלפי דיווחים אמר בשיחות סגורות שהוא סבור שטראמפ עבר עבירות שדינן הדחה.

מה משמעות המשפט אם טראמפ כבר לא בתפקיד? הדמוקרטים קיוו להצליח להדיח את טראמפ עוד לפני תום הכהונה. עם זאת, אחרי שסגן הנשיא מייק פנס סירב להשתמש בתיקון בחוקה המאפשר להוציא נשיא לנבצרות אם הוא אינו כשיר לתפקיד וסירובו של מקונל להקדים את כינוס הסנאט, נותרה האופציה לקיים את המשפט אחרי שטראמפ יצא לאזרחות.

המטרה של מתנגדי טראמפ היא להרשיעו בסנאט על מנת למנוע כל אפשרות שיתמודד שוב ב-2024, כפי שנרמז מאז הפסדו בבחירות בנובמבר. אם אכן יורשע במשפט בסנאט, המחוקקים יוכלו להעביר החלטה האוסרת על טראמפ להחזיק בכל תפקיד ציבורי בעתיד בעזרת רוב רגיל.

לוח ההצבעה בבית הנבחרים אחרי הדחת הנשיא דונלד טראמפ, 13 בינואר 2021. רויטרס
לוח ההצבעות בבית הנבחרים על הדחת טראמפ/רויטרס

מה טראמפ אמר בתגובה להדחה? הנשיא היוצא מנותק מהרשתות החברתיות מאז סוף השבוע, ובימים האחרונים הוא חזר כמה פעמים על גינויו לאלימות ולפורעים בקפיטול, אך סירב לקבל אחריות על דבריו ששלהבו את ההמון. אחרי ההצבעה בבית הנבחרים, הוא פרסם סרטון שבו לא התייחס להליך ההדחה נגדו, אלא שב ויצא נגד האלימות.

האם לביידן יהיה תפקיד במשפט? לא. לנשיא הנבחר אין נגיעה להתנהלות בסנאט, אך הוא כן דחק במחוקקים לפנות זמן גם לסוגיות בוערות אחרות שעל הפרק. הסנאט צריך לאשר את המועמדים שלו לתפקידי הקבינט ולדון בחבילת תמריצים חדשה שהוא רוצה להעביר לטובת סיוע לאזרחים שנפגעו ממגיפת הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully