וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בצרפת על קצב חיסוני הקורונה: "סקנדל לאומי"

4.1.2021 / 20:11

כ-500 איש בלבד התחסנו בשבוע הראשון למבצע, והממשלה סופגת אש על הגישה הזהירה שנקטה על מנת לא להיתפס כמי שמכריחה אנשים להתחסן. "לקבל חיסון הפך לקשה יותר מלקנות מכונית", אמר נשיא חבל אזורי שבו בתי החולים קורסים תחת העומס

בווידאו: מתן חיסוני קורונה לקשישים בצרפת/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

הגישה הזהירה של ממשלת צרפת במתן חיסוני הקורונה התפוצצה בפרצופה, אחרי שבקושי 500 איש התחסנו בשבוע הראשון למבצע, ובכך עוררה כעס מחודש על ניהול המאבק במגיפה. היום (שני) קיים נשיא המדינה עמנואל מקרון פגישה מיוחדת עם בכירי ממשלתו, שבה דנו באסטרטגיית החיסונים והתפתחויות אחרות הקשורות למגיפה.

האשמה על האטיות במתן החיסונים של חברת פייזר האמריקנית וביונטק הגרמנית נקשרה בניהול כושל, במחסור בכוח אדם במהלך חופשות החג ובמדיניות הסכמה מורכבת, שנועדה לשכך את הספקות החריגים בקרב הציבור הצרפתי ביחס לחיסונים.

רופאים, ראשי ערים ופוליטיקאים מהאופוזיציה קראו היום להאיץ את קצב החיסונים. "זה סקנדל לאומי", אמר ז'אן רוטנר, נשיא חבל גרנד-אסט שבמזרח המדינה. מספר הנדבקים באזור מזנק, וכמה מבתי החולים לא יכולים לקלוט חולים נוספים. "לקבל חיסון הפך לקשה יותר מלקנות מכונית", אמר לערוץ "France 2".

בת 78 מקבלת חיסון לנגיף הקורונה בבית חולים סמוך לפריז, צרפת 27 בדצמבר 2020. AP
רק 516 איש התחסנו בששת הימים הראשונים. אישה מתחסנת בצרפת, בשבוע שעבר/AP

בצרפת, שבה חיים 67 מיליון איש, התחסנו 516 בני אדם בששת הימים הראשונים במבצע. בגרמניה יותר מ-200 אלף איש קיבלו את הזריקה הראשונה במהלך השבוע הראשון, ובאיטליה יותר ממאה אלף, אך גם הן סופגות ביקורת חריפה על התגובה האטית להגנת הציבור מפני המגיפה, שגבתה עד כה את חייהם של יותר מ-1.8 מיליון איש בעולם.

גם במקומות נוספים המצב טוב מבצרפת: מספר המתחסנים לנפש בישראל הוא הגבוה ביותר בעולם, בעוד שבבריטניה הכניסו היום לשימוש חיסון שני, של חברת אסטרהזניקה ואוקספורד. ארצות הברית וסין חיסנו כבר מיליונים מאזרחיהן, אך באחוזים קטנים ביחס לגודל אוכלוסיותיהן.

צרפת החלה בקמפיין החיסונים ב-27 בדצמבר בבתי האבות, בשל מספר הקורבנות הגבוה במיוחד בקרב הדיירים המבוגרים. עם זאת, בשל החשש שבעלי בעיות קוגנטיביות יתחסנו נגד רצונם, הממשלה מנהלת תהליך סינון ממושך לפני מתן החיסונים, מתוך רצון להימנע ממצג של כפייה.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון במהלך כנס (וידאו) של האיחוד האירופאי 30 בדצמבר 2020. AP
נתוני התמותה בצרפת הם מהגבוהים בעולם. הנשיא עמנואל מקרון, בשבוע שעבר/AP

אף שצרפת סובלת מנתוני תמותה מהגבוהים בעולם, עם יותר מ-65 אלף מתים, הסקרים מראים שרבים חוששים מהחיסונים לנגיף. הם זוכרים שערוריות עבר עם תרופות מקומיות, חוששים מהמהירות שבה פותחו החיסונים ומהשלכותיהם לטווח ארוך, ותוהים לגבי הרווחים שמניבים מהם חברות התרופות.

ואולם, רבים אחרים בצרפת נחושים להתחסן והביעו תסכול מהאטיות המפתיעה. "אנחנו עושים הכול כדי לעודד אנשים להתחסן", אמר פרדריק ליירט, מנהל בית חולים בשטרסבורג, שם המחלקה השיקומית הגריאטרית החלה היום במתן החיסונים. הוא תקף את המסרים הסותרים מבכירים במדינה, שלדבריו אומרים "'לכו להתחסן', אבל אנחנו נעשה זאת באטיות מאחר שזה עשוי להיות מסוכן".

עם זאת, הוא מאמין כי אחרי שמיליוני אנשים במדינות ברחבי העולם כבר התחסנו, הגישה מתחילה להשתנות. הממשלה שינתה את המדיניות במהלך סוף השבוע כדי לאפשר חיסונים מידיים לעובדי רפואה בני 50 ומעלה, לצד דיירים בבתי אבות. בהמשך החיסונים יהיו נגישים לקבוצות אחרות באוכלוסייה.

בעיות דומות צצו במדינות אחרות באירופה, אך בנציבות האירופית הגנו על אסטרטגיית החיסונים הקולקטיבית של האיחוד, ואמרו כי הבעיה העיקרית היא מחסור ביכולת יצור מקומית. סוכנות התרופות האירופית, הרגולציה הרפואית של 27 מחברות הגוש, תדון היום באישור לשימוש בחיסון של חברת מודרנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully