וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיראק כמרקחה: אלפים מציינים את יום השנה לחיסול סולימאני

תומכי המיליציות השיעיות מפגינים בבגדאד לציון החיסולים של מפקד כוח קודס האיראני ומנהיגם אל-מוהנדס, ומאיימים בנקמה נגד "השטן הגדול": "נמשיך להתנגד למרות שפיכות הדמים". באזור דרוכים לאפשרות של נקמה איראנית

בווידאו: טקס בטהראן לציון שנה לחיסולו של סולימאני/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

אלפים בבגדאד מציינים היום (ראשון) את יום השנה לחיסול מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני ובכיר המיליציות אבו מהדי אל-מוהנדיס. אתמול בערב הצטרפו האבלים לצעדה בכביש המהיר המוביל לנמל התעופה בבגדאד, שם חוסלו שני הבכירים בתקיפת מל"ט אמריקני -3 בינואר אשתקד. הכביש, שהיה חסום במכוניות, עוטר בכרזות של השניים לאורכו, יחד עם אוהלים שחילקו אוכל ושתייה לצועדים.

זירת החיסול הפכה למעין אתר עלייה לרגל, שהיה חסום חבלים אדומים, ובאמצעו התמונות של סולימאני ואל-מוהנדס. הצועדים הדליקו נרות, כשסימנים של רסיסים עדיין בלטו על הכביש והקירות הסמוכים.

האלפים ציינו את זכרם של "השהידים" וגינו את "השטן הגדול" - ארצות הברית. "אנו אומרים לאמריקה ולאויבי האסלאם שהם יכולים לגבות מאתנו את הקורבנות הגדולים ביותר, אך אנו נמשיך להתנגד למרות שפיכות הדמים", אמר , בטול נג'אר, אחד מתומכי המיליציות השיעיות, הפועלות תחת כוחות הגיוס העממי.

היום צפויות הפגנות נוספות בכיכר תחריר שבמרכז בבגדאד. אחמד אסדי, ממנהיגי הגוש הפוליטי של המיליציות הזהיר: "אבו מהדי אל-מוהנדס, נצא במיליונים כדי לנופף בדיוקנך בתחריר". כרזות ענקיות של סולימאני ואל-מוהנדיס נתלו על בניין נטוש המכונה "המסעדה הטורקית", שהיה סמל למחאות הגדולות נגד השלטון וההשפעה האיראנית בשנה שעברה.

איש ביטחון ליד קיר עם איורים של קאסם סולימאני ושל אבו מהדי אל-מוהנדס, בגדאד, עיראק, 2 בינואר 2021. רויטרס
איש ביטחון לצד איורים של סולימאני ואל-מוהנדס בבגדאד, אתמול/רויטרס

עיראק כמרקחה לקראת סוף כהונתו של דונלד טראמפ ב-20 בינואר. נשיא ארצות הברית היוצא, שפרש ב-2018 מהסכם הגרעין ונקט את מדיניות "הלחץ המקסימלי" על איראן, הזהיר לאחרונה את טהראן מפני פגיעה באזרחים אמריקנים על רקע הדריכות מפני פעולת נקמה ביום השנה לחיסול סוליאמני. וושינגטון מאשימה את המיליציות בשיגורי רקטות על השגרירות וכוחותיה בעיראק, והן מאתגרות יותר ויותר את ראש הממשלה מוסטפא אל-כאזימי. הן מאשימות אותו בכך שסייע בתכנון החיסול.

בעקבות האירועים האחרונים, התחדשה המתיחות במדינה מוכת המלחמה והמפולגת פוליטית, שאליה פלשה ארצות הברית ב-2003. עיראק נאבקת בימים אלו במשבר הכלכלי שנובע מירידה במחירי הנפט ומגיפת הקורונה.

אתמול הודיע צבא עיראק כי חבלנים מחיל הים פירקו מוקש שהוצמד למכלית נפט במפרץ הפרסי יומיים קודם לכן. הרשויות פתחו בחקירה, אך שום ארגון לא קיבל אחריות על הצמדת המוקש, שלפי חברות ביטחון פרטיות התגלה במכלית MT Pola, ששטה עם דגל ליבריה.

מוקשים מגנטיים שכאלו מוצמדים לרוב על ידי צוללנים של כוחות מיוחדים, והם עשויים לגרום נזק משמעותי לכלי שיט. בקיץ 2019 התגלו כמה כאלו בכלי שיט במפרץ, וארצות הברית ומדינות אחרות הטילו אחריות על איראן, שהכחישה זאת.

שרידי כלי רכב באתר שבו חוסל קאסם סולימאני בבגדאד, עיראק, 2 בינואר 2021. AP
שרידי מכונית באתר החיסול של סולימאני בבגדאד/AP

בשבוע שעבר שלחה ארצות הברית מפציצי B-52 לשמי האזור בפעם השנייה בתוך פחות מחודש, אך במהלך אחר שנתפס כחלק מרצונה של וושינגטון להפחית את המתיחות, היא הורה על יציאת נושאת מטוסים שלה מהמפרץ.

מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלמי, הזהיר אתמול כי איראן תגיב לכל "פעולה של האויב", במהלך ביקור באי אסטרטגי במפרץ הפרסי." נגיב במכה הדדית, מכריעה ועוצמתית לכל פעולה שהאויב ינקוט נגדנו", אמר.

איראן וארצות הברית, אויבות מרות מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, הגיעו פעמיים לסף מלחמה מאז יוני 2019, בפעם האחרונה לאחר חיסול סולימאני. איראן הגיבה אז בשיגורי טילים לעבר כוחות אמריקניים בעיראק, אך טראמפ החליט שלא להגיב עליהם.

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, טען אתמול כי סוכנים הפועלים בשליחות ישראל מתכננים מתקפות נגד יעדים אמריקניים על מנת לספק לטראמפ עילה למלחמה בימיו האחרונים בבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully