וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוגמה אישית ומלחמה בפייק ניוז: החרדים מובילים במבצע חיסון האוכלוסייה

3.1.2021 / 17:09

לצד שיעור התחלואה הגבוה, אחוז המתחסנים נגד קורונה בקרב החברה החרדית גבוה מיתר האוכלוסייה בכלל הגילים. בזכות עבודת הסברה וקריאת הרבנים להתחסן, החשש בתחילת המבצע מפני הבעת אי-אמון בממסד, התחלף מהר מאד למקור להשראה ודוגמה לשאר האוכלוסיות. "השכל הישר ניצח"

ראש שירותי בריאות הציבור: העלייה הדרמטית בתחלואה במגזר החרדי מדאיגה/עריכה: טל רזניק

המנהיגים הרוחניים הראו דוגמה אישית, מטה ההסברה נלחם בפייק ניוז, ואחוז המתחסנים במגזר החרדי הוא מהגבוהים בישראל. לצד שיעור התחלואה הגבוה בערים החרדיות, במשרד הבריאות מרוצים מקצב ההתחסנות במגזר החרדי, ולפי נתונים שהגיעו היום (ראשון) לידי וואלה! NEWS, הוא גבוה יותר מהאוכלוסייה הכללית בישראל.

איך המגזר החרדי הפך למקור גאווה במבצע החיסונים? הנתונים מגלים כי אחוז המתחסנים בכל קבוצת גיל בערים חרדיות כמו בני ברק, ביתר עילית, בית שמש ומודיעין עילית גבוה יותר מאחוז המתחסנים הארצי. כך למשל, אחוז המתחסנים בגילאי 59-40 בבני ברק עומד על 19%, גבוה מאחוז המתחסנים הארצי ב-6% ואחוז המתחסנים בגילאי 60 ומעלה בעיר עומד על 67%, גבוה ב-21% מאחוז המתחסנים הארצי בגילאים אלה.

תושבי בני ברק מתחסנים במרכז החיסונים בכללית בבני ברק. 3 בינואר 2021. איתן אלחדז/TPS, אתר רשמי
אחוז המתחסנים בגילאי 60 ומעלה גבוה ב-21%. מרכז חיסונים בבני ברק, היום/אתר רשמי, איתן אלחדז/TPS

כך גם במודיעין עילית, אחוז המתחסנים בגילאים צעירים כמו 19-16 עומד על 2.9%, גבוה מאחוז המתחסנים הארצי בגילאים דומים שעומד על 1% בלבד. בעיר רכסים, אחוז המתחסנים בגילאים 60 ומעלה עומד על כ-58.5%, גבוה יותר מאחוז הכללי שעומד על 46% בלבד.

הנתונים שנחשפים לראשונה מראים כי הציבור החרדי מגויס כולו למבצע החיסונים, והחשש בתחילת המבצע מפני הבעת אי-אמון בממסד, התחלף מהר מאד למקור להשראה ודוגמה לשאר האוכלוסיות. אבי בלומנטל, יועץ חרדי למשרד הבריאות, אמר לוואלה NEWS כי "בטרם החל מבצע החיסונים נעשו ניסיונות של גורמים שונים להרתיע את הציבור החרדי מלהתחסן ונעשו ניסיונות גם להרתיע את הרבנים מלתמוך בהתחסנות".

לדברי בלומנטל, "הופצו פשקווילים שכביכול החיסון הוא נגד התורה, אבל בסופו של דבר השכל הישר ניצח בין היתר הודות לפעילותו של הרב אלימלך פירר שהציג בפני גדולי הרבנים את המידע שהכריע את הכף לתמיכה בחיסון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פגישת הדיינים הרבנים בכירי מערכת הבריאות, דצמבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי שקראו לציבור מאמיניהם להתחסן, מטה ההסברה החרדי הפיץ עשרות תיעודים של אדמו"רים, רבנים ומנהיגים רוחניים מתחסנים. "ברגע שהציבור ראה את זה הסאגה הסתיימה", הסביר בלומנטל. לדבריו, "ישנו קונצנזוס סביב העובדה שהחיסון הוא המפתח לחזרה לשגרה ורצון גם בקרב הציבור החרדי להניח את משבר הקורונה מאחורינו".

שכלול נתונים אחרים של משרד הבריאות שפורסמו ביום רביעי שעבר, מלמדים כי אחוז המתחסנים במגזר החרדי היה הגבוה ביותר מבין כלל האוכלוסיות, ועמד על 27.8% מכלל המתחסנים. זאת, בעוד אחוז המתחסנים במגזר הכללי עמד על 25.5% ובמגזר הערבי 15%, ואחוזים נמוכים יותר במגזר הדרוזי והצ'רקסי (13.5%), והבדואי - 10%. עם זאת, מספר המתחסנים אז עמד על כחצי מיליון מתחסנים, ולמרות שאליהם יצטרפו יותר מ-600 אלף מתחסנים נוספים, ההערכה היא כי החרדים עדיין מובילים בשיעור המתחסנים הארצי.

תושבי בני ברק מתחסנים במרכז החיסונים בכללית בבני ברק. 3 בינואר 2021. איתן אלחדז/TPS, אתר רשמי
מובילים בשיעור המתחסנים הארצי. מתן חיסונים בבני ברק, היום/אתר רשמי, איתן אלחדז/TPS

גורמים חרדים תולים את שיעור המתחסנים הגבוה בציבור החרדי גם בכך שמרביתו נשמע להוראות הרבנים, והחשיפה שלו לדיווחים לא אמינים או "פייק ניוז" ברשת נמוכה בצורה משמעותית משאר האוכלוסייה. סיבה נוספת אותה הם מציינים זו הימצאותם של "מתאמי קשרי הלקוחות" החרדים שפועלים מטעם קופות החולים בכל עיר ושכונה כנציגיהם על מנת לייעל ולשפר את השירות בכל שנה. במקרים כאלה, את התורים לחיסון הם מקצרים למטופלים בצורה משמעותית.

"רואים עלייה מטרידה בתחלואה"

ממונה הקורונה במגזר, אלוף במיל' רוני נומה, אמר היום בתדרוך לתקשורת החרדית כי ישנה עלייה בתחלואה בקרב החברה החרדית. הוא סייג כי "זה לא מה שחווינו בחגי תשרי אבל זה מטריד אותנו. היינו במספרים גבוהים יותר אבל אנחנו מתייחסים למצב הנוכחי בצורה כזו שצריך כאן פעולות חירום".

נומה ציין כי 8% מסך המאושפזים ו-11% מסך הנפטרים בישראל הם חרדים, והוסיף כי רבע מסך החולים הם חרדים. הוא התייחס לתחלואה הגבוהה בישיבות, "יש לנו בישיבות קרוב ל-1,000 חולים מאומתים".

עם זאת, נומה הבהיר כי "זה נמצא תחת שליטה. זה לא מצריך את הפסקת הלימודים או פירוק מתווה הקפסולות שפועל בהן. הייתי שמח שנהיה במספרים נמוכים יותר אבל כל עוד אנחנו משאירים את זה מחוץ לקהילה, זה בסדר". הוא גם הוסיף כי רוב המאומתים נמצאים ב-12 ישיבות מתוך ישיבות רבות נוספות.

רוני נומה מפקד פיקוד העורף תמיר ידעי בני ברק  14/04/2020. ראובן קסטרו
"לא מצריך את הפסקת הלימודים או פירוק מתווה הקפסולות", רוני נומה/ראובן קסטרו

הפרויקטור תלה את העלייה בתחלואה ב"שאננות שיש בציבור", כלשונו. לדבריו, זה נבע כתוצאה "בהתחלה מכך שיש חיסון עדר, אחר כך שיש חיסונים והחורף", וכך גם השתתפות באירועים ולימודים במוסדות חינוך שלא תחת תנאים מחמירים.

נומה נשאל איך מתבצעת אכיפה נגד מוסדות חינוך שפועלים נגד החוק, והשיב כי "לצערי האכיפה בחלק מהמקומות, בעיקר במוסדות חינוך היא לא מספיק יעילה". הוא נשאל גם האם לחרדים יש כוח פוליטי ו"אף אחד לא רוצה להתעסק איתם" והשיב כי "בוודאי שהכל משפיע, אתם חיים בירח? בוודאי שהדברים האלה קשורים וכולנו בתוך מערכת הרבה יותר מורכבת של בחירות והדברים האלה משפיעים. מי שיגיד שזה לא משפיע חוטא לאמת".

כמו כן, הוא שיבח את החרדים על ההתגייסות למבצע החיסונים. לדבריו, "הציבור החרדי מוביל בתהליכי ההתחסנות במדינת ישראל, חרף כל האתגרים והחששות בתחילת הדרך. מנהיגים התחסנו ומתחסנים, זה מבורך מאד. העניין הוא שצריך זמן. חשוב לכופף את רמת התחלואה הנוכחית כדי שכמה שיותר אנשים ברמת סיכון יתחסנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully