וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 7 שנים שהתבצר בשגרירות: מייסד ויקיליקס נעצר בלונדון

12.4.2019 / 7:01

אסאנג', שחי בשגרירות אקוודור בבריטניה מאז 2012, נעצר אחרי שקיטו ביטלה את המקלט המדיני שקיבל. ארה"ב דורשת את הסגרתו, ותומכיו טוענים כי הוא סולק בניגוד לחוק הבינלאומי

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מייסד אתר ההדלפות "ויקיליקס", ג'וליאן אסאנג', נעצר אתמול (חמישי) על ידי כוח של המשטרה הבריטית שהוזמן לשגרירות אקוודור בלונדון שם הוא מקבל מקלט מדיני החל מ-2012. "שגריר אקוודור הזמין אותנו לשגרירות, לאחר שהממשלה במדינה ביקשה לסיים את הענקת המקלט המדיני", מסרה המשטרה.

הוא נמלט לשגרירות כדי להימנע מהסגרה לשבדיה, שם הוא היה מבוקש לחקירה בגין תקיפה מינית. התיק נסגר כעבור כמה שנים, אבל אסאנג' חושש כי הוא יוסגר לארצות הברית, שם הוא עשוי לעמוד לדין על ההדלפות שפורסמו באתר שהקים. אסאנג', שנראה נסער ושברירי, עם שיער לבן וארוך וזקן לבן, נלקח על ידי לפחות שבעה אנשים שהכניסו אותו לוואן שהמתין בסמוך. הוא יובא בהמשך לבית משפט. המשטרה מסרה כי וושינגטון אכן דרשתה את הסגרתו.

לקריאה נוספת בנושא:
סירבה להעיד: צ'לסי מנינג, שהורשעה בהדלפה לוויקיליקס, הוחזרה לכלא
הפרקליט לשעבר של טראמפ בקונגרס: הוא רמאי, ידע על ההדלפות נגד קלינטון

משטרת בריטניה עצרה את מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס ג'וליאן 
אסאנג'; אסאנג' שהה בשגרירות אקוודור בלונדון כשבע שנים. רויטרס
בדרך להסגרה לארה"ב? אסאנג', היום/רויטרס

היחסים בין אסאנג' לבין המארחים שלו הידרדרו אחרי שאקוודור האשימה אותו בהדלפת מידע על חייו האישיים של הנשיא לנין מורנו. מורנו אמר בתקופה האחרונה כי מייסד ויקיליקס הפר את תנאי המקלט שלו. הוא אמר כי הוא ביקש מבריטניה להבטיח שהוא לא יוסגר למדינה שבה הוא עלול לעבור עינויים או שייגזר עליו עונש מוות. "הממשלה הבטיחה זאת בכתב, בהתאם לכללים שלה", אמר מורנו. בוויקיליקס אמרו כי אקוודור הפרה את החוק הבינלאומי.

יש הרואים באסאנג' גיבור שחשף שחיתויות וניצול סמכויות במדינות רבות ואביר חופש הביטוי, אבל עבור אחרים הוא איש מסוכן שפגע בביטחונה של ארצות הברית. ויקיליקס עמד במרכז פרשת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016, אחרי שהוא פרסם מיילים פנימיים של המפלגה הדמוקרטית שלטענת הרשויות האמריקניות הועברו לידיו מרוסיה. מוסקבה מכחישה זאת. דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר כי הוא מקווה שזכויותיו של אסאנג' לא ייפגעו.

הילרי קלינטון אמרה הלילה כי על מייסד ויקיליקס שנעצר "לתת תשובות על מה שעשה". מי שהייתה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות בעת פרסום המיילים, הבהירה כי "השורה התחתונה היא שהוא צריך לנמק את מה שהוא עשה", אמרה קלינטון באירוע ציבורי שקיימה בניו יורק יחד עם בעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון.

עוד באותו נושא

דיווח: מייסד ויקליקס יגורש ממקלטו המדיני בשגרירות אקוודור בלונדון

לכתבה המלאה
ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, 3 באפריל 2019. רויטרס
חברי הפרלמנט הריעו. מיי/רויטרס

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי אמרה כי בית הנבחרים "מקבל בברכה" את הידיעה על מעצרו של אסאנג', בעוד חברי הפרלמנט מריעים לדבריה.

בריטניה הצהירה כי אף אדם אינו נמצא מעל החוק. שר החוץ ג'רמי האנט אמר כי "ג'וליאן אסאנג' איננו גיבור, הוא התחבא מהאמת במשך שנים על גבי שנים. זה לא שג'וליאן אסאנג' הוחזק כבן ערובה בשגרירות אקוודור, כמו שהוא בעצם החזיק את שגרירות אקוודור כבת ערובה בסיטואציה שהייתה בלתי נסבלת עבורם".

עורך דין שוודי שמייצג את קורבן האונס לכאורה טוען שהיא תפעיל לחץ על מנת לפתוח מחדש את החקירה נגד אסאנג', אך התובע הבכיר ויו"ר ארגון התמיכה בקורבנות בשבדיה, סוון-אריק אלהם, אמר כי זה עשוי להיות קשה. זאת, לדבריו, "בעיקר כי העדויות נחלשות עם השנים וכבר עברו עשר שנים".

(עדכון ראשון: 13:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully