וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלוש הצתות, שתי גניבות ואפס חשודים: מסע הפחדה ממוקד נגד המשטרה בצפון

3.1.2021 / 22:30

בשבועות האחרונים עלה החשד שעבריינים מנסים להעביר מסר מאיים, בתגובה לפשיטה על מצבורי נשק ומעצר חשודים בפרוטקשן. ניידות בכמה יישובים הוצתו, ומחשבים ואקדח נגנבו מתחנות משטרה בגליל. "התושבים כלואים בבתים, וילדים גדלים למציאות שבה הגיבורים הם העבריינים"

צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: ניר חן

בסוף השבוע הוצתו שלוש ניידות משטרה ליד בתי שוטרים בצפת, חצור הגלילית ויסוד המעלה. שבועיים לפני כן נגנבו מתוך תחנות המשטרה בטבריה ובצפת מחשבים ואקדח. המשטרה עדיין לא סימנה חשודים באף אחד מהמקרים, אך ככל שעובר הזמן הולכת ועולה הסברה כי העבריינים בגליל מנסים להעביר מסר ממוקד: איתנו לא מתעסקים.

"יש פה מסע הפחדה והרתעה שהעבריינים מנהלים מול המשטרה", משוכנע תת-אלוף (במיל') צביקה פוגל, ראש המועצה הממונה בטובא-זנגרייה לשעבר. "תושבים שרוצים לצאת מיישוב שבו יש פשיעה ועבריינות, כלואים בתוכם. למי הם ימכרו את בתיהם? הם נאלצים להישאר ולסבול ולראות את אוזלת ידה של המדינה, ובינתיים הילדים שלהם גדלים במציאות שבה הגיבורים הם העבריינים שמסתובבים עם מכוניות הפאר".

רכב משטרה שהוצת חצור הגלילית. 1 בינואר 2021. ללא, צילום מסך
"מסע הפחדה והרתעה". ניידת משטרה שהוצתה בחצור הגלילית/צילום מסך, ללא

פוגל שימש כראש המועצה הממונה בין 2008 ל-2011, והתפטר אחרי שאמר כי "דמו הותר" וטען שהתנהל נגדו מסע הסתה. במהלך כהונתו אף נורו כדורי רובים על משרדו במועצה המקומית ובמקביל מכוניתו הוצתה. לדבריו, כל המקרים קשורים, והמסר של העבריינים הוא: "אנחנו יודעים איפה כל שוטר גר ונוכל להגיע אליו הביתה, כמו שגם נכנסנו לכם לתוך תחנות המשטרה. אל תתעסקו איתנו. הם רואים שלשוטרים אין גיבוי ומנצלים כל סימן של חולשה".

למשטרה עדיין אין ודאות מוחלטת כי מדובר בעבריינים מוכרים במרחב, אבל ברור כי זה כיוון חקירה מרכזי. כיוון חקירה משני יכול להיות קשור למתרחש בימים אלו באזור ירושלים, נוכח גל המחאה האלים מאז מותו של הנער אהוביה סנדק במרדף משטרתי ליד ההתנחלות כוכב השחר. בשנים האחרונות התרחשו פשעי שנאה בגליל ולא אחת המקור שלהם היה בשטחים, כגון שריפת כנסיית הלחם והדגים בטבחה שבצפון הכנרת.

עוד בוואלה!

מספר הנרצחים הערבים הכפיל עצמו ויותר תוך 6 שנים. 2021 צפויה להיות מדממת יותר

לכתבה המלאה
נשק שנתפס במהלך פשיטה משטרתית בצפון. 1 בינואר 2020. דוברות משטרת ישראל
נשקים כבדים מהרגיל. המקלע שנתפס בצפון/דוברות משטרת ישראל

החשד הוא שהאירועים מגיעים בתגובה למבצעי אכיפה נגד העבריינים. שעות לפני הצתת מכוניות המשטרה ביום שישי, פשטה המשטרה על כמה מתחמים בצפון ומצאה בהם נשק רב. בפשיטה על "זולות" ליד טובא-זנגרייה נמצאו מקלע כבד בקוטר 0.5 אינץ', ונשק מסוג "קרלו" עם מחסנית בהכנס. בעוד שברוב המבצעים נתפסים רובים או אקדחים, מקלע כבד הוא כבר נשק ברמה אחרת - יש לו כושר אש ויכולת חדירה גבוהים בהרבה.

בנוסף לחשיפת מצבורי הנשק, המשטרה גם עצרה בשבוע שעבר חשודים בעבירות של סחיטת דמי חסות, והחרימה כסף שעל פי החשד הושג כחלק מסחיטת דמי חסות מעסקים.

רכב משטרה ורכב פרטי הועלו באש בצפון ביישוב יסוד המעלה. שלישי בינואר 2021. ללא,
תגובה למבצעי אכיפה. רכב המשטרה שהוצת ביסוד המעלה/ללא

אותו דפוס פעולה שבו עבריינים מבקשים להעביר למשטרה שאינם חוששים ממנה, בא לידי ביטוי לאחרונה בגליל בשורת מעשי ירי על סניפי בנקים ועסקים. בעקבות אותם אירועים הציבה המשטרה כוחות בילוש רבים במרכזי קניות ביישובים בצפון.

אחד מאותם מארבים משטרתיים הוצב במרכז מסחרי במרר. למקום הגיעו שני חשודים שירו מרובים אוטומטיים עשרות קליעים, ובמהלך ניסיון השוטרים לעצור אותם, נפגע אחד היורים ומת מפצעיו. החשוד השני נעצר והוגש נגדו כתב אישום.

"יש בשטח עוד נשק רב, שיכול להספיק לאוגדה", אמר פוגל. "חייב לבוא שינוי במתכונת הפעולה. כרגע המשטרה מקבלת מקבלת גיבוי וקרדיט נמוכים. המצב הנוכחי הוא שאין יכולות הרתעה ואין יכולת להילחם בפשיעה".

"העצורים חוזרים לטייל תוך זמן קצר"

כדי להבין עד כמה חמורה תופעת סחיטת דמי החסות באזור הצפון אפשר להצביע על הכנס המיוחד שנערך לפני כחודש חצי בראש פינה. בכנס השתתפו השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ושר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר, ושורה ארוכה של בעלי תפקידים מהמשטרה ומרשויות וגופים שונים בגליל: מפקד מחוז צפון במשטרה שמעון לביא, מפקד מג"ב והיום המפכ"ל קובי שבתאי, ראשי רשויות מקומיות, ראשי ארגונים חקלאיים וחקלאים מהאיזור.

נשק שנתפס במהלך פשיטה משטרתית בצפון. 1 בינואר 2020. דוברות משטרת ישראל
"יש בשטח עוד נשקר רב, שיכול להספיק לאוגדה. רובה M-16 שתפסה המשטרה בצפון/דוברות משטרת ישראל

בדיון שבה ועלתה תופעת הפרוטקשן ממנה סובלים בגליל חקלאים, קבלנים ובעלי עסקים. חברות שמירה בעלות רישיון, כפי שעלה באותו דיון, הן שעומדות מאחורי מפעל הסחיטה הגדול. מפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא, הציג את החוק הארכאי "חוק חוקרים פרטיים ושירותי שמירה". אותו חוק מ-1972 קובע כי דין העבריינים הוא שנת מאסר או קנס של עשרת אלפים לירות. שבתאי ציין כי במקרים רבים נעצרים אנשים, "אבל חוזרים לטייל כעבור זמן קצר".

אחת הפרשות הגדולות שנחקרו בשנים האחרונות במחוז צפון עסקה בסחיטת דמי חסות ממושכת בגליל העליון. בתום חקירה ממושכת, הוגשו לפני שלוש שנים כתבי אישום נגד 25 איש על עבירות שיכלו להגיע עד 15 שנות מאסר. בסופו של דבר, הסתיים התיק בבית משפט המחוזי בנצרת בגזרי דין קלים יחסית, בעקבות הסדר טיעון בין הפרקליטות לעורכי הדין של ששת הנאשמים המרכזיים בפרשה - על שני הנאשמים המרכזיים נגזרו לפני שנה עונשי מאסר של 40 חודשים ו-33 חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully