וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע הקורונה: ירידה במספר ההרוגים בתאונות עבודה ב-2020; עלייה בפצועים

מנתוני משרד העבודה עולה כי 57 עובדים נהרגו בשנת החולפת, לעומת 84 אשתקד. 31 מהם מצאו את מותם בתאונות בענף הבנייה, ו-26 נוספים בעבודה בענפים אחרים. לפי נתוני ארגון "קו לעובד" 423 נפצעו ב-2020 לעומת 351 ב-2019

בווידאו: גג קרס באתר בנייה בביה"ס כדורי בגליל/צילום: מד"א

מספר ההרוגים בתאונות עבודה בשנת 2020 עומד על 57, לעומת 2019, בה נהרגו 84 עובדים, נתון המסמן ירידה של 32% - כך עולה מדו"ח סיכום שנה שפרסם משרד העבודה והרווחה. מנגד, לפי דו"ח "קו לעובד" שמתפרסם היום (ראשון), מספר הפצועים בתאונות עבודה עלה השנה ב-20%, כשנפצעו 423 עובדים לעומת 351 אשתקד.

לפי משרד העבודה, 31 מההרוגים נהרגו בתאונות בענף הבנייה, לעומת 40 עובדים שנהרגו בענף בשנה שעברה. בדוח צויין אמנם כי ענף הבנייה הוחרג בתקופת הגבלות הקורונה, אך חלה ירידה בהתחלות הבנייה. יתרה מכך, לפי בנק ישראל במהלך הסגר הראשון חלה ירידה משמעותית במספר הפלסטינים והישראלים המועסקים בענף. לפי נתוני "קו לעובד", כמחצית מהפצועים ב-2020, 282 עובדים, נפצעו בתאונות בענף הבנייה.

בנוסף, בדוח מצויינים 13 עובדים שנהרגו באירועים שאינם מוגדרים לפי המשרד כתאונות עבודה, לעומת 19 אשתקד. מדובר בין היתר במקרים כמו התאבדויות, אך גם בתאונות דרכים במרחב הציבורי ותאונות באתרים בשטחי יהודה ושומרון, שאינם בפיקוח מינהל הבטיחות של משרד העבודה.

הגג שקרס בביה"ס כדורי למרגלות הר תבור בגליל התחתון 23 בצדמבר 2020. -, אתר רשמי
כמחצית מהפצועים נפצעו בתאונות בענף הבנייה. קריסת גג בבית ספר כדורי, לפני כשבועיים/אתר רשמי, -

מנגד, מנתוני "הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה" עולה כי מספר ההרוגים בתאונות עבודה ב-2020 עומד על 69 עובדים, מהם 33 בענף הבניין, אך גם בקבוצה מציינים כי חלה ירידה אחרי שנת שיא שלילי. מפילוח שערכה הדס תג'רי, מנהלת הקבוצה, עולה כי מספר העובדים מהחברה הערבית שנהרגו השנה עלה, בניגוד למספר העובדים היהודים והפלסטינים שירד. בעוד שבשנה שעברה נהרגו בתאונות עבודה 27 עובדים ערבים ישראלים, השנה נהרגו 30.

כמו כן, בעוד שבמרכז הארץ חלה ירידה משמעותית בתאונות קטלניות, בצפון מספר התאונות וההרוגים עלה. "נתונים אלה מצביעים על פערים בפיקוח ובאכיפה בהתייחס לאזורים, יישובים וסוגי אתרים", מסרה תג'רי, "אלה מביאים לכך שקבוצות אוכלוסייה מסוימות פגיעות עוד יותר לפגעיה של ההפקרות הבטיחותית במקומות העבודה, ואינן נהנות באופן שווה מעלייה בהיקף פעולות הפיקוח עליהן מצביע משרד העבודה בדוח".

כ-3,000 דוחות לסגירת אתרי בנייה

לדברי ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, חזי שוורצמן, הירידה בתאונות הקטלניות נובעת מפעילות האכיפה. "אין ספק שיש תוצאות לעבודה קשה", אמר שוורצמן, "פעילותנו בשטח תרמה למניעת תאונות ולהשגת הרתעה רבה בכלל ענפי התעסוקה בישראל".

לפי הדוח אכן חלה עלייה של 29% במספר ביקורי הפיקוח בכלל הענפים. העלייה המשמעותית היא בענף הבנייה - מ-8,331 ביקורים בשנת 2019 ל-12,250 השנה (עלייה של 47%). בנוסף, הוטלו יותר מפי שניים צווי בטיחות השנה על אתרי בנייה. בעוד בשנת 2019 הוטלו 2,501, השנה עמד המספר על 5,532 צווים - גידול של 121%. 2,977 מהדוחות היו לסגירת אתרי הבנייה באופן מוחלט בשל ליקויי בטיחות מסכני חיים. בתעשייה חל גידול של 33%. בעוד בשנת 2019 הוטלו 2,641 צווי בטיחות, השנה עמד המספר על 3,500 צווים.

זירת פיצוץ הגז במפעל באשדוד 17 בנובמבר 2020. -, אתר רשמי
גידול במספר צווי הבטיחות. זירת פיצוץ גז במפעל באשדוד, נובמבר 2020/אתר רשמי, -

לחברת "ניר אביב - חברה לבניין בע"מ" ניתן מספר צווי הבטיחות הגבוה ביותר השנה - 39, מהם 19 להפסקת עבודה. לאתרים של חברת "האחים שש לבנייה בע"מ" ניתנו 29 צווי בטיחות, מהם 15 להפסקת עבודה, ול"ארזי הנגב זום ובנייה בע"מ" 21 צווים, מהם 11 להפסקת עבודה.

על אף המספר הגבוה של צווי הבטיחות, הוטלו רק 179 עיצומים כספיים על קבלני בנייה עד חודש אוקטובר, לפי נתוני "קו לעובד". "מספר העיצומים שהוטלו השנה וכן בשנים קודמות נמוך מאד ולא מספיק", נמסר מהארגון, "ברור כי אי שימוש מספיק בסנקציה של עיצומים מוביל להיעדר הרתעה בקרב קבלנים".

ביקורת דומה מותחים גם פעילים נוספים. "במצב הקיים במרבית המקרים לא מתקיימת הרתעה משמעותית לחברות בנייה ומעסיקים רשלנים, ובמרבית המקרים, גם נוכח הפרות בטיחות רבות ומתועדות, הם ממשיכים לעבוד באין מפריע, ועובדים ממשיכים להיפגע באחריותם", נמסר מהקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה.

"להטיל אחריות פלילית על קבלנים שמעורבים בתאונות"

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר כי הוא מברך על פעילות האכיפה והירידה בתאונות אך הוסיף כי "יש לשנות ולקדם את החקיקה, להטיל אחריות פלילית על יזמים וקבלנים שמעורבים בתאונות קטלניות ולמנוע מקבלנים שמעורבים באופן סידרתי בתאונות עבודה ובהפרות בטיחות להתמודד במכרזים ממשלתיים".

מינהל הבטיחות אחראי גם על בריאות תעסוקתית, ועל פי ההערכות מאות מתים כל שנה ממחלות תעסוקתיות. אולם, בדו"ח השנתי כמעט ואין התייחסות לנושא. תחת הכותרת "תחום הגהות" נכתב כי בוצע קורס רחב היקף לעשרות מפקחים במינהל והוצבו יעדי פיקוח בתחום הגהות במפעלים. כמו כן, צוין כי נערך מבצע ארצי במפעלי השיש בישראל, בונמצאו ליקויים רבים והוצאו צווי שיפור, אך ללא כל פירוט נוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully