וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מלחמה בוושינגטון": ה-FBI התריע ממהומות אלימות לפני ההסתערות על הקונגרס

13.1.2021 / 3:30

בניגוד להצהרת הרשויות עד כה, בכיר בבולשת הפדרלית חשף כי הארגון הזהיר מפני מהומות שעשויות לפרוץ במהלך התאספות תומכי טראמפ. במקביל, התובעים הודיעו כי האישומים נגד הפורצים עשויים להיות מוחמרים להמרדה - עבירה שהעונש עליה הוא עד 20 שנות מאסר. "זו רק ההתחלה"

בווידאו: תומכי טראמפ פשטו על בניין הקונגרס בניסיון לעצור את מינוי ביידן/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

הבולשת הפדרלית בארצות הברית הזהירה סוכנויות האכיפה מפני מהומות אלימות לפני הפריצה של תומכי הנשיא היוצא דונלד טראמפ לקונגרס של ארצות הברית - כך אמר הלילה (רביעי) בכיר ב-FBI בהצהרה שמסר. דבריו, המגיעים כשבוע לאחר ההסתערות האלימה, עומדים בניגוד להצהרת הרשויות עד כה.

במקביל, אחד מהתובעים האמריקנים הממונים על הטיפול במהומות הודיע כי הם שוקלים להאשים את חלק מעשרות מתומכי הנשיא שהשתתפו בהסתערות על הקפיטול בעבירות המרדה שהעונש עליהן הוא עד 20 שנות מאסר.

הצהרותיהם של בכירי ה-FBI ומשרד המשפטים האמריקני נועדו הן כדי להגן על ההכנות של רשויות אכיפת החוק לקראת השבעת הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, והן כאזהרה בפני המשתתפים באירועים האלימים, כי הם נמצאים על הכוונת ובכוונת הרשויות לעצור אותם ולהביאם לדין גם אם עזבו את וושינגטון.

המהומות בוושינגטון | מחאות של תומכי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מחוץ לגבעת הקפיטול 6 בינואר 2021. AP
שוקלים להחמיר את האישומים. ההמון מחוץ לקונגרס/AP

התובע מייקל שרווין אמר כי הוקם צוות מיוחד לבחינת החמרת האישומים וכי כמה מעשרות העצורים עשויים לעמוד בפני אישומים בעבירת המרדה, שהעונש בגינה עשוי להגיע לעד 20 שנות מאסר. "זו רק ההתחלה," הוא הוסיף.

סטיבן ד'אנטונו, עוזר המנהל האחראי על משרד המבצעים של ה-FBI בוושינגטון, העביר מסר לפורעים שעזבו את וושינגטון ואמר כי "סוכני הבולשת המקומיים שלנו ידפקו על דלתכם", כשהוא מדגיש את המאמץ חוצה המדינות לאתר את המשתתפים בההתפרעות. ד'אנטונו הגן על הטיפול במידע המודיעיני שקדם למהומות ואמר כי הוא שותף תוך 40 דקות עם סוכנויות אכיפת החוק האחרות.

לפי הוושינגטון פוסט, הבולשת האמריקנית הזהירה מפני האפשרות לאלימות חריפה שאף כינתה אותה: "מלחמה בוושינגטון". זאת, בניגוד לכך שרבים מהממונים על סוכנויות האכיפה, כולל מפקד משטרת הקפיטול שהתפטר מתפקידו, אמרו לאחר האירוע כי לא היו מודעים לחששות החמורים והתכוננו רק להפגנה למען חופש הביטוי. עם זאת, משטרת הקפיטול וגופים אחרים לא הגיבו לשאלות בדבר הפער המודיעיני.

סטיבן ד'אנטוני, בכיר ב-FBI, במסיבת עיתונאים. 13 בינואר 2021. רויטרס
דיווחו על האפשרות למהומות. ד'אנטונו בהצהרה, הלילה/רויטרס

על פי כמה גורמים הבקיאים בפרטי המקרה, גם ללא המידע המודיעיני היו התרעות רבות מפני ההפגנות של תומכי טראמפ בבירה. אך משטרת הקפיטול האחראית על המקום לא תגברה את כוח האדם ולא נערכה בשום צורה לאפשרות שההפגנות המתוכננות עלולות להסלים להתפרעויות עצומות ואלימות. יתר על כן, בכירים במשטרה אף דחו את העזרה שהציע הפנטגון שלושה ימים לפני המהומה.

כשהחלו האירועים האלימים בגבעת הקפיטול התבקש לבסוף גיבוי, אך זה לקח יותר משעתיים עד שהגיעו החיילים לקונגרס, בו ההמון השתולל בפנים במשך יותר מארבע שעות.

ברגע שההמון החל לנוע אל הקפיטול, מפקד כוח המשטרה במקום הורה שלא להשתמש בכוח קטלני, מה שמסביר מדוע השוטרים שעמדו מחוץ לבניין לא שלפו את כלי הנשק שלהם. לעתים מתבקשים השוטרים שלא להוציא את אקדחיהם, כדי להימנע מהסלמה או הידרדרות לקרב יריות.

מהומות בבניין הקונגרס בוושינגטון, ארצות הברית, 7 בדצמבר 2021. רויטרס
יותר משעתיים עד שהגיעו החיילים. המהומות בקפיטול/רויטרס

גורמים בעבר ובהווה במערכת אכיפת החוק האמריקנית אמרו כי המצור על הקפיטול, הבית של הסנאט ובית הנבחרים, הוא אחד ממחדלי האבטחה החמורים ביותר בהיסטוריה האמריקנית המודרנית אחרי שאחד מהסמלים הבולטים ביותר לכוחה של אמריקה הפך מוקד לאלימות פוליטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully