וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנועה דלילה, השווקים ריקים ופקקים במחסומים: "מקווים שזה הסגר האחרון"

בכניסות הראשיות לשדרות וחדרה נערכות בדיקות קפדניות, בשוק הכרמל בתל אביב פקחים ובעלי הבסטות התבדחו על דוחות, ובבירה מיואשים מהמכה החדשה לשוק מחנה יהודה. בבוקר הראשון להגבלות, נראה שהאזרחים נענים להן - אך הסבלנות מתחילה להיגמר: "זה קרה רק בגלל פוליטיקה"

בווידאו: פקחים אוכפים את הגבלות הסגר בשוק הכרמל בת"א/צילום: ספיר לוי, עריכה: אסף דרורי

אזרחי ישראל קמו הבוקר (שישי) לתוך יום ראשון של סגר כללי, ובהתאם נרשמה תנועה דלילה בכבישים ובשווקים.

כך, ביחס לימי שישי אחרים, שוק מחנה יהודה לא המה בני אדם, אך חלק גדול מהחנויות והדוכנים נפתחו. בכניסות לשוק הוצבו מחסומים, ובודקים בהם חום לכל הבאים.

שמואל, שעובד בדוכן ירקות, אומר כי כבר זמן מה שאמצע השבוע הקונים הולכים ומתמעטים, אבל השבוע גם בשישי נרשמה המגמה. "לדעתי היה צריך לסגור רק מסעדות וקניונים, לא להגביל תנועה ולסגור שווקים", אומר שמואל.

הוא מספר כי הפקחים והשוטרים חלוקים ביניהם לגבי ההנחיות, והדבר יוצר בלבול. "מבחינת הפקחים זה בסדר שאשים על הדוכן ומבחינת השוטרים לא", אומר שמואל. "אין הבדל אם אשים דברים על הדוכן ואתווכח עם השוטרים, לא בשביל זה יש שוטרים".

כניסת הסגר ההרמטי, שוק מחנה יהודה, ירושלים, 8 בינואר 2020. רוני כנפו
"פחות אנשים מבדרך כלל". בדיקות חום בשוק מחנה יהודה/רוני כנפו

מרים, שמגיעה לשוק בקביעות מדי יום שישי, מאשימה את הפוליטיקה במצב הנוכחי. "תהיתי אם יהיה פתוח, ואני רואה שכן. אבל הרבה פחות אנשים מבדרך כלל", היא מספרת, "הסגר היה צריך לקרות קודם - היה צריך בחנוכה, כי אז לא היינו מגיעים למצב הזה, זה קרה בגלל פוליטיקה. אני מקווה שזה יהיה הסגר האחרון".

בין הדוכנים אפשר למצוא את ששון, בעל קצבייה בשוק, שאופן טיפול הממשלה במשבר שכנע אותו לתמוך במפלגה החדשה שהקים ירון זליכה. "נתניהו הרס את כל המשק: דואג לליצמן, לדרעי, הרב קנייבסקי... נתניהו דואג לסופרים, דואג לדתיים", האשים ששון, "זה שוק מחנה יהודה - תראו. אדון ביבי נתניהו תראה מה עשית. אני איש ימין, לא יכול לראות את השחיתות שדואגים רק למגזרים. זה כישלון אחד גדול, דואג לעשירים, למגזרים מסוימים". בעודו מוחה על היעדר האכיפה בחברה החרדית, כבר מאחוריו גבר חרדי שהגיב לו. "הנה, אני עם מסיכה", אמר.

כניסת הסגר ההרמטי, שוק הכרמל תל אביב יפו, 8 בינואר 2020. ניב אהרונסון
הפקחים ובעלי הבסטות מתבדחים. שוק הכרמל בתל אביב בתל אביב/ניב אהרונסון

בתל אביב, בינתיים, שוק הכרמל בתל אביב נותר פתוח ברובו, אך האווירה היא אחרת. הפקחים שמטיילים בשוק מתבדחים עם בעלי הבסטות, ובינתיים רק מזהירים שלא ימכרו לעוברים ולשבים, אלא יפעלו רק במשלוחים.

"אמר לי עכשיו הפקח, 'תיזהר שלא תחטוף דוח היום', שאסור לי למכור כאילו. הם כל הזמן מאיימים", אומר בעל דוכן בשוק.

תחילת הסגר ההרמטי, בני ברק, 8 בינואר 2021. ראובן קסטרו
תחילת הסגר בבני ברק, הבוקר/ראובן קסטרו

מתווה הסגר המהודק

  • פעילות מערכת החינוך תופסק לחלוטין, למעט החינוך המיוחד
  • פעילות המשק תצומצם למקומות עבודה חיוניים בלבד
  • ההתקהלויות יצומצמו ל-5 אנשים במקום סגור בלבד ו-10 אנשים בשטח פתוח
  • תפילה במבנה תהיה מותרת עד 5 אנשים במקום 10
  • מגבלת אלף המטרים תישאר על כנה
  • צמצום התפוסה בתחבורה הציבורית ל- 50%
  • ביטול ההיתר ליציאה לצורך פעילות להפגת בדידות עבור אזרחים ותיקים
  • הפגנות יוחרגו ממגבלת המרחק ויותרו לפי התקנות
  • איסור שהייה בבית מגורים של אדם אחר
  • מי שרכש כרטיסים לפני הסגר יורשה לטוס לחו"ל במהלכו
  • הנכנסים לישראל ממדינות מסוכנות יועברו לבידוד במלוניות
שוק הכרמל בתל אביב, בבוקר הראשון של הסגר. 8 בינואר 2021. ראובן קסטרו
שוק הכרמל הריק בתל אביב, היום/ראובן קסטרו

"כולם מבינים שהמצב חמור"

שתי יציאות וכניסות יש בעיר שדרות. המחסום המשטרתי בכניסה הראשית בדק כל רכב שיצא מהעיר, ולא פסח אפילו על אחד. מנגד בכביש הכניסה הסמוך, לא נבדקו כלי הרכב כלל, וכל מי שרצה להיכנס ולצאת עשה זאת ללא הפרעה.

ובכל זאת, הסגר מורגש. מתחמי הקניות בעיר שדרות היו כמעט ריקים חוץ מהסופרים, וקשה היה לראות אנשים ברחובות. בדרך כלל, בימי שישי מתחם ה-"מול 7" מלא באנשים, אבל היום הוא כמעט ריק לגמרי, מלבד הסופר הגדול.

פרוייקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, ביקר הבוקר במתחם החיסונים של "כללית" בעיר. "אנחנו בעיצומו של מבצע חיסונים גדול ומוצלח, ואני קורא לאוכלוסיות היעד בשדרות וסביבתה להמשיך ולהתחסן. במקביל, עם תחילתו של הסגר, חשוב להקפיד על ההנחיות, להימנע מהתקהלות, מביקור אצל אחרים ולהמשיך לעטות מסכה. האור כבר בקצה המנהרה", מסר אש, שלווה בראש העיר אלון דוידי, וראש המועצה האזורית שער הנגב, אופיר ליבשטיין.

שוטרים אוכפים את תקנות הסגר בשדרות, בבוקר הראשון לאחר כניסתו לתוקף. 8 בינואר 2021. שי מכלוף
שוטרים אוכפים את הסגר בשדרות, היום/שי מכלוף

גם בנתיבות מרגישים מציאות אחרת, אפילו שבניגוד לשדרות, השוטרים בכניסה הראשית לעיר בדקו רק את הנכנסים - ולא את היוצאים. "מרגישים היטב את הסגר, זה לא כמו יום שישי רגיל. עכשיו אנשים משתדלים להישאר בבתים", אמר תושב העיר. "הפעם נראה שישנה הקשבה, כולם מבינים את המצב החמור".

גם במחסום הכניסה לחדרה ניכר היה כי רוב מוחלט של הנהגים היו בדרכם לעבודה חיונית, ורובם ככולם צוידו באישורים המתאימים. הבידוק היה דקדקני, ונדמה כי הנהגים הבינו שהפעם המשטרה מתכוונת לאכוף את ההנחיות בתקיפות.

בדקו את מגמת התחלואה ביישוב שלכם:

שוק הכרמל בתל אביב, בבוקר הראשון של הסגר. 8 בינואר 2021. ראובן קסטרו
אווירה אחרת. שוק הכרמל, היום/ראובן קסטרו

בעקבות האכיפה המוגברת, נרשמו עומסי תנועה רבים ברחבי הארץ. בערים וביישובים, משתתפים פקחי הרשויות המקומיות במאמצי האכיפה של ההגבלות על המסחר.

בסך הכול, נרשמו ביממה האחרונה 3,319 דוחות בגין הפרות שונות של תקנות הסגר ושל הנחיות משרד הבריאות. מהמשטרה נמסר כי רובם ניתנו בגין יציאה ממקום מגורים למטרה או פעולה שאינה מותרת.

תחילת הסגר ההרמטי, רחוק רבי עקיבא ריק,  בני ברק, 8 בינואר 2021. ראובן קסטרו
תנועה דלילה גם בבני ברק, הבוקר/ראובן קסטרו

כך בטייבה פוזר אירוע עם כמאה משתתפים שרובם לא עוטים מסיכה כלל. למארגנים נרשמו דוחות. גם בראשון לציון, פוזרה מסיבה רבת משתתפים, עם כ-120 חוגגים, שאף תקפו את השוטרים והשליכו לעברם בקבוקי זכוכית. כמאה דוחות נרשמו למשתתפים.

בביתר עילית, שוטרים פיזרו התקהלות בבית כנסת בעיר ועצרה לחקירה את אחד המתפללים בחשד לתקיפת שוטרים. לטענת המשטרה, עם כניסת הכוחות למבנה החלו המתפללים ליידות אבנים לעברם ולעבר הניידות. בעקבות זאת, הוזעקו למקום כוחות נוספים לסייע בפיזור ההתקהלות.

בנוסף, ביער מיר שבצפון ירושלים, פיזרה המשטרה מסיבת טבע. שוטרים ופקחים שהגיעו למקום בעקבות דיווח חילקו למשתתפים דוחות בגין הפרת הנחיות הסגר ואי עטיית מסיכה ופיזרו אותם לביתם.

שוטרים אוכפים את הסגר שהוטל בשל התפשטות התחלואה בקורונה, בבוקר שלאחר כניסתו לתוקף. בכביש 65 ליד חדרה. 8 בינואר 2021. שלומי גבאי
בדיקות קפדניות ליד חדרה, הבוקר/שלומי גבאי

מ"מ המפכ"ל קובי שבתאי הגיע הבוקר ביחד עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה למחלף עין חמד, שם קיבלו השניים סקירה על פריסת המחסומים מראש אגף התנועה, ניצב אלון אריה. השר אוחנה בירך את שבתאי ורמז כי בקרוב ימונה לתפקיד באופן קבוע. מ"מ המפכ"ל הדגיש כי המשטרה תגלה רגישות בסגר, אך תעמוד על אכיפת התקנות.

"המשטרה פרוסה בכל המדינה. יש למעלה מ 220 מחסומים בערים ועוד 25 מחסומים של אגף התנועה בצירים הבין עירוניים. יש כוחות שפרוסים בשטחים כפריים", אמר שבתאי. הוא ציין כי "נעשה מאמץ לאכוף את הסגר בצורה הומנית ורגישה אך נחושה", אך התעקש כי "לא נעבור לסדר היום וננהג ביד תקיפה כלפי מי שיפר את ההנחיות והוראות".

"מי שמתכנן לצאת הלילה למסיבת טבע אני מציע לו לא לעשות את זה", סיכם שבתאי. "אני צריך לתת צל"ש לציבור על ההתנהגות. אני מצפה לאחריות אזרחית וציבורית וביחד נעבור את השבועיים האלה".

ביקור שוטרים במחסום חמד. השר אמיר אוחנה וממלא מקום המפכ״ל, יעקב קובי שבתאי, 8 בינואר 2021. ראובן קסטרו
מ"מ המפכ"ל קובי שבתאי במחלף חמד/ראובן קסטרו

ההגבלות הנוקשות, שכוללות את סגירת כל מערכת החינוך וצמצום פעילות המשק, יימשכו שבועיים ועל פי ההערכות ייתכן ויוארכו מעבר לכך.

בשונה מהשבועות האחרונים, כל מסגרות החינוך, מהגנים והפעוטונים ועד התיכונים - ייסגרו. זאת, מבלי להתחשב בצבעי הערים לפי תכנית הרמזור. החינוך המיוחד הוחרג מההשבתה.

מפת חסימות הכבישים לקראת הסגר. דוברות משטרת ישראל
מפת חסימות הכבישים/דוברות משטרת ישראל

כמו כן, במהלך תקופת הסגר, תחול מגבלת יציאה של עד קילומטר ממקום המגורים. גם במגבלת הקילומטר, לא ניתן יהיה לשהות בביתו של אדם אחר.

זאת, למעט כמה חריגים שהוגדרו ובהם יציאה להתחסנות, טיפול רפואי או סוציאלי, הפגנה, הליך משפטי, יציאה לצורך פעילות ספורט (שלא בדרך של הגעה למקום בכלי רכב), העברת קטין בין הוריו הפרודים, יציאה למקום עבודה או למסגרת חינוכית שפעילותה מותרת, יציאה לצורך השתתפות בהלוויה, בחתונה או בברית (בכפוף למגבלת ההתקהלות).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully