וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה חוק מענק לנשים שהוצאו לחל"ת וילדו החל מאוגוסט 2020

עודכן לאחרונה: 11.1.2021 / 22:18

השינוי יאפשר כפל קצבאות לנשים שאיבדו את עבודתן במשבר הקורונה וילדו החל מאוגוסט 2020. ההצעה אושרה בתמיכת ארבעה ח"כים וללא מתנגדים. יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות כץ: "הזדמנות לתקן את העיוותים שנוצרו בסיוע לעצמאים"

בווידאו: הדיון בועדת העבודה התפוצץ מבלי שהצביעו על ימי הבידוד/צילום: ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) את הצעת חוק הביטוח הלאומי, המעניקה כפל קצבאות לנשים שהוצאו לחל"ת וילדו החל מחודש אוגוסט 2020 ועד ה-30 ביוני השנה. החוק יאפשר קבלת דמי לידה לשכירות ולעצמאיות לפי הכנסתן האחרונה הגבוהה ביותר החל מ-2019. ההצעה אושרה בתמיכת ארבעה חברי כנסת ללא מתנגדים.

מוקדם יותר היום, ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק ביטוח לאומי לפיו יינתנו דמי לידה לנשים שילדו בזמן החל"ת. זאת לאחר הסכמות שהגיעו שר האוצר ישראל כץ ומנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר.

התיקון נועד לטפל בבעיה שנוצרה בתקופת הקורונה, על רקע העובדה כי נשים שיצאו לחל"ת אחרי ה-15 במרץ ונכנסו להריון לאחר מכן - אינן זכאיות לדמי לידה, מאחר ונכנסו להיריון בתקופה שאינן עובדות. זאת, כדי למנוע מצב בו הן נפגעות שוב, כיוון שלא בחרו להיות מובטלות אלא הגיעו למצב זה מכורח המציאות. התיקון קובע כי נשים שהוצאו לחל"ת ממרץ 2020 ודמי האבטלה שלהן הופסקו בשל כך - יהיו זכאיות לדמי לידה.

"כל הזכאיות תקבלנה דמי לידה מלאים ועצמאיות אפילו תקבלנה בונוס - הזדמנות לתקן את העיוותים שנוצרו בסיוע לעצמאיים בתקופת הקורונה", בירך יו"ר הוועדה כץ.

ח"כ חיים כץ בוועדת העבודה, 15 בנובמבר 2020. דני שם-טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
במצב הנוכחי נשים נופלות בין הכיסאות. ועדת העבודה, הרווחה והבריאות/אתר רשמי, דני שם-טוב, דוברות הכנסת

חברת הכנסת הילה שי וזאן (כחול לבן) מסרה כי היא "שמחה שבעקבות פנייתי לביטוח הלאומי ולמשרד האוצר, תוקן העיוות שמפלה לרעה עצמאיות שילדו בקבלת דמי לידה. לא ייתכן שדווקא כשנשים אלו צריכות אותנו ביותר - אחרי לידתן ותקופה ארוכה ללא עבודה, המדינה תפקיר אותן עם דמי לידה זעומים ואף ללא דמי לידה כלל, בגלל הימצאותן בחל"ת".

נכון להיום, החוק קובע שלאישה שאינה עובדת לאורך זמן והפסיקה לעבוד בטרם כניסתה להריון - אינה זכאית לדמי לידה. בעקבות משבר הקורונה, נשים רבות הוצאו לחל"ת ואינן עובדות מאז תחילת המשבר. במהלך זמן זה, הן נכנסו להריון ומקבלות דמי אבטלה.

כדי לקבל דמי אבטלה, קיימת חובה להיות זמין ופנוי לעבודה. אך במקביל, לפי חוק עבודת נשים, אסור להעסיק אישה בתקופת הלידה וההורות (חופשת לידה), ועל כן לא ניתן לשלם גם דמי אבטלה בתקופה שלאחר הלידה. במצב הנוכחי נשים אלה נופלות בין הכיסאות ולא זכאיות לא לדמי אבטלה ולא לדמי לידה.

ח"כ הילה שי וזאן. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"לא ייתכן שהמדינה תפקיר נשים כשהן צריכות אותנו". ח"כ הילה שי וזאן/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

מנתוני הביטוח הלאומי עולה כי מדובר בכ-500 נשים כל חודש מפרוץ המשבר - שלא עבדו במהלך כל תקופת ההיריון שלולא התיקון היו נשארות ללא כל הכנסה. לפי התיקון המוצע, שעלותו כמאה מיליון שקלים, המוסד לביטוח לאומי ישלם לאותן נשים את דמי הלידה שהיו משולמים להן אם היו יולדות ביום שבו הופסקה עבודתן. עוד מוצע, כי האוצר ישפה את הביטוח הלאומי על הסכומים וכי ההצעה תחול על לידות שאירעו מ-1 בינואר ועד 30 ביוני השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully