וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכשיר המתעד נתוני נסיעת נהגים ברכבים כבדים אושר לשימוש: "מפלילים את הנהג"

4.1.2021 / 23:05

הטכוגרף הדיגיטלי מאפשר מעקב, ניטור ופיקוח מדויק יותר אחר שעות העבודה והמנוחה של נהגי המשאיות והאוטובוסים. הוא יחליף את זה האנלוגי, הפרוץ לזיופים ושמוביל לשעות נהיגה ארוכות ולעיתים לתאונות. גופים בתחום התחבורה מתריעים: מטילים את האחריות על הנהגים

בווידאו: ליקויים במשאיות/צילום: אור ירוק

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) את התקנות שיכניסו לשימוש את הטכוגרף הדיגיטלי במשאיות ובאוטובוסים. הטכוגרף הדיגיטלי הוא מכשיר המשפר משמעותית את היכולת לעקוב אחרי שעות העבודה של הנהגים, והנתונים שלו נשמרים לפרקי זמן ארוכים יותר. כמו כן, הוא מאפשר בקרה ופיקוח מרחוק על שעות העבודה של כל נהג.

בשנים האחרונות מיוצרים כל כלי הרכב הכבדים כאשר המערכת הזו מותקנת בהם, אך זו מפורקת עם הגעת כלי הרכב לישראל ובמקומה מותקנת דסקית הטכוגרף האנלוגי, שפרוצה יותר לזיופים. האפשרות לשנות את הנתונים מובילה חלק מהנהגים לשעות נהיגה ארוכות במיוחד, הגורמות לעיתים לתאונות דרכים. כלי הרכב הכבדים בישראל מהווים רק כ-5% מכלל כלי הרכב המדינה, אך שיעור המעורבות שלהם בתאונות עומד על 37%.

הוועדה התכנסה לדיון חוזר בתקנות, לאחר שבשבוע שעבר סירב יו"ר הוועדה יעקב מרגי (ש"ס) לאשר אותן. זאת, לאור פערים רשלניים בתקנות וביכולת לאכוף אותן כראוי על ידי המשטרה כפי שהוצגו על ידי משרד התחבורה.

רכב כבד בכבישי ישראל. ראובן קסטרו
למרות אישור התקנות, הכניסה שלהן לתוקף תתרחש רק בעוד חצי שנה/ראובן קסטרו

הפערים נגעו לחוסר היכולת של המשטרה לדרוש הצגה של הטכוגרפים ללא צו, קצב ההתקנה של הטכוגרף בכלי רכב (אלו החדשים יחויבו בהתקנה, ובישנים יותר יהיה המעבר הדרגתי - ק"כ) ופרקי הזמן בהם יחויבו החברות לשמור את הנתונים. למרות אישור התקנות, הכניסה שלהן בפועל לתוקף תוכל להתרחש רק בעוד כחצי שנה, עם הצטרפות ישראל לאמנה האירופית הנוגעת לשעות ההעסקה של הנהגים.

שרת התחבורה מירי רגב בירכה על אישור התקנות ואמרה כי "מדובר באחת הרפורמות החשובות ומשמעותיות ביותר בענף הרכב, שיאפשרו לצמצם את מעורבותם של כלי רכב כבדים בתאונות הדרכים ויגבירו את בטיחותם של כלל משתמשי הדרך".

ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית בירכו על האישור ואמרו כי "זהו יום היסטורי. מדובר בתקנות אשר מצילות חיים של ממש וישימו סוף לשעות הרבות בהם נהגים נוהגים על הכביש. מדינת ישראל צועדת קדימה להבטחת שלום הנהגים והנוסעים. זהו עוד צעד משמעותי ביותר בקידום ושיפור מעמדם המקצועי של נהגי האוטובוסים בישראל".

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים. ליאת מנדל, אתר רשמי
סבור שהטכוגרף הדיגיטלי לא מספיק ויש לתקן את התקנות. גבי בן הרוש/אתר רשמי, ליאת מנדל

לעומת זאת, ישנם לא מעט גופים מקצועיים שהצביעו על כך שהתקנות שאושרו רחוקות מלספק מענה, שכן הן מטפלות בתסמינים ולא בבעיה האמיתית ממנה סובל שוק הרכב הכבד.

יו"ר מועצת המובילים, גבי בן הרוש, מסביר שכל עוד לא תטופל התקנה הנוגעת לשעות העבודה והמנוחה של הנהגים, תקנה 168, המעקב באמצעות הטכוגרף הדיגיטלי לא יתרום לקידום הבטיחות. "בטכוגרף הדיגיטלי מדובר בדיסקט מחשב שנמצא במשאית ובאוטובוס ואיננו מאפשר לעקוב אחרי הנהג. יש נהגי אוטובוס שעובדים משמרת אחת ועוברים לחברה אחרת לעבוד במשמרת שנייה, אז איך אפשר לפקח על זה?", אומר בן הרוש.

הוא מוסיף כי "משרד התחבורה מבקש שלא להתנות את הטכוגרף בתיקון תקנה 168 (שעות עבודה ומנוחה - ק"כ), אבל התקנה הזאת לא ברורה. אנו יום יום בבתי המשפט בגלל זה, אני מלווה את משרד התחבורה כמעט 20 שנה והם אומרים שיבואו עם תיקון התקנה".

תאונת דרכים בין משאית ורכב פרטי בכביש 91 סמוך לצומת בית הערבה, 7 בפברואר 2018. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
"צריך שהתקנות יהיו ברורות". תאונת דרכים בין משאית לרכב פרטי בכביש 91/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

בעיה נוספת עמן מתמודדים הנהגים, שרק צפויה להחריף עם כניסת הטכוגרף, היא סוגיית איזורי המנוחה. "הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות. אז יופי, הבאנו את הטכנולוגיה, הטכוגרף חי, קיים ונושם, אבל איך אנחנו מיישמים אותו?", שואל בן הרוש. "הוא מאותת לנהג לעצור, אבל איפה הוא עוצר? אנחנו לא רוצים להיות עבריינים, לא רוצים להפליל את הנהגים ולא את החברות, אבל צריך שהתקנה תהיה ברורה".

מנכ"ל מועצת המובילים, דוד כוכבא, הצטרף גם הוא לבקשה להתנות את כניסת הטכוגרף הדיגיטלי למהלכים של עדכון שעות העבודה והמנוחה של הנהגים ובניית אזורי חניה ומנוחה. "אם הוועדה יכולה פרוצדוראלית להתנות את כניסת הטכוגרף הדיגיטלי בכך שישבו ויסכמו את נושא תקנה 168, אנחנו תומכים בזה כמובן ואפילו תומכים נלהבים" אומר כוכבא. "אני מצרף לכך את הבקשה לאמירה משמעותית של הועדה שמדינת ישראל תקדם אזורי חנייה ומנוחה - אין אזור חניה אחד במדינה!".

תם פרומוביץ, ראש ענף תחבורה בארגון כוח לעובדים, מצביע על הבעייתיות בתקנות הטכוגרף הדיגיטלי שמפנות את האצבע המאשימה ואת כלי האכיפה כלפי הנהגים עצמם. "ועדת הכלכלה בשיתוף ההסתדרות הלאומית מכרו כאן את הנהגים בתמורה לכותרת", הוא אומר.

"תקנה 168, העוסקת בדיני נפשות, עמומה ופתוחה לפרשנות ומשום מה בחרו להתעלם ממנה ולדחות את הדיון לאחרי הבחירות. מהנוסח הנוכחי כלל לא ברור האם ההפסקה לה זכאים הנהגים - חצי שעה על כל ארבע וחצי שעות נסיעה - כוללת חצי שעה רציפה", תוהה פרומוביץ. "האם ניתן 'לפרק' את חצי השעה לעשר דקות בנפרד? התוצאה היא שהנהגים לא רעננים, לא מרוכזים ומסכנים את חייהם וחיי הנוסעים ולבסוף פשוט עוזבים את הענף".

את הסיבות להתעלמות וחוסר המוטיבציה לשנות את התקנה תולה פרומוביץ באינטרסים כספיים. "משרד התחבורה ציין בדיון כי הסיבה שלא מבהירים את התקנה היא שאלה כספית. כלומר, המדינה קורצת עין בפני חברות התחבורה הפרטיות, שמן הסתם דואגות רק לרווחיהם, ולא לוקחת אחריות על חיי אדם - של נהגים ושל נוסעים כאחד. כל שהטכוגרף שינה הוא הגברת הענישה על הנהגים והסרת האחראיות מצד המעסיקים", הוא מסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully