וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בבריטניה סירב להסגרת מייסד ויקיליקס לארה"ב: "חשש שיתאבד"

עודכן לאחרונה: 5.1.2021 / 9:34

אסאנג' מואשם בארה"ב בריגול ובחדירה למחשבי ממשל עם הדלפת מסמכים צבאיים ודיפלומטיים, אך השופטת קבעה כי הבידוד שבו יוחזק לא ימנע ממנו לשים קץ לחייו. וושינגטון תערער, אף שבעבר דווח כי טראמפ שוקל חנינה. הוא הסתתר שנים בשגרירות אקוודור בלונדון עד שנעצר ב-2019

בווידאו: ביהמ"ש בבריטניה דחה את בקשת ההסגרה של אסאנג'/צילום: רויטרס

בית משפט בבריטניה דחה היום (שני) את בקשת ההסגרה של מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' לבריטניה. השופטת ונסה ברייטסר אמרה כי היא דחתה את הבקשה בשל החשש שאסאנג' ישים קץ לחייו. הוא מבוקש בארצות באשמת ריגול וקשירת קשר לפריצה למחשבים ממשלתיים בתחילת העשור הקודם. הרשויות בארצות הברית אמרו כי יערערו על ההחלטה והביעו אכזבה ממנה, ומקסיקו הציעה מקלט מדיני לאסאנג'.

הרשויות בארצות הברית מאשימות את אסאנג' בן ה-49, יליד אוסטרליה, בשחרור מסמכים צבאיים סודיים ותכתובות דיפלומטיות באתר ההדלפות ב-2010 וב-2011. הוא אומר כי הוא חשף עוולות צבאיות, אך בוושינגטון טוענים כי הוא סיכן את חייהם של מאה איש, וכ-50 מהם קיבלו עזרה. חלקם ברחו מארצותיהם לארצות הברית או מדינות אחרות בשל החשש לחייהם. עורכי דינו אמרו כי העמדתו לדין היא פוליטית בהובלת נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ, וכי הסגרתו מאיימת על עבודתם של עיתונאים.

השופטת בבית המשפט בלונדון דחתה את רוב טענות ההגנה שלו, אך אמרה כי אין להסגירו בשל חשש שישים קץ לחייו והיא הורתה לשחררו. "לאור תנאי הבידוד הכמעט מוחלט שעומדים בפניו, אני משוכנעת שהפרוצדורות (שציינו הרשויות בארצות הברית) לא ימנעו מאסאנג' למצוא דרך לשים קץ לחייו", אמרה.

חלק מתער נמצא בתא המעצר שלו בלונדון לאחר מעצרו, והוא סיפר לצוות הרפואי על מחשבותיו האובדניות. הוא יוחזר לתאו, וסנגוריו יגישו בקשה לשחרורו בערבות ביום רביעי שתכלול לטענתם הוכחות לכך שהוא לא יימלט. לטענת סנגוריו, אם יורשע, אסאנג' עומד בפני 175 שנות מאסר, בעוד שהממשל האמריקני אמרו כי העונש הצפוי לו הוא בין ארבע לשש שנות מאסר.

תומכת של מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' מחוץ לבית המשפט בלונדון, בריטניה, 4 בינואר 2021. רויטרס
תומכת של אסאנג' מפגינה מחוץ לבית המשפט בלונדון, היום/רויטרס

אסאנג' נאסר בבריטניה למשך 50 שבועות במאי 2019, אחרי שהפר את תנאי השחרור בערבות שלו כשהתחבא בשגרירות אקוודור בלונדון במשך שבע שנים. הוא נעצר באותה שנה אחרי שגורש מהשגרירות, שם הסתתר מפני הסגרה אפשרית לשבדיה באשמת תקיפה מינית. הוא הכחיש זאת, ובהמשך התיק נגדו נסגר.

אסאנג', שלבש חליפה כחולה ועטה מסיכה ירוקה בזמן הדיון, עצם את עיניו בעת הקראת גזר הדין. ארוסתו סטלה מוריס, שיחד עמו הביאה שני ילדים לעולם, בכתה וקיבלה את תמיכתה של העורכת הראשית של ויקיליקס, קריסטין הרפנסון, שישבה לצדה.

"זהו צעד ראשון בדרך לצדק", אמרה מוריס, שהפצירה בטראמפ להתערב לטובתו.

תומכיו רואים באסאנג' לוחם אנטי-ממסדי שנרדף בשל חשיפת פשעים שעשתה ארצות הברית במלחמותיה באפגניסטן ובעיראק. הם אומרים כי הוא נרדף פוליטית כחלק ממתקפה נגד העיתונות וחופש הביטוי.

עם זאת, השופטת דחתה היום את קו ההגנה הזה. היא אמרה כי אין מספיק ראיות לכך שממשל טראמפ לחץ על התובעים בתיק וכי יש מעט מאוד ראיות לכך שהנשיא עוין כלפיו. לדבריה, אין אף ביסוס לטענות שהוא לא יזכה במשפט הוגן בארצות הברית או שהתובעים רוצים להעניש אותו. היא קבעה כי מעכשיו חרגו מעיתונאות חוקרת.

סטלה מוריס, בת זוגו של ג'וליאן אסאנג', אחרי הפסיקה נגד הסגרתו לארה"ב, לונדון, בריטניה, 4 בינואר 2021. AP
בכתה מאושר. ארוסתו של אסאנג' אחרי הפסיקה, היום/AP

בתחילת השנה שעברה אמר פרקליטו של אסאנג', אדוארד פיצ'גרלד כי טראמפ הציע לו חנינה אם יגיד שרוסיה איננה מעורבת בהדלפת מיילים מהמפלגה הדמוקרטית. מדובר בסדרת הודעות דואר אלקטרוני, שהביכו את הקמפיין של הילרי קלינטון לנשיאות, לאחר שנפרצו ופורסמו בוויקיליקס בשנת 2016.

פרקליטו סיפר כי חבר הקונגרס הרפובליקני דיינה רורבאקר פגש את אסאנג' בן ה-48 כשעדיין שהה בשגרירות אקוודור באוגוסט 2017. על פי הצהרתה של עו"ד ג'ניפר רובינסון, המייצגת את אסאנג', פיצ'גרלד אמר לבית המשפט כי "רורבאקר פגש את אסאנג' ואמר, בהוראת הנשיא, שהוא מציע לו חנינה או דרך כלשהי החוצה, אם אסאנג' יגיד שרוסיה לא קשורה להדלפות מהמפלגה הדמוקרטית". השופטת ברייטסר קבעה כי הראיות קבילות.

אסאנג' מואשם בשיתוף פעולה עם חוקרת המודיעין לשעבר מהצבא האמריקני, צ'לסי מאנינג, כדי להדליף מאות אלפי מסמכים חשאיים. מאנינג קיבלה חנינה מהנשיא לשעבר ברק אובמה לקראת תום כהונתו.

כמה פוליטיקאים בריטים בירכו על הפסיקה. "דחיית ההסגרה של אסאנג' היא חדשות טובות", כתב חבר הפרלמנט השמרני דייוויד דייוויס. "הסכמי הסגרה לא צריכים לשמש לרדיפות פוליטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully