וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייוואן רוכשת נשק במיליארדי דולרים מארה"ב מול איומי סין

27.10.2020 / 12:57

האי מצטייד במערכות טילים נגד ספינות, רקטות ומשדרג את חיל האוויר בניסיון לחזק את ההרתעה שלו מול בייג'ינג שלא שולתת לכבוש מחדש את האי. בסין מאיימים בסנקציות על יצרניות הנשק האמריקניות, ומזהירים את ממשל טראמפ מערעור על היציבות

בווידאו: ביקור שר הבריאות האמריקני בטייוואן/צילום: רויטרס

טייוואן אמרה היום (שלישי) כי מערכות טילים ונשק שרכשה לאחרונה מארצות הברית יחזקו את יכולות האי להגן על עצמו מפני סין. זאת, יממה אחרי שבייג'ינג הודיעה כי תפעל נגד יצרניות הנשק האמריקניות הגדולות, בהן לוקהיד מרטין, ריית'ון והזרוע הצבאית של בואינג, שאחראית לעסקה בשווי של 2.37 מיליארד דולר.

מול העליונות הצבאית של סין בתחום הטילים, כוח האדם, הים והאוויר, טייוואן מתקשה לשכנע את התושבים ואת בעלת בריתה החשובה ארצות הברית כי היא יכולה ומוכנה להגן על עצמה. השתיים התפצלו אחרי ניצחון הקומוניסטים במלחמת אזרחים ב-1949, והלאומנים שנמלטו לאי ביססו שם שלטון עצמאי, אך בייג'ינג רואה בטייוואן חלק אינטגרלי משטחה ולא שוללת שימוש בכוח כדי להשתלט עליו מחדש.

דובר משרד ההגנה של טייוואן, שי שון-וון, אמר כי המערכות החדשות, בשווי יחזקו גם את היכולות הא-סימטריות של ארצו, החיוניות במקרה של מלחמה בין שני אויבים לא שווים בכוחם. לדבריו, "זה יחזק את יכולות הקרב הכלליות של טייוואן למען השמירה על השלום והיציבות במצרי טייוואן".

שיגור טיל קרקע-קרקע מסוג "הרפון" מפריגטה של חיל הים הטיוואני במסגרת תרגיל צבאי 16 במאי 2017. AP
מסוגל לפגוע במטרות גם ביבשה. טיל הרפון משוגר בתרגיל של צבא טייוואן/AP

בבייג'ינג, דובר משרד החוץ, וונג וונבין, האשים היום שוב את ארצות הברית בהפרת התחייבויותיה בפני סין בעוד שהיא מחזקת את ביטחונם של מי שתומך בעצמאות האי, כמו נשיאת טייוואן צאי אינג-וון.

הוא אמר לכתבים כי על ארצות הברית לבטל את עסקאות הנשק כדי להימנע מפגיעה נוספת ביחסים עם סין, ואת "השלום והיציבות" באזור. וונג הוסיף כי "סין תנקוט צעדים לגיטימיים והכרחיים כדי להגן בנחישות על הריבונות הלאומית ועל האינטרסים הביטחוניים" שלה.

אתמול עדכן ממשל טראמפ את הקונגרס כי הוא מתכנן למכור לטייוואן מערכת טילי "הרפון", המסוגלים לפגוע בספינות ובמטרות יבשתיות. בואינג אומרת כי הטילים מונחים על ידי GPS ועם ראש קרב במשקל של 226 ק"ג. הם יכולים גם לפגוע במטרות על החוף, באתרים לשיגור טילי קרקע-אוויר, כלי טיס, בנמלים ובמתקני תעשייה.

בשבוע שעבר הוכרזה עסקה נוספת, בשווי 1.8 מיליארד דולר, הכוללת מערכות טילים ורקטות ושדרוג מטוסי F-16 של טייוואן.

נשיאת טייוואן, צאי אינג-וון ושר הבריאות האמריקאי, אלכס אזר במהלך הצהרות לתקשורת לפני פגישתם בטאיפיי 10 באוגוסט 2020. רויטרס
המתיחות מול בייג'ינג נמשכת. נשיאת טייוואן uשר הבריאות האמריקני, באוגוסט/רויטרס

לוושינגטון אין יחסים רשמיים עם הממשלה הדמוקרטית באי, אך לפי החוק עליה להבטיח שטייוואן יכולה להגן על עצמה. בשנים האחרונות התגברו מכירות הנשק, בשל התעצמות צבא סין המוקדשת לשיפור יכולותיה לכבוש את האי.

חיל האוויר הסיני הגביר השנה את פעילותו בסמוך לטייוואן, שרואה שחיקה בכוחותיה ולכן גדלה החשיבות שלה לפתח מערכות נשק חדשות או לרכוש אותן ממדינות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully