וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ביטלה את ההגבלות על מגעים דיפלומטיים עם טייוואן

10.1.2021 / 11:41

פומפאו הודיע כי ביטל את ההגבלות שכפתה על עצמה וושינגטון במשך עשרות שנים, שלדבריו נועדו לפייס את סין. ממשל טראמפ מגביר את הלחץ על בייג'ינג, שרואה באי חלק משטחה ולא שוללת לכבוש אותו מחדש. השבוע תבקר באי השגרירה באו"ם

בווידאו: ביקור שר הבריאות האמריקני בטייוואן/צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, אמר אמש (שבת) כי הוא מסיר את ההגבלות על המגעים בין פקידים אמריקנים לעמיתיהם בטייוואן. המהלך צפוי להרגיז את סין ולהגביר את המתיחות בין בייג'ינג לוושינגטון בימיו האחרונים של הנשיא דונלד טראמפ.

סין רואה בטייוואן הדמוקרטית חלק מהשטח שלה, ומתארת ​בקביעות את טייוואן כסוגיה הרגישה ביותר בקשריה עם ארצות הברית. בעוד שלארצות הברית, כמו לרוב המדינות, אין יחסים רשמיים עם טייוואן, ממשל טראמפ הגביר את הגיבוי למדינת האי, דרך עסקאות נשק והעברת חוקים שנועדו לעזור לטייוואן להתמודד עם הלחץ מסין.

פומפאו כי במשך כמה עשורים משרד החוץ יצר מגבלות פנימיות מורכבות על היחסים בין גורמים טייוואנים לבין דיפלומטים אמריקנים, אנשי שירות ופקידים אחרים.

"ממשלת ארצות הברית נקטה פעולות אלה באופן חד-צדדי, בניסיון לפייס את המשטר הקומוניסטי בבייג'ינג", אמר פומפאו בהצהרה. "היום אני מודיע שאני מסיר את כל ההגבלות העצמיות".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בביקור בכווית. 4 בצדמבר 2020. רויטרס
יד קשה נגד סין לקראת תום כהונת הממשל. פומפאו/רויטרס

הצעד נראה כניסיון נוסף של פומפאו ושל הממשל הרפובליקני של הנשיא היוצא טראמפ לנקוט יד קשה נגד סין לפני כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד ב-20 בינואר.

בוני גלייזר, מומחית לאסיה מהמרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון, אמרה כי בין היתר, ההגבלות מנעו מנציגים טייוואנים להיכנס למחלקת המדינה, ובמקום זאת התקיימו המפגשים במלונות. לדבריה, "ממשל ביידן לא ישמח בצדק מהחלטה בסדר גודל שכזה מגיעה בימים האחרונים של ממשל טראמפ", אמרה.

גורם בממשל ביידן אמר כי הנשיא הנבחר ימשיך לתמוך "בפתרון בדרכי שלום" לסוגיה בהתאם לאינטרסים הטובים ביותר של אזרחי טייוואן.

טייוואן בירכה על המהלך. גורם בכיר באי המעורה בתכניות הביטחון של האי אמר כי זה השינוי הגדול ביותר במדינות של ארצות הברית ביחס לאי בשנים האחרונות. לדבריו, שתי המפלגות הגדולות בארצות הברית תמיד תמכו במגעים בין ארצות הברית לבין טייוואן. "זה משקף את שיתוף הפעולה הקרוב יותר בנושאים אזוריים ועולמיים", אמר הגורם, שדיבר בעילום שם.

נשיאת טייוואן, צאי אינג-וון ושר הבריאות האמריקאי, אלכס אזר במהלך הצהרות לתקשורת לפני פגישתם בטאיפיי 10 באוגוסט 2020. רויטרס
נשיאת טייוואן ושר הבריאות האמריקני בטייפה, אוקטובר/רויטרס

פומפאו, הרואה בסין את האיום הגדול ביותר על ארצות הברית בטווח הרחוק, השתמש בסוגיית טייוואן כדי ללחוץ סין פעמים רבות לאורך כהונתו. הוא אמר בנובמבר האחרון כי טייוואן, שהתפצלה מסין אחרי מלחמת האזרחים שבה ניצחו הקומוניסטים ב-1949, "אינה חלק מסין". בבייג'ינג הזהירו מהשלכות חמורות. ביום חמישי מרה סין כי ארצות הברית וטייוואן "משחקות באש" בשל ביקורה הקרוב של שגרירת ארצות הברית באו"ם.

במהלך הביקורים האחרונים של בכירים אמריקנים באי, באוגוסט ובספטמבר, שלחה סין מטוסי קרב לאזור האי. הביקור של שר הבריאות אלכס אזאר היה הראשון של בכיר בממשל מאז שוושינגטון ניתקה את היחסים הרשמיים עם טייפה לטובת בייג'ינג ב-1979. למרות אי-ההכרה, ארצות הברית נותרה התומכת הגדולה ביותר של טייוואן בזירה הבינלאומית והיא מחויבת לפי חוק לעזור לה להגן על עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully