וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 48 שנות חברות: בריטניה עזבה רשמית את האיחוד האירופי

1.1.2021 / 1:29

עם חלוף תקופת המעבר של הברקזיט, הושלמה פרישתה של הממלכה המאוחדת, יותר מ-4 שנים אחרי משאל העם המכריע. הגבלות הקורונה מנעו חגיגות או מחאות, והמשבר עלול להאט את בנייתה המחודשת של המדינה. ג'ונסון: "החופש שלנו בידינו, תהיה זו האחריות שלנו להפיק ממנו את המירב"

בווידאו: בריטניה עזבה רשמית את האיחוד האירופי/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

בריטניה עזבה הלילה (שישי) באופן רשמי את האיחוד האירופי, והותירה מאחוריה 48 שנים של חברות בגוש. העזיבה הושלמה בשעה 01:00, עם חלוף תקופת המעבר של הברקזיט, במהלכה נשארה הממלכה חברה באיחוד שנה נוספת.

"זהו רגע מדהים עבור המדינה הזו", בירך ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, בהצהרה לרגל השנה החדשה. "החופש שלנו בידינו, ותהיה זו האחריות שלנו להפיק ממנו את המירב". בעוד המנהיגים האירופים נפרדו מהממלכה המאוחדת, ג'ונסון הבטיח שלא יחל בגל רגולציות ושהמדינה תישאר "אזרחית אירופית למופת".

עם זאת, הוא לא פירט על התכניות לבניית עצמאותה של בריטניה, או איך יעשה זאת לאחר שהממשלה לוותה סכומי שיא כדי לעמוד במשבר הקורונה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון חותם על הסכם הברקזיט, 30 בדצמבר 2020. רויטרס
"רגע מדהים". ג'ונסון/רויטרס

לאחר חמש שנים סוערות, אחד האירועים המשמעותיים ביותר בהיסטוריה האירופית מאז נפילת ברית המועצות ב-1991 עבר ללא הרבה רעש, בצל מגיפת הקורונה. ההגבלות במדינה שבה התגלתה לראשונה מוטציית הקורונה מנעו חגיגות או מחאה, אך כמה תומכים הפרו את ההנחיות והרימו כוסית מחוץ לפרלמנט עם כניסת העזיבה לתוקף.

התומכים במהלך רואים את הברקזיט כעידן חדש של "בריטניה גלובלית", אולם הוא החליש את הקשרים שמחברים את אנגליה, ווילס, סקוטלנד וצפון אירלנד לכלכלה של שלושה מיליארד דולר. בקרב מאות מיליוני התושבים קיים חשש מהמעבר אל הלא נודע, וחייהם צפויים להשתנות, עם איבוד הזכות לחיות ולעבוד במדינות האיחוד ללא אישורים מיוחדים.

תושבי לונדון מרימים כוסית לרגל כניסת הברקזיט לתוקף, בריטניה, 1 בדצמבר 2020. AP
חגיגות בלונדון, הלילה/AP

במשאל העם שנערך ביוני 2016 הצביעו בעד הברקזיט 17.4 מיליון מאזרחי בריטניה - 52% - בעוד 16.1 מיליון - 48% - הצביעו נגד. ווילס ואנגליה הצביע ליציאה מהאיחוד, סקוטלנד וצפון אירלנד הצביעו להישארות, והמחלוקות צפו אל פני השטח.

בריטניה נכנסה לאיחוד ב-1973 ונחשבה ל"אדם החולה של אירופה". לפני שני עשורים מנהיגיה עדיין שקלו הצטרפות גם למטבע האירו, אך משבר החוב האירופי, הניסיונות למזג את האיחוד עוד יותר, החשש מהגירה המונית וחוסר שביעות הרצון מהמנהיגים בלונדון - סייעו למקדמי הברזיט לנצח עם מסר של תקווה לעצמאות.

"אנחנו רואים לעצמנו עתיד גלובלי", אמר ג'ונסון, שבשנה שעברה הצליח לנצח בבחירות, להשיג את הרוב השמרני הגדול ביותר מאז מרגרט תאצ'ר, ולהביא את הסכם ההיפרדות לקו הסיום בניגוד לכל הציפיות המוקדמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully